Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight.3535
Är det ngn som kan och vill översätta rättegången idag.
Ngn som har tillgång till hudiksvalls tidningen.

Det är inte så mycket att följa. Förhandlingar i Hovrätten är i princip kopia av det som var i Tingsrätten:
- Sakframställan som förhandlingen börjar med idag är visserligen "live inför rätten". Men brukar oftast vara exakt som den sakframställan som hölls i Tingsrätten.
- Förhören med Billy samt Vittnesförhören från Tingsrätten gäller och kommer spelas upp genom ljud/bild (dessa kan du hitta här på Flashback.) Vissa av rättegångsdagarna kommer vara stängda, och då är inte ens parterna med och lyssnar på förhören.
- Det mest intressanta i Hovrätten brukar vara slutpläderingarna som också är "live inför rätten", då har parterna oftast har vässat till och gjort slutpläderingarna bättre än vad dom var i Tingsrätten.
Citera
2018-04-12, 13:51
Medlem
En ganska tråkig förhandling. Det är s k sakframställan, lugnt och stilla, och sammanfattning av vad som hända förra gången. Inget vaktpådrag, knappt några åhörare verkar det som. Men Billy har ju bytt advokat, så vi får se hur vass han är.
Citera
2018-04-12, 13:56
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
En ganska tråkig förhandling. Det är s k sakframställan, lugnt och stilla, och sammanfattning av vad som hända förra gången. Inget vaktpådrag, knappt några åhörare verkar det som. Men Billy har ju bytt advokat, så vi får se hur vass han är.
Inte tillräckligt vass för att ändra straffpåföjd negativt (positivt i Billys ögon).
Citera
2018-04-12, 13:56
Medlem
Citerar från förhandlingens live-rapp:

En skillnad från tingsrätten är att Tova Mobergs föräldrar inte behöver delta utan de representeras av målsägarbiträdet Karl-Gösta Myhrberg.
Inga förhör kommer att göras om, utan hovrätten kommer med start nästa vecka att titta på förhören som spelades in i december när målet togs upp i Hudiksvalls tingsrätten.
Meningen är att hovrätten ska pröva samma bevisning som tingsrätten gjorde. Det går därför inte att beskriva det här som en helt ny rättegång. Förr i världen var hovrätten en helt ny rättegång, dit alla vittnen kallades och hördes på nytt.
Citera
2018-04-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Inte tillräckligt vass för att ändra straffpåföjd negativt (positivt i Billys ögon).
Hur menar du där?
Citera
2018-04-12, 14:01
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Hur menar du där?
straffet kommer ej att sänkas
Citera
2018-04-12, 14:01
Medlem
Citat:

Då jag utgår från att det var GM som överklagade domen är det en juridisk omöjlighet att han får strängare straff i HovR.

Förtydligande: Underförstått att GM var ensam överklagande part så att säga.
Senast redigerad av Nulb 2018-04-12 kl. 14:04. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-04-12, 14:02
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Då jag utgår från att det var GM som överklagade domen är det en juridisk omöjlighet att han får strängare straff i HovR.
kommer heller inte att få ett mildare straff, som jag skrev ovan.
Citera
2018-04-12, 14:04
Medlem
Citat:
Visst är det så. Värre kan det ju knappast bli. Sammens var ju helnöjd, men han visste ju att den skulle överklagas. Ingen i hovrätten har ju lyckats vara ovetande i denna härva av lögner, och även om man skall döma enbart vad rätten kommit fram till, så har säkert samtliga aktörer rent privat sin egen åsikt om vad Billy gjort. Blir inte så himla lätt att vara objektiv här. Jag tror inte någon vill att han skall ha ett lägre straff, det gäller att vara noggrann nu. Och slå i lagböckerna innan dom faller .
Citera
2018-04-12, 14:05
Medlem
Citat:
kommer heller inte att få ett mildare straff, som jag skrev ovan.

Det torde inte vara en omöjlighet att straffet sänks beroende på vilken bedömning HovR gör. Jag säger inte att det är sannolikt men det är absolut ingen omöjlighet.

Hur menar du?
Citera
2018-04-12, 14:08
Medlem
Citat:
Det torde inte vara en omöjlighet att straffet sänks beroende på vilken bedömning HovR gör. Jag säger inte att det är sannolikt men det är absolut ingen omöjlighet.

Hur menar du?
Nej, inget är omöjligt. Men vi får väl helt enkelt hoppas på att den nuvarande domen fastslås. Tror inte det blir så svårt med tanke på hur Billy agerat de två föregående åren med ständiga hot och misshandel av Tova.
Citera
2018-04-12, 14:16
Medlem
Förhandlingen pågår idag till kl 16.30 och fortsätter i morgon fredag kl 09.00. Sedan blir det enskilda överläggningar i hovrätten fram till 3 maj kl 09.00 då parterna samlas i hovrätten för pläderingar, svarar reporten på frågan: "Hur ser det ut framöver med förhandlingsdagar? Datum och så?"

Vi kan konstatera att det tydligen är korta förhandlingar när det kommer till hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in