Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-20, 22:31
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Väl värt att testa. Kan ju alltid ange att det gäller rent studiesyfte i hens profession.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hudiksvalls tingsrätt

Tel: 0650-374 50
Fax: 0650-310 94
E-post: hudiksvalls.tingsratt@dom.s

tack!
ringer dit imorgon.
fungerar inte det så ska jag fråga om advokaten kan maila/ringa.
sen när du sa det om studiesyfte kom jag att tänka på en som läser till jurist, så kanske kan det gå.

på nåt sätt måste vi ha fupen denna vecka
Citera
2017-11-20, 22:39
Medlem
Man blir rädd av att läsa den här tråden. Det råder utan tvekan ett kvinnoförakt på det här vidriga mansdominerande forumet. Ni är medvetna om att ni lägger skulden på offret när ni skriver som ni gör? Ni skriver ordagrant att BO borde förstått, hållt sig undan och tagit hjälp medan ni inte ens nämner GM. I vanlig ordning läggs skulden på kvinnan.
Varför skriver ni inte att GM borde förstått att hans beteende var onormalt och att han borde sökt hjälp så att detta aldrig behövt ske?! Sluta för i helvete att skuldbelägga offret! Oavsett vad BO hade gjort och inte gjort så hade den där äckliga psykopaten dödat henne då han är sjuk i huvudet.
Senast redigerad av Den.smarta 2017-11-20 kl. 22:42.
Citera
2017-11-20, 22:56
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
tack!
ringer dit imorgon.
sen när du sa det om studiesyfte kom jag att tänka på en som läser till jurist, så kanske kan det gå.

Det finns en Facebookgrupp som heter kriminallfall värden över och Admin där la ut en förfrågan idag om någon jobbar eller har kontakter som kan ordna fram fupen.
De pratas också om att kanske ha en insamling om det andra inte funkar.

Läste en kvinnas kommentar som tidigare jobbat på tingsrätten och tydligen i vissa populära mål blir de tillsagda att det bara är papperskopior som gäller. Så ruttet.
Citera
2017-11-20, 22:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
tack!
ringer dit imorgon.

Måste ju finnas nån som likt du känner någon (t.ex polis/journalist/jurist/kriminologstuderande) som via jobb/ studier kan fixa fram fupen, tycker man...

Svaret som någon fick från domstolen (se inlägg: (FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16) ska man nog ta med en nypa salt enligt Moosky:

"Offentlighetsprincipen anger alla medborgare och där görs ingen skillnad på privatpersoner eller andra.
Domstolen har ingen rätt att efterfråga ditt syfte om du nu inte begärt massor av personuppgifter."
(FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16

Klart att dom försöker begränsa att förundersökningar gällande omskrivna fall hamnar på flashback genom att envisas med att endast servera digra papperskopior. Så mycket för miljötänket ;-)
Senast redigerad av T34Panzer 2017-11-20 kl. 23:02.
Citera
2017-11-20, 23:20
Medlem
Citat:
tack!
ringer dit imorgon.

Mailade och sa att jag pluggade till jurist och skulle använda förundersöknings protokollet som underlag för en tenta angående "våld i nära relationer."

Fick tillbaka att dom inte hade nån skyldighet att ge ut FUP elektroniskt.

Skickade ett lite styggare svar på det hela och frågade hur man kan begära över 8000 av en student för att någon inte orkar skicka en fil. Skriva ut/kopiera 4000 papper ska uppenbarligen vara lättare. 🤔 Skrev också att jag VET att andra tingsrätter och även Hudiksvalls har möjlighet till att skicka elektroniskt.

Detta fick jag inget svar på.
Citera
2017-11-21, 00:01
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldol138
Mailade och sa att jag pluggade till jurist och skulle använda förundersöknings protokollet som underlag för en tenta angående "våld i nära relationer."

Fick tillbaka att dom inte hade nån skyldighet att ge ut FUP elektroniskt.

