Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
/--/
vart kommer bilderna ifrån?
finns det fler?

Hm; han eskorteras av kriminalvårdare och är iförd fängsel: ja bilderna är nog från när han tog studenten.
Eller förresten; kanske tagna när han förs till/från rättegång avs ett mordfall?
Citera
2017-12-22, 23:17
Moderator
KomissarieBecks avatar
Någon som vågar sig på en gissning vad som rör sig i skallen på kaos-Billy i nuläget?
Visserligen så lär det bli en vända till i hovrätten men t.o.m Billy måste väl vid det här laget ha insett att det är många år på kåken som väntar.

Så hur resonerar han?.
Är han medveten om vilket hat som råder mot honom från allmänheten
Tror Ni det kommer ett framtida erkännande?
Citera
2017-12-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Där kommenterade Tova: "min snygging" och sen en massa hjärtan..

Så olika smaken kan vara.

Var inte det 2014?
Citera
2017-12-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Någon som vågar sig på en gissning vad som rör sig i skallen på kaos-Billy i nuläget?
Visserligen så lär det bli en vända till i hovrätten men t.o.m Billy måste väl vid det här laget ha insett att det är många år på kåken som väntar.

Så hur resonerar han?.
Svårt att tro att vi kommer få redan på sanningen från den killen...... när jag läste fupen om när förhörsledarna visade honom bilder från obduktionen på tova och han inte rör en min...... det visar hur sjuk han är. De förklarade att bilderna va hemska o att de fått raka av hennes fina hår för att kolla skadorna o han bara sitter där helt jävla kall. Hoppas han får sitta med A. Eklund för det är där han hör hemma.
Citera
2017-12-23, 00:29
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hm; han eskorteras av kriminalvårdare och är iförd fängsel: ja bilderna är nog från när han tog studenten.
Eller förresten; kanske tagna när han förs till/från rättegång avs ett mordfall?
du va inte smart du inte..

för att även du ska förstå så utvecklar jag min fråga, vart kommer bilderna ifrån, media, privat? vem har tagit, vart hittades dom?

"kanske tagna när han förs till/från rättegång av ett mordfall".... tas bilden av ett mordfall?
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-12-23 kl. 00:37.
Citera
2017-12-23, 00:34
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:

Så hur resonerar han?.
tror inte att han bryr sig nämnvärt vare sig om vad som händer utanför häktet eller vad folk tycker om honom.

han kanske planerat att åka fast tidigare (innan mordet) och är inställd på att få sitta länge. det kan (till viss del/mer eller mindre) förklara hans lugn i häktet och varför han inte visar några somhelst känslor på rättegången.
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-12-23 kl. 00:41.
Citera
2017-12-23, 01:11
Medlem
Just nu läser jag om Billys uppväxt och alla nya familjekonstellationer och mamma/pappa och deras respektives erfarenheter och tankar om Billy.

Helt olika världar.
Citera
2017-12-23, 01:42
Medlem
Har läst igenom fupen flertal gånger nu och jag hittar inte någonstans att han skulle ha visat en normal reaktion.
Tovas försvinnande: jag pular med båten istället. Halva Hudik är oroliga och letar, men inte han. (vi vet ju varför)
I förhör när han får reda på att Tova har hittats död: "jag blev liksom chockad nu" " jag är liksom tagen nu". Inget "vaddå vad menar du" "nej hon kan inte vara död", bryter inte ihop. Förutom en paus med advokat gällande ny misstankegrad så förekommer vare sig den normalt förekommande förkrossande reaktion eller frågor som en oskyldig person hade uttryckt.

Och helt seriöst. Skulle mitt "ex" som jag fortfarande håller av blivit mördad och dumpad på min gård, så hade jag fan inte brytt mig om hur skrämmande "Ludde" är. Att hålla på med narkotikaaffärer är väl en sak att undvika att Gola ner sin "kompanjon" för, men mord på ens "käresta", inga tvivel på att man skulle vilja ha upprättelse både för den som bragts om livet men även för sin egen del.

En annan fråga som jag undrar över. Han döms som skyldig till mord men ej kvinnofridskränkning om jag har förstått rätt. Någon här skrev att det är för kvinnofridskränkningen konsumeras av morddomen. Men så är väl inte praxis? Eller är det för att det lutar mot en livstidsdom?
Martin Jonsson dömdes väl för både och om jag inte minns fel?
Citera
2017-12-23, 01:43
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:

Så hur resonerar han?.
Dessa personers hjärnor analyserar information rent ytligt och intryck går inte via amygdala(känslocentra) som det gör hos oss andra. Därför oroar de sig inte för vad som har hänt eller kommer att hända, de lever helt i nuet och reagar främst och ibland endast på spontana intryck.

