Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Åklagaren sagt att något föremål har används! Jag gissar på ett vasst föremål.

Nej, det var tidningarna som hade dragit den slutsatsen, (de skrev ordet tillhygge och inte föremål. ) Men det har åklagaren korrigerat. Finns en videointervju med honom nånstans bak i tråden.

(Såvida inget nytt kommit fram de allra senaste dagarna, som jag kanske missat)
Senast redigerad av pretty-spry 2017-07-07 kl. 17:18.
Citera
2017-07-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Nej, det var tidningarna som hade dragit den slutsatsen, (de skrev ordet tillhygge och inte föremål. ) Men det har åklagaren korrigerat. Finns en videointervju med honom nånstans bak i tråden.

(Såvida inget nytt kommit fram de allra senaste dagarna, som jag kanske missat)
Okej! Det kan jag missförstått. Men jag är övertygad att nåt föremål har använts vid mordet och inte bara, bara händer. Men det är väldigt svårt att gissa vad. Men det (föremålet) är inte ett skjutvapen eller kniv om jag har förstått åklagaren rätt.
Citera
2017-07-07, 19:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Okej! Det kan jag missförstått. Men jag är övertygad att nåt föremål har använts vid mordet och inte bara, bara händer. Men det är väldigt svårt att gissa vad. Men det (föremålet) är inte ett skjutvapen eller kniv om jag har förstått åklagaren rätt.

Åklagare Sammens har ju varit väldigt vag på punkten om ordet "tillhygge". Någon gång har han sagt ungefär: Ja, tillhygge, kanske man kan kalla det.
Någon gång har han sagt ungefär: Har jag sagt tillhygge? Nej inte i den bemärkelsen som skjutvapen, om man säger så.
Så något exakt svar har vi väl ändå inte fått.

Det här klippet kanske det var det som Pretty- spry menade?

https://www.flashback.org/sp60794076
Citera
2017-07-07, 20:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Tror inte jag. Jag gissar på händer. Strypgrepp eller knytnävar. Tror inte det är mer komplicerat än så.

Tidningar väntar inte med att pytsa ut nyheter. Tvärtom är det sådan konkurrens mellan tidningarna, att om de hade något nytt hett stoff att komma med nu i sommarens nyhetstorka, hade de pumpat ut det omedelbart.

Det enda tillfälle som tidningar ibland avvaktar en smula, är när anhöriga ännu inte underättats.

Sant! När de är sommar är det ju nyhetstorka. Men på vintern brukar det ibland komma fram fler detaljer vid omhäktningar i kända fall.
Citera
2017-07-08, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åklagare Sammens har ju varit väldigt vag på punkten om ordet "tillhygge". Någon gång har han sagt ungefär: Ja, tillhygge, kanske man kan kalla det.
Någon gång har han sagt ungefär: Har jag sagt tillhygge? Nej inte i den bemärkelsen som skjutvapen, om man säger så.

Tillhygge kan väl vara i princip vad som helst.
Denna beteckning brukar tillskrivas något föremål som finns tillhands när stridens hetta uppstår. Vad detta tillhygge är blir lite beroende av var brottsplatsen är belägen.

Sker det utomhus brukar det röra sig om stenar, plankbitar, trädgårdsredskap och dylikt. Inomhus är det verktyg, köksredskap, möbler osv.

Slutsatsen blir att "tillhygge" är det föremål som finns inom greppbart avstånd för en våldsverkare.
Citera
2017-07-08, 10:36
Medlem
Citat:
Åklagare Sammens har ju varit väldigt vag på punkten om ordet "tillhygge".

Rätt säker på att han i videointervjun sa, mer eller mindre ordagrant, när reporten frågade om tillhygget:

"Tillhygge? Mja, det ordet tror jag inte att jag har använt. Jag sa att hon hade utsatts för yttre våld"
Senast redigerad av pretty-spry 2017-07-08 kl. 10:56.
Citera
2017-07-08, 11:46
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

Citat:
Rätt säker på att han i videointervjun sa, mer eller mindre ordagrant, när reporten frågade om tillhygget:

"Tillhygge? Mja, det ordet tror jag inte att jag har använt. Jag sa att hon hade utsatts för yttre våld"

Titta från 0:50. https://www.youtube.com/watch?v=GorN1RbSi_4
Citera
2017-07-08, 11:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det kan han ha sagt.
Vad jag menade var att han vid flera olika tillfällen uttryckt sig lite "slingrande" runt begreppet tillhygge, så att man ju inte riktigt vet vad han menar. Varför kan han inte använda ordet tillhygge rent ut, kan man fråga sig?

Min tanke är då att kanske är det sk tillhygget av lite ovanligare slag?
Eller är det bara så att han inte vill använda ordet, eftersom han inte vill avslöja för mycket under förundersökningen?
Citera
2017-07-08, 12:03
Medlem
Citat:
Eller är det bara så att han inte vill använda ordet, eftersom han inte vill avslöja för mycket under förundersökningen?

Ja, så kan det vara. Eller så var de, vid tiden för intervjun, inte riktigt säkra på vad, om något, som använts.

Jag tror fortfarande på händer. Antingen strypning eller slag. Hon var ju liten och nätt... och han var full och förbannad, säkert. Inte svårt att ha ihjäl en liten tjej med bara händer.
Citera
2017-07-08, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, så kan det vara. Eller så var de, vid tiden för intervjun, inte riktigt säkra på vad, om något, som använts.

Jag tror fortfarande på händer. Antingen strypning eller slag. Hon var ju liten och nätt... och han var full och förbannad, säkert. Inte svårt att ha ihjäl en liten tjej med bara händer.

Det var ju någon här på tråden tidigare som antydde att hon kunde vara ganska illa tilltygad. Minns inte riktigt, men något om halsen.
Tänker att kanske både strypförsök och sedan något som möjligtvis, kanske, eventuellt...med lite god vilja, kan kallas för tillhygge. Eller omvänt förstås.
Som någon skrev här nyligen, man tager vad man haver. Skulle kunna vara vad som helst i ett hus, t ex en pall, en stekpanna eller en flaska.
Citera
2017-07-08, 14:14
Bannlyst
När kommer fup?
Citera
2017-07-08, 15:05
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjornens
När kommer fup?

Säkert i höst. Inte nu iaf när alla är på semester