2006-01-02, 15:55
Medlem
redbull72s avatar
Ja som rubriken lyder, skriv ner erat bästa o godaste kak recept, behöver lite tips o inspiration!
Citera
2006-01-02, 16:04
Medlem
brrrs avatar
Trevligt att du startade en sån här tråd, skulle också behöva lite trevliga kakrecept
Citera
2006-01-03, 08:47
Medlem
manners avatar
Har inget kakrecept sådär på rak arm. Däremot kan jag rekomendera en av världens bästa receptböcker för kakor: Sju sorters kakor, ICA bokförlag, ISBN: 9153416139. Den brukar kosta under 50 kronor och innehåller det mesta man vill ha. Rekomenderas varmt!
Citera
2006-01-03, 11:05
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Har inget kakrecept sådär på rak arm. Däremot kan jag rekomendera en av världens bästa receptböcker för kakor: Sju sorters kakor, ICA bokförlag, ISBN: 9153416139. Den brukar kosta under 50 kronor och innehåller det mesta man vill ha. Rekomenderas varmt!

Ska kolla in den!
Citera
2006-01-03, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Har själv den!
Toppen bok!
Citera
2006-01-03, 17:49
Medlem
Hönapönas avatar
Chocolate-chip cookies

Ur Rosendals receptbok.
Det blir väldigt mycket smet, så jag brukar halvera receptet. Kakorna blir lite annorlunda varje gång jag gör dem, men de blir alltid goda. Degen är farligt god den med... *dregglar*

3 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
190 g smör
4½ dl farinsocker
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6½ dl havregryn
350 g grovhackad mörk blockchoklad

1. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål.

2. Blanda farinsocker, strösocker, vaniljsocker och smör i en annan skål tills det blir krämigt (några minuter med elvisp m.a.o.)

3. Vispa äggen lätt. Häll i äggen och havregrynen, rör om. Tillsätt mjölblandningen och arbeta väl för hand.

4. Rör till sist ner chokladen. Klicka ut kakorna på smord plåt/bakplåtspapper. (Jag brukar rulla bollar i "chokladbollsstorlek", dvs. 2-3 cm i diam. och platta till dem lite lätt.)

5. Grädda i 150-180 grader, i 8-12 min. beroende på storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in