• 1
  • 2
2017-05-15, 10:55
Medlem
Hejsan har då ramlat med moppen och "växel spaken" har knäckts. undrar vad jag ska göra kan man fixa detta t.e.x byta utt grejen växeln sitter på eller måste man köpa ny motor eller kan man svetsa? Tacksam för hjälp
Citera
2017-05-15, 10:56
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberrz
Hejsan har då ramlat med moppen och "växel spaken" har knäckts. undrar vad jag ska göra kan man fixa detta t.e.x byta utt grejen växeln sitter på eller måste man köpa ny motor eller kan man svetsa? Tacksam för hjälp
Det är lite småluddigt det du beskriver. Men jag kan nästan helt säkert säga att du inte behöver köpa en helt ny motor.
Citera
2017-05-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberrz

Kan gå att svetsa vilket är det jag hade testat först men svårt att avgöra utan bild.

I värsta fall är det att klyva motorn och byta hela växelaxeln.
Citera
2017-05-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Kan gå att svetsa vilket är det jag hade testat först men svårt att avgöra utan bild.

I värsta fall är det att klyva motorn och byta hela växelaxeln.

här har du en bild på vad jag menar.
https://gyazo.com/89ff6c0e8559dacd42234b66482d02a4
Citera
2017-05-15, 11:43
Medlem
INTPs avatar
Du behöver byta växelaxeln.

AM6-motor? Inte första gången det händer, verkar som att dom misslyckats lite med härdningen. Axeln är inte så dyr, men tyvärr behöver en AM6-motor delas helt för att byta axeln. (De flesta andra motorer är betydligt enklare att byta cäxelaxel i.)
Citera
2017-05-15, 11:57
Medlem
I de bästa av världar borde växelarmen var designad (så pass klen) att den ger sig innan växelaxeln bryts av.
Citera
2017-05-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP

AM6-motor? Inte första gången det händer, verkar som att dom misslyckats lite med härdningen. Axeln är inte så dyr, men tyvärr behöver en AM6-motor delas helt för att byta axeln. (De flesta andra motorer är betydligt enklare att byta cäxelaxel i.)

Tack har en rieju rr drac sport edition skulle någon kunna visa mig vart jag kan köpa axeln till växeln
Citera
2017-05-15, 12:37
Medlem
INTPs avatar
https://www.google.se/search?q=v%C3%...el+AM6&ie=&oe=
Citera
2017-05-15, 16:09
Medlem
Citat:

Kanske omöjligt men skulle det gå att borra och gänga M8 i axeln och sedan skruva dit växelpinnen? Kan ju vara värt att testa innan man klyver motorn.

Klyva motor är ju inte så svårt bara man har sprängskisser och nya packningar etc, men det kan ta sin lilla tid.
Citera
2017-05-15, 17:27
Medlem
Limma fast den och sälj moppen
Citera
2017-05-15, 19:07
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Kanske omöjligt men skulle det gå att borra och gänga M8 i axeln och sedan skruva dit växelpinnen? Kan ju vara värt att testa innan man klyver motorn.
Om axeln är så hård att den går av istället för att böjas är den sannolikt för hård för att borra i med normala verktyg.
Citera
2017-05-16, 08:28
Medlem
Citat:
Om axeln är så hård att den går av istället för att böjas är den sannolikt för hård för att borra i med normala verktyg.

Yep, och M-åttingen lär nog knäckas rätt fort. Svets då? Kass på att svetsa, däravfrågan ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in