Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-08, 18:38
  #697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En hm pinnfräs samt en hm borr använde jag för att borra bort stiften som hela pipan sitter med i stommen, och även pluggen i pipan är härdad eller gjord i hss. Snabbstål. Så en vanlig borr funkar inte. Jag kan nämna att både borren och pinnfräsen var helt slut efter ingreppet. De sätter även i härdade pinnar tvärs genom pipan, så att borren ska gå sönder när den kommer åt dem.

Ett titanborr bör väl lösa det relativt enkelt ?

Jag borrar mycket hss stål yrkesmässigt och ett härdat borr klarar väl ett 10 tal hål medan ett titan borr brukar hålla mellan 50-100 hål om man låter det svala

Fräs bör väl med nästan gå att få tag i titan men frågan är om man har råd att lösa ett sådant privat till normala summor 🤔
2019-04-08, 19:05
  #698
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkdreams
Ett titanborr bör väl lösa det relativt enkelt ?

Jag borrar mycket hss stål yrkesmässigt och ett härdat borr klarar väl ett 10 tal hål medan ett titan borr brukar hålla mellan 50-100 hål om man låter det svala

Fräs bör väl med nästan gå att få tag i titan men frågan är om man har råd att lösa ett sådant privat till normala summor 🤔
Det är inte titan i borren, utan det är en hss borr med en titannitridbeläggning. Inget slår hårdmetall när det gäller skärande bearbetning. Men det är dyrt.

https://collyverkstadsteknik.se/prod...mps1-40xd.html

Det finns kanske lite på ebay annars.
2019-04-08, 19:30
  #699
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkdreams
Ett titanborr bör väl lösa det relativt enkelt ?

Jag borrar mycket hss stål yrkesmässigt och ett härdat borr klarar väl ett 10 tal hål medan ett titan borr brukar hålla mellan 50-100 hål om man låter det svala

Fräs bör väl med nästan gå att få tag i titan men frågan är om man har råd att lösa ett sådant privat till normala summor 🤔
En pinnfras i hardmetall ar definitivt att foredra, och ju kortare desto battre. Pluggarna brukar vara i form av ett kryss (eller nagon annan ojamn form), sa ett borr slinter garna at sidan, hugger eller staller till med annat elande. Om man kor forsiktigt med en pinnfras brukar det ga mycket lattare att fa det rakt. Har fatt ut ett flertal brutna HSS gangtappar pa detta satt.
2019-04-08, 20:16
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är inte titan i borren, utan det är en hss borr med en titannitridbeläggning. Inget slår hårdmetall när det gäller skärande bearbetning. Men det är dyrt.

https://collyverkstadsteknik.se/prod...mps1-40xd.html

Det finns kanske lite på ebay annars.

Ja man lär sig alltid något nytt 😂 Dom vi använder till punkt svetsar kostar 1100kr/st plus moms så jag tog faktiskt för givet att dom var i rent titan

Jag har använt hss borr men dom bränner nästan direkt om man jobbar lite för fort med dom

Men jag tvivlar inte på att du har mer erfarenhet inom metall bearbetning på den nivån då jag antar att det är ditt yrke med tanke på resultatet på ditt jobb
2019-04-08, 20:25
  #701
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkdreams
Ja man lär sig alltid något nytt 😂 Dom vi använder till punkt svetsar kostar 1100kr/st plus moms så jag tog faktiskt för givet att dom var i rent titan

Jag har använt hss borr men dom bränner nästan direkt om man jobbar lite för fort med dom

Men jag tvivlar inte på att du har mer erfarenhet inom metall bearbetning på den nivån då jag antar att det är ditt yrke med tanke på resultatet på ditt jobb
Det är förmodligen belagda hårdmetallborrar. Jämför den med en hss borr, de är avsevärt tyngre än en hss borr.
2019-04-08, 20:33
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är förmodligen belagda hårdmetallborrar. Jämför den med en hss borr, de är avsevärt tyngre än en hss borr.

Ska fan göra det i morgon, så ska säljaren få höra en del då han påstår att dom är rena.

Undra om inte fräsborren jag har liggande med är i alla fall hårdmitall då, i så fall är man i alla fall ett steg på vägen 🤔 fräs, pelarborr har jag hemma och även svarv
2019-04-08, 20:38
  #703
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkdreams
Ska fan göra det i morgon, så ska säljaren få höra en del då han påstår att dom är rena.

Undra om inte fräsborren jag har liggande med är i alla fall hårdmitall då, i så fall är man i alla fall ett steg på vägen 🤔 fräs, pelarborr har jag hemma och även svarv
Hursom, är det styckepris du uppgav så är ni fanimej lurade.
2019-04-08, 21:55
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Hursom, är det styckepris du uppgav så är ni fanimej lurade.

Känns lite så, tur inte jag betalar 😂 dock har dom lite speciell utformning och inte som ett vanligt borr men det känns ändå som ett jävla överpris
2019-04-08, 22:08
  #705
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkdreams
Känns lite så, tur inte jag betalar 😂 dock har dom lite speciell utformning och inte som ett vanligt borr men det känns ändå som ett jävla överpris
Det är ju i princip plåtborrar va? Plana med ett centrum.
2019-04-08, 22:12
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banjoland
Förmodligen inte, de flesta, (nästan alla) pistoler/revolvrar idag är tillverkade av en zinklegering som heter Zamak, och även om den går att svetsa i, så finns flera jobbiga problem.
Förutsatt att loppet i pipan inte är för stort för tänkt kaliber, så är en zinklegering högst olämpligt som pipämne, alldeles för mjukt.
Att pressa en räfflingsknapp genom en pipa som redan sitter på en pistol/revolver, ja det tror jag säger sig själv vilka problem det utgör, och bortsett från de mest uppenbara så finns där fler.
Låt säga att du nu skulle få tag på ett, som du säger kvalitetsvapen i stål, då sitter det med största säkerhet ett riktigt hårt stålstift i pipan, och även om det går att med hjälp av en fräspinne i hm att få bort, så finns där tidigare nämnda problem att handskas med.
Säger inte att det är helt omöjligt, är du hemma i en någotsånär väl rustad maskinshop med lite vana och inte har tummen mitt i handen, så grejar du det, men är en pelarborr, om än kraftig, det enda du har, så är dina chanser tyvärr väldigt små att lyckas med nämnda projekt.
Då är det nog lättare att som du sa, att bygga en ”boxgun”, där finns alla möjligheter, behövs egentligen bara en vinkelslip, borrmaskin, lite hårdvara och fantasi för att få ihop nåt som kan likna ett vapen.

Lycka till!

Mvh/
Banjo.

Om det sitter en pinne i pipan så förstår jag inte varför de skulle va svårt att ta bort den. Fy modifierar ett borr genom att skära bort spetsen på ett säg 6mm borrom pipan är 9mm. Då glider den inte runt på pinnen utan gör ett hål mitt i den. Sen använder du 8.9mm för att borra ut det. Sen kör du igenom rifling bullet bara. Sålänge de inte förstört vapnen enligt nya EU reglerna där de fräser upp halva pipan så borde de gå o fixa. Iofs... en pipa kan ju bytas den med.
2019-04-08, 22:14
  #707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkdreams
Ja man lär sig alltid något nytt 😂 Dom vi använder till punkt svetsar kostar 1100kr/st plus moms så jag tog faktiskt för givet att dom var i rent titan

Jag har använt hss borr men dom bränner nästan direkt om man jobbar lite för fort med dom

Men jag tvivlar inte på att du har mer erfarenhet inom metall bearbetning på den nivån då jag antar att det är ditt yrke med tanke på resultatet på ditt jobb
Du måste använda smörjmedel vid borrning finns speciell pasta som ska används
2019-04-08, 22:14
  #708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är ju i princip plåtborrar va? Plana med ett centrum.

Ja precis

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback