2017-12-20, 02:24
Medlem
Tyvärr e ju Billy ung men jag gissar på 8-10 år minst.
Citera
2017-12-20, 06:23
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Jag tror att om Billy hade vart lite äldre hade han fått typ 16 år som Andreas i "Ida-fallet" i Trollhättan då dessa två herrar's gärningar är väldigt lika. Billy och Andreas påminner verkligen om varandra även hur de reagerar när andra letar efter tjejerna. Har iallafall för mej att Andreas också va vääääldigt upptagen på annat håll och inte jätteintresserad av att hjälpa

Jag tror inte åldern har någon betydelse eftersom Billy är över 21 år gammal.
Om din teori blir verklighet så skulle det innebära att han blir dömd för dråp istället för mord
Vilket jag verkligen inte varken tror eller hoppas....
Citera
2017-12-20, 07:08
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag pratar ömsesidigt kontaktförbud. Det var ju Tova som tog sig till gården - mot föräldrarnas vilja.

Du tror att nåt ömsesidigt kontaktförbud skulle hålla bort blyfa från Tova? Ett pappersdokument där det står att han inte får uppsöka henne? Vad är de seriöst för fel på dig??
Citera
2017-12-20, 07:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Diskussioner om hur våldsamma kvinnor är i förhållanden får ni ta i en tråd där en kvinna misshandlat och mördat sin man. I detta fallet är det ganska uppenbart vem som blivit misshandlad och mördad. Och det är inte mannen i förhållandet.

/Mod
Citera
2017-12-20, 07:53
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
det fetade.
det har i väldigt hög grad med uppfostran/fostran att göra.
kommer man från skit så är det också väldigt stor chans att man blir skit själv.
Håller inte med dig.
Det finns inget som styrker ditt påstående, och har du någon tillförlitlig källa på det så är jag iger att ta del av den. Eller är det månne egen etfanhet som talar?
Citera
2017-12-20, 07:54
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
21:a men det kommer garanterat bli tilläggsdagar.
Lutar mot att de blir klara idag.
Citera
2017-12-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är väl tusen gånger svårare att förlora en dotter än att tvinga henne till ett beslut hon inte gillar (just nu)?

Det går inte att fråga en medberoende vad hon tycker. Lika lite som det går att fråga en missbrukare hur han skulle vilja ha det.

Det är inte för skojs skull som polisen uppmanar föräldrarna att ”sätta gränser”. Det vet hur det slutar annars..

Man ska inte ”respektera” en missbrukande tonåring med dokumenterat dåligt omdöme och ge henne frihet och lösa tyglar.
Vilken besserwisser du är. Den som är korkad vet tvärsäkert. Den kloke är mer försiktig. Och så lätt att peka finger när man har facit. Det är INTE någon annans fel än Billys. Vad skulle de gjort? Låst in henne? Olaga frihetsberövande.
Citera
2017-12-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Först tack simpesolsken för din hjälp med citeringen från VK idag!

Det är ingen fara!

Citat:
Ja, när Billy ska beskriva det hela ur sitt perspektiv:

Då är det inte Billys fel, nä då är det Tovas. Det är hon som vill kontrollera, bråkar, skriker, sparkar, ljuger, bryter löften och därför ...... råkade han också...... på halsen.....Naturligtvis.

Man kan inte låta bli att bli förvånad (fast man ändå vet hur han är), med vilken lätthet och utan skam han sitter och skyller på Tova.

""

Reagerade också på hur mycket som ska framgå som "oskyldigt" eller Tova är den som startar det mesta.

"De detaljer som man märker att åhörare och anhöriga reagerar starkt på visar sig inte 22-åringen vara särskilt berörd av"

Kusligt värre att inte visa någon som helst reaktion under i stort sett hela rättegången.

"Det är en väldig viktskillnad mellan er påstår åklagaren. Vi brottades inte svarar 22-åringen. Det hon gjorde mot honom, gjorde också ont förklarar 22-åringen"

60 mot 100 kg men så klart du fick fruktansvärt ont du med din tragiska människa.

"På frågor om chattkonversationen där hon hotas till livet så förklarar 22-åringen att han inte skrivit detta. Men att han har en egen teori om att det är påhittat av antingen Tova eller av henne och en kamrat"

Varför skulle Tova samt möjligen en kompis ljuga om något sådant? Vad har hon/dom att tjäna på det?

"Ordföranden kontrollerar händelseförlopp och utfrågningen trappar ner i intensitet. 22-åringen bedömer att Tova Mobergs revbensskada uppstod när hon föll på en dammsugare efter att han knuffat henne"

"Vem knuffar vem först när Tova Moberg ramlar över dammsugaren undrar försvararen. Hon drog i hans tröja och kämpade allt hon hade för att ta hans telefon. Han knuffar till henne för att värja sig mot henne förklarar 22-åringen. Efteråt blev hon ännu argare förklarar han och det slutar med att han slog till henne på armen"

Revbensskada efter han "knuffat" henne så hon ramlat över en dammsugare. Troligt?
Hon blev argare efter han knuffat henne och det svarar han på genom att slå henne ytterligare en gång.

Tycker det mesta han säger låter ganska långsökt.
Nu tror jag definitivt att han försöker få det att låta som det skett mycket mindre våld än det egentligen gjort men även OM det nu hade varit så som han beskriver det så kan jag inte se hur en människa på 100 kg behöver använda sig av det han beskriver mot en yngre tjej på 60 kg?
Citera
2017-12-20, 09:44
Medlem
"Ordföranden kontrollerar händelseförlopp och utfrågningen trappar ner i intensitet. 22-åringen bedömer att Tova Mobergs revbensskada uppstod när hon föll på en dammsugare efter att han knuffat henne"

"Vem knuffar vem först när Tova Moberg ramlar över dammsugaren undrar försvararen. Hon drog i hans tröja och kämpade allt hon hade för att ta hans telefon. Han knuffar till henne för att värja sig mot henne förklarar 22-åringen. Efteråt blev hon ännu argare förklarar han och det slutar med att han slog till henne på armen"

Den där dammsugar-historien är ny för mig. Den fanns väl inte med i FUP vad jag kan minnas. Men Billy har ju haft tid att konstruera om alla händelseförlopp. Till sin fördel, förstås!

Att fortsätta bråka med Billy efter att ha fått en revbensskada/fraktur, är inte troligt. Gör ju skitont!
Men enligt Billy så fortsätter hon, så att han blir tvungen att slå henne på armen.

Vilken jävla tomte!!
Citera
2017-12-20, 10:30
Medlem
Eftersom det verkade som mer uppskattat än inte igår så fortsätter jag väl idag.

för 24 minuter sedan

Välkommen till Hudiksvalls tingsrätt där dag 8 i rättegången om mordet på Tova Moberg just har inletts. Det kommer idag att hållas förhör med vänner, framför allt vänner till Tova Moberg.

för 21 minuter sedan

Vi har som första vittne en vännina till Tova Moberg som hörts en gång tidigare i den här rättegången, i den del av åtalet som gäller mord. Nu ska vänninan vittna om vad hon har för insikter i Tova Mobergs relation med den 22-åring som misstänks för mordet. Det ska samtidigt understrykas att 22-åringen förnekar åda åtalspunkterna men att han medger några händelser som består av slag, knuffar och hot.

för 17 minuter sedan

Vänninan berättar utifrån åklagarens frågor att Tova Moberg ofta visade upp blåmärken, kanske tio gånger, som orsakats av 22-åringen. Tova Moberg pratade ofta med kamraten om misshandel och problem som hon hade med pojkvännen. Men Tova var mycket orolig för att väninnan skulle berätta om detta för Tovas föräldrar. Tova visade inte textmeddelanden från 22-åringen, men väninnan hann se dem ibland och det var inga snälla saker säger väninnan. När Tova fick sådana meddelanden kunde hon börja gråta berättar väninnan

för 14 minuter sedan

En dag kom Tova Moberg med en skada i ansiktet som hon försökte sminka över. Då berättade Tova Moberg att det hade blivit slut på förhållandet med 22-åringen. Därefter kom första gången som väninnorna kunde umgås utanför skolan. Innan dess hade de inte fått göra det, för Tova uppgav att om de umgicks så blev 22-åringen sur.

På grund av 22-åringen valde Tova Moberg att inte åka tillsammans med klassen på språkresa till Italien uppger väninan som bedömer att Tovas relation var dålig. Vännerna uppmanade Tova att göra slut. Tova bad henne att inte säga så, för då skulle Tova sluta umgås med väninnan.

för 12 minuter sedan

Åklagaren avslutar sitt förhör och målsägarbiträdet tar över utfrågningen. Han undrar när väninnan sett blåmärken. Det var redan under förra året berättar väninnan. De flesta gånger råkade jag se blåmärkena eftersom hon oftast gick med långärmat. De första gångerna ljög Tova om händelserna, men så småningom började hon berätta hur skadorna uppstått. Hon har sett blåmärken på armarna och höfterna. Men väninnan minns inga blåmärken runt Tova Mobergs hals

för 9 minuter sedan

Tova Moberg berättade om hotelserna. De var ofta tomma hot tyckte Tova, men hon var rädd för 22-åringen för att när han blir arg så vet han inte vad han gör. Han vet inte hur stark han är, ska Tova Moberg ha sagt enligt väninnan.

Försvararen tar över frågorna och undrar om väninnan pratat mycket med andra om Tova Mobergs öde. Det har hon inte gjort säger väninnan och hon uppger att hon inte tagit del av så mycket i medierna för det har hon inte orkat med att ta del av.

för 4 minuter sedan

Menar du att Tova i detalj berättat om misshandeln undrar åklagaren. Nej svarar väninnan som berättar att Tova aldrig ville tala om händelserna för att hon var rädd att uppgifterna skulle gå vidare till föräldrarna. Tova uppgav bara att "de hade bråkat" som förklaringarna. Tova Moberg ansåg att hon inte kunde göra slut på riktigt, det var något som hon kände rädsla för berättar väninnan. Hon kände sig kontrollerad av 22-åringen uppger väninnan.

Därmed är förhöret slut med den första väninnan och nästa vittne kallas litet tidigare än planerat. Hon finns inte här så det blir en stunds paus
Citera
2017-12-20, 10:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
Eftersom det verkade som mer uppskattat än inte igår så fortsätter jag väl idag.

Välkommen till Hudiksvalls tingsrätt där dag 8 i rättegången om mordet på Tova Moberg just har inletts. Det kommer idag att hållas förhör med vänner, framför allt vänner till Tova Moberg.

Tack för att du tar dig tid!

Detta första vittne, kan det vara Moa? Som jag minns det hade Tova och Moa en bra relation. Och Tova hade berättat för henne att Billy hade slagit henne, minns jag från FUP.

Inte bra för vittnets trovärdighet,om detta stämmer:
Från Svt:

"Vittnet berättar om att expojkvännen ska ha dödshotat Tova. Försvararen ifrågasätter det eftersom hon inte nämnt det förut. Försvararen undrar om hon känner några andra av vittnena, läst i tidningarna eller sett på TV. Vittnet säger att hon inte vill se och läsa om händelsen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tova-mobergs-vanner-forhors-i-dag
Citera
2017-12-20, 11:12
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Tack för att du tar dig tid!

Detta första vittne, kan det vara Moa? Som jag minns det hade Tova och Moa en bra relation. Och Tova hade berättat för henne att Billy hade slagit henne, minns jag från FUP.

Inte bra för vittnets trovärdighet,om detta stämmer:
Från Svt:

"Vittnet berättar om att expojkvännen ska ha dödshotat Tova. Försvararen ifrågasätter det eftersom hon inte nämnt det förut.
Försvararen undrar om hon känner några andra av vittnena, läst i tidningarna eller sett på TV. Vittnet säger att hon inte vill se och läsa om händelsen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tova-mobergs-vanner-forhors-i-dag

Äh det är bara en liten detalj.
Det är helhetsbilden som är viktig, och den är kristallklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in