Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 16:24
  #1
Medlem
konstits avatar
Jag vill minnas att jag för väldigt många år sedan hört att man minsann nedlagt en traktor vid en älgjakt, men ligger där någ sanning i det ?
Citera
2017-05-17, 18:01
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
En bekant skryter om att han sköt ihjäl en mindre vargstam/familj utan att ens ha behövt stoppa i nya skott i geväret..... Hur många rymmer älgstudsarna 4-5? Ett skott per varg var det i alla fall.

Något med den historien som jag i alla fall vet är sant är att flocken aldrig syntes till i området något mer.
Citera
2017-05-17, 20:40
  #3
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
En bekant skryter om att han sköt ihjäl en mindre vargstam/familj utan att ens ha behövt stoppa i nya skott i geväret..... Hur många rymmer älgstudsarna 4-5? Ett skott per varg var det i alla fall.

Något med den historien som jag i alla fall vet är sant är att flocken aldrig syntes till i området något mer.

När man jagar varg får man inte ha mer än 3 patroner laddat. Angående jaktskrönor bör TS lyssna på amos persson på tuben, kanske det roligaste som sänts genom tiderna! Du får bla höra hur han sköt på en älg flera gånger, men när han väl kom fram så låg det tre älgar där .
Citera
2017-05-17, 21:14
  #4
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
När man jagar varg får man inte ha mer än 3 patroner laddat.

Vad ska det vara bra för?

I detta fallet var det tjuvis det handlade om.
Citera
2017-05-18, 12:39
  #5
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Vad ska det vara bra för?

I detta fallet var det tjuvis det handlade om.

Varför finns länsstyrelsen? För att allt för många har för lite att göra och vårat äckliga samhälle är utformat så.

Rent spontant tror jag att regeln är till för att man inte ska skjuta "sönder" vargen. Eftersom man inte äter varg så kan det ju tänkas att man skjuter bara för skjutandets skull när man inte behöver tänka lika mycket på vart man ska träffa. Men det är bara vad jag tror.
Citera
2017-05-18, 13:17
  #6
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Varför finns länsstyrelsen? För att allt för många har för lite att göra och vårat äckliga samhälle är utformat så.

Intressant, utveckla.
Citera
2017-05-18, 19:22
  #7
Medlem
GekkoBleus avatar
Vadå utveckla? Det är väl bestämt ur ren säkerhetssynpunkt både för skytten och samhället att vi har begränsad magasinkapacitet. För skyttens skull för att det minskar risken för vådaskott, och för samhällets skull .. för att pja, det inte ska bli lika lätt för en galning att överväga ett jaktvapen som ett mordvapen.

Den som har stått på älgbanan vet ju vilken jävla kraft det är frågan om, trots allt.
Citera
2017-05-18, 21:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GekkoBleu
Vadå utveckla? Det är väl bestämt ur ren säkerhetssynpunkt både för skytten och samhället att vi har begränsad magasinkapacitet. För skyttens skull för att det minskar risken för vådaskott, och för samhällets skull .. för att pja, det inte ska bli lika lätt för en galning att överväga ett jaktvapen som ett mordvapen.

Den som har stått på älgbanan vet ju vilken jävla kraft det är frågan om, trots allt.

ja för typ Breivik hade sett helt annorlunda ut om han hade haft en enskottare?


bara dravel att begränsa civila lagliga vapenägaren pga nån tro på att det gör det säkrare för alla
i Schweiz står det automat vapen hemma hos var och varannan man som gjort lumpen, de delar tom ut gratis skott varje år...

magasins begränsning gäller ju bara halvautomat också
Citera
2017-05-19, 04:50
  #9
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GekkoBleu
Vadå utveckla? Det är väl bestämt ur ren säkerhetssynpunkt både för skytten och samhället att vi har begränsad magasinkapacitet. För skyttens skull för att det minskar risken för vådaskott, och för samhällets skull .. för att pja, det inte ska bli lika lätt för en galning att överväga ett jaktvapen som ett mordvapen.

Den som har stått på älgbanan vet ju vilken jävla kraft det är frågan om, trots allt.

Ja utveckla vad fan det är han menar när han skriver
Citat:
Varför finns länsstyrelsen? För att allt för många har för lite att göra och vårat äckliga samhälle är utformat så.
Vad är det du inte fattar med att jag ber han utveckla vad han just skrivit? (För övrigt så verkar han inte själv vilja svara på frågan)

Tack för lektionen som ingen har bett om angående magasinkapacitet.
Citera
2017-05-19, 21:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Vad ska det vara bra för?

Vem vet. jägare med halvauto använder samma vapen när dom jagar björn som när dom jagar älg. Men när dom jagar björn får man också högst ha 3 skott i magasinet. Jagar man bägge samtidigt måste man formellt plocka ut några patroner innan man skjuter. Finns inte mycket logik i det.
https://www.jaktojagare.se/kategorie...ntal-patroner/
Citera
2017-05-19, 22:21
  #11
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ja utveckla vad fan det är han menar när han skriver
Vad är det du inte fattar med att jag ber han utveckla vad han just skrivit? (För övrigt så verkar han inte själv vilja svara på frågan)

Tack för lektionen som ingen har bett om angående magasinkapacitet.

Det känns minst sagt som OT att utveckla det i en tråd om jaktskrönor?
Jag påpekade endast att det är bara tillåtet med 3skott laddade, enligt lag, när man jagar varg. Sen gjorde jag mitt bidrag till trådens topic.
Citera
2017-05-19, 23:12
  #12
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Det känns minst sagt som OT att utveckla det i en tråd om jaktskrönor?
Jag påpekade endast att det är bara tillåtet med 3skott laddade, enligt lag, när man jagar varg. Sen gjorde jag mitt bidrag till trådens topic.

Ja det blir ju OT som fan, men det var ju du som skrev det. Eller räknar du med att du ska få kläcka ur dig OT och sen ska ingen få svara på det för att det skulle bli ännu mer OT? Ett tips är i såna fall att du svarar genom ett PM. Men du verkar inte vara intresserad av att läsa, du vill bara skriva av dig med vad jag skulle kalla en oneliner även fast du ställer en fråga och sen svarar du själv på den i samma intetsägande inlägg. Hur i hela fan ska nån kunna förstå dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Varför finns länsstyrelsen? För att allt för många har för lite att göra och vårat äckliga samhälle är utformat så.

Ännu mer OT följer: Modsen, jag vet att jag skriver totalt OT och att man ofta kan få en varning för ett sånt här inlägg. Men innan/om ni varnar mig så kastar jag en känga på er för att ni inte raderade hans inlägg redan från början, för även om han i det nedersta stycket på hans inlägg var helt enligt regelboken så var det ändå OT han började med, och det var inte lite hjärndött OT heller, vem kan förstå vad han menar liksom?

Ont: Jag vet en gubbe som är en sån jävla varghatare, det sägs att han fångade en varg i en fälla en gång, gubben spände fast vargen bra och sedan våldtog han det i röven och när han efter en jävla massa tortyr dödat vargen så var han fortfarande kåt så han stoppade in ballen i munnen på vargen och "runkade" vargens huvud tills han kom rätt in i näsan på stackaren.

Så... Nu har jag också skrivit ON TOPIC så inlägget förtjänar att få stanna kvar. Right? Mods

Hax.Pain: PM:a mig och utveckla det där intetsägande inlägget. Om du har lust för diskussion då vill säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback