Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 21:51
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jaha. Undra vad åklagaren menar med morgontimmar då? Vet inte.

"Den 22-årige man som sitter häktad