Att han framkommer som känslokall är helt enkelt för att han är det, händelser och situationer påverkar inte hans känsloliv. Att en anhörig/offer gråter är lika påfrestande som att höra grannen mumla.

De erkänner nästan alltid till någon, de brukar vara stolta över sig själva för sina brott så han kommer nog prata fritt om detta i fängelset.

Att någon tycker illa om honom gör honom ingenting.
Citera
2017-12-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Har läst igenom fupen flertal gånger nu och jag hittar inte någonstans att han skulle ha visat en normal reaktion.
Tovas försvinnande: jag pular med båten istället. Halva Hudik är oroliga och letar, men inte han. (vi vet ju varför)
I förhör när han får reda på att Tova har hittats död: "jag blev liksom chockad nu" " jag är liksom tagen nu". Inget "vaddå vad menar du" "nej hon kan inte vara död", bryter inte ihop. Förutom en paus med advokat gällande ny misstankegrad så förekommer vare sig den normalt förekommande förkrossande reaktion eller frågor som en oskyldig person hade uttryckt.

Och helt seriöst. Skulle mitt "ex" som jag fortfarande håller av blivit mördad och dumpad på min gård, så hade jag fan inte brytt mig om hur skrämmande "Ludde" är. Att hålla på med narkotikaaffärer är väl en sak att undvika att Gola ner sin "kompanjon" för, men mord på ens "käresta", inga tvivel på att man skulle vilja ha upprättelse både för den som bragts om livet men även för sin egen del.

En annan fråga som jag undrar över. Han döms som skyldig till mord men ej kvinnofridskränkning om jag har förstått rätt. Någon här skrev att det är för kvinnofridskränkningen konsumeras av morddomen. Men så är väl inte praxis? Eller är det för att det lutar mot en livstidsdom?

Hade han deltagit i sökandet av Tova och ”brutit ihop” när hon sen hittades, då skulle han anklagats för att vara en jäkla hycklare..

Vidare vill jag påpeka att det som för dig är ”normal” behöver inte vara normalt för andra sörjande människor.

Du kanske skulle bryta ihop – någon annan med lika mycket sorg i sig skulle kanske föredra att sörja mer privat och eventuellt skingra sina tankar med praktiska sysslor.
Citera
2017-12-23, 08:28
Medlem
Citat:

Som jag förstod livesändningen (DNs) var rätten inte klar med sin bedömning gällande grov kvinnofridskränkning ännu:
21 dec 2017 18:46
Rätten har inte överlagt färdigt kring åtalspunkten två.

Från Martin Js hovrättsdom (han överklagade inte grov kvinnofridskränkning som jag fattar det):
Sammanfattningsvis konstaterar hovrätten att straffvärdet enbart för mordet, med
beaktande av att Martin Jonsson tidigare har gjort sig skyldig till mycket allvarlig
våldsbrottslighet, ligger på fängelse över sexton år utan att riktigt nå upp till arton års
fängelse. Det rör sig alltså inte om ett sådant undantagsfall med synnerligen
försvårande omständigheter där livstids fängelse kan komma i fråga.

Det samlade straffvärdet
Vid bedömningen av det samlade straffvärdet ska även beaktas de övriga brott som
Martin Jonsson nu döms för. Det brott som bör påverka det samlade straffvärdet i
höjande riktning är främst den grova fridskränkningen
. Enligt hovrättens mening ligger
straffvärdet för detta brott på ett års fängelse. Straffvärdet för de brott som har riktats
mot Angelica Söderberg ligger på fängelse fyra månader och ska därför också beaktas
vid bedömningen. Övriga brott har inte någon nämnvärd betydelse vid straffmätningen.

Vid en samlad bedömning av omständigheterna kring mordet, straffvärdet för övriga
brott
som Martin Jonsson döms för och att han har gjort sig skyldig till återfall i
mycket allvarlig våldsbrottslighet
anser hovrätten att straffvärdet motsvarar arton års
fängelse.

Tingsrättens dom ska därför ändras på så sätt att fängelsestraffet tidsbestäms till arton
år.
Citera
2017-12-23, 09:22
Medlem
Citat:

Jag reagerade över att han aldrig frågade HUR hon dött. Det är ju det första man undrar över. Hur och var. Om man nu ändå ska ljuga så kan man försöka vara övertygande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in