• 1
  • 2
2006-01-02, 12:47
Medlem
icys avatar
Jag får reklam från Lidl, och de bifogar en del recept med reklambladet, bl.a. har jag sett ett recept på risgrynsgröt. Och det står bl.a. att ris i allmänhet innehåller mycket sporbildande bakteriers, dvs. mögel. För att bli av med dessa bakterier rekommenderas att man tvättar riset först, genom att man häller ner riset i en kastrull, häller på kallt vatten, tar en visp, vispar runt lite tills vattnet blir grumligt, häller bort detta vatten, fyller på med lite nytt, vispar igen, och så vidare en 5-7 gånger. Nu undrar jag om det finns andra livsmedel som har detta mögel, och som försvinner om man tvättar dem? Eller om det är något specifikt för ris?
Citera
2006-01-02, 13:05
Medlem
Andrees avatar
Tomater (speciellt puré), paprika, lök, vitlök, pumpa, inälvsmat, äpplen, päron (de flesta fruktsorter nu när jag tänker efter), och potatis var det jag kunde komma på.
Citera
2006-01-02, 13:07
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andree
Tomater (speciellt puré), paprika, lök, vitlök, pumpa, inälvsmat, äpplen, päron (de flesta fruktsorter nu när jag tänker efter), och potatis var det jag kunde komma på.

Måste vara svårt att skölja bort sporer från tomatpure!
Är det något man helt enkelt får leva med?
Citera
2006-01-02, 14:01
Medlem
Andrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Måste vara svårt att skölja bort sporer från tomatpure!
Är det något man helt enkelt får leva med?

Har ett bra tips där, om du köper tomatpuré på burk (tub varianten möglar inte då det inte kommer in luft) så kan du hälla olja i burken tills du täcker purén, då kommer det ingen luft vilket gör att sporer inte "aktiverar" sig.
Citera
2006-01-04, 05:18
Medlem
glyos avatar
Köpte några tomater förut från affären skulle testa och se om dom blivit behandlade. Hade 2 st i fönsterkanten i tre veckor och tamefan hade inte ett skit hänt dom! Riktigt läskigt att man äter sånt :/
Citera
2006-01-04, 05:19
Medlem
grönmögelost! jisses vad bökigt det kommer bli att koka ris from nu.
Citera
2006-01-04, 08:34
Medlem
Ostmjuk Hamsters avatar
Folk har väl kokat ris i flera tusen år. Av vilken anledning skulle man plötsligt tvätta det i kallvatten?
Citera
2006-01-04, 13:46
Medlem
OliTs avatar
Att tvätta ris är mer eller mindre praxis i många kulturer, jag har själv gjort det i många år, och kommer att fortsätta. När riset ska användas till applikationer där särskilda egenskaper behövs kan det krävas tvättning, sushi blir t.ex. inte bra om inte riset tvättas mycket ordentligt först.
Citera
2006-01-04, 15:49
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Att tvätta ris är mer eller mindre praxis i många kulturer, jag har själv gjort det i många år, och kommer att fortsätta. När riset ska användas till applikationer där särskilda egenskaper behövs kan det krävas tvättning, sushi blir t.ex. inte bra om inte riset tvättas mycket ordentligt först.
Rätta mig om jag har fel men det gäller ju bara vissa rissorter antagligen såna som är svåra att få helt rena i processen. Man köper ju liksom parboiled ris :/
Citera
2006-01-04, 18:52
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Rätta mig om jag har fel men det gäller ju bara vissa rissorter antagligen såna som är svåra att få helt rena i processen. Man köper ju liksom parboiled ris :/

I helvete att man köper parboiled. Det smakar ju så jävla b. Uncle Bens parboiled e ju grymt vidrigt. Man ska köpa basmatiris i små indiska butiker och visst fan ska man skölja det.
Citera
2006-01-05, 07:40
Moderator
Kyrpators avatar
Anledningen till att man ska skölja vissa rissorter är väl att man ska få bort lite stärkelse och göra riset mindre klibbigt. Om det nu är det man eftersträvar.
För övrigt misstänker jag att sporbildande bakterier inte är detsamma som mögel, men kanske någon biolog kan reda ut den saken.
Citera
2006-01-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
För övrigt misstänker jag att sporbildande bakterier inte är detsamma som mögel, men kanske någon biolog kan reda ut den saken.
mögel är ju förfan en svamp och bakterie är bakterie.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in