Skickade ett lite styggare svar på det hela och frågade hur man kan begära över 8000 av en student för att någon inte orkar skicka en fil. Skriva ut/kopiera 4000 papper ska uppenbarligen vara lättare. 🤔 Skrev också att jag VET att andra tingsrätter och även Hudiksvalls har möjlighet till att skicka elektroniskt.

Detta fick jag inget svar på.

Tingsrätten i Gävle/Hudiksvall lämnar enbart FUP elektroniskt till såna ("media") som har utgivningsbevis. Kostar 2000 spänn att fixa. Flashback borde ordna ett sånt (crowdfunding, skulle vara insamlat på några minuter) och sen låta några moderatorer använda det utgivningsbeviset för att plocka ut FUPar. När jag tänker efter kanske Flashback redan har ett sånt?
Citera
2017-11-21, 00:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Tingsrätten i Gävle/Hudiksvall lämnar enbart FUP elektroniskt till såna ("media") som har utgivningsbevis. Kostar 2000 spänn att fixa. Flashback borde ordna ett sånt (crowdfunding, skulle vara insamlat på några minuter) och sen låta några moderatorer använda det utgivningsbeviset för att plocka ut FUPar. När jag tänker efter kanske Flashback redan har ett sånt?

Jag ska kolla upp det.

/Mod
Citera
2017-11-21, 00:11
Medlem
JafetNoahssons avatar
Om någon har fått ut handlingen elektroniskt bör alla ha samma rätt. Regeringsformens krav på likabehandling av alla medborgare är möjligtvis tillämplig här. Men jag är ingen jurist.

http://www.allmanhandling.se/2014/07/15/jo-180-14/
Citera
2017-11-21, 09:43
Medlem
litenpandas avatar
Ny artikel som är låst, om någon känner för att citera.
https://www.helahalsingland.se/logga-in/aklagarens-teori-sa-forsokte-22-aringen-dolja-mordet-pa-tova-eldade-klader-och-gomde-blodpol
Citera
2017-11-21, 09:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur skulle det kunna bli dråp? Dråp är ju ofrivilligt dödande. Det går inte slå någon med hammare 20 ggr ofrivilligt. Det där tror du inte ens på själv.

Du vet tydligen inte skillnad på Mord och Dråp. Mord brukar räknas som "planerat" medans dråp är stundens ingivelse. Citerar från Wiki (För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat))

Det är även en sanning med modifikation då det är svårt att veta om någon planerat något en längre tid men jag tror att domstolen dömer till dråp om det är svårt att bevisa att dödandet var planerat sen en tid tillbaka.

Dvs Om killen hade planerat att döda tjejen när hon kom till honom så är det mord. Om han dödade henne för att han blev förbannad av oklar anledning så är det dråp. (Grovt förenklat)
Citera
2017-11-21, 09:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur skulle det kunna bli dråp? Dråp är ju ofrivilligt dödande. Det går inte slå någon med hammare 20 ggr ofrivilligt. Det där tror du inte ens på själv.

Du blandar även ihop Dråp med vållande till annans död. Dvs du kör onykter och har en kompis som passagerare och du kör av vägen med bilen så att din kompis dör. (Vållande till annans död) Det kan även hända i ett vanligt bråk att nån slår dig och du slår tillbaka med ett slag och han ramlar illa så att han dör. Då är inte din avsikt att döda någon utan att slå tillbaka men ditt slag var orsaken till att han dog. Du var alltså vållande(orsaken) till att personen dog.
Citera
2017-11-21, 09:54
Medlem
litenpandas avatar
Familjen, Tova Mobergs föräldrar och syskon, yrkar på 100 000 kronor var för psykiskt lidande av 22-åringen.
– Vi har valt att yrka maxbeloppet, säger Karl-Gösta Myhrberg, målsägandebiträde.
...
Utöver skadeståndsyrkandet för psykiskt lidande tillkommer också yrkanden på att 22-åringen ska ersätta förlorad inkomst och begravningskostnader för familjen.
Totalbeloppet i skadeståndsyrkandet är cirka 450 000 kronor.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/kravet-fran-tovas-familj-450-000-i-skadestand/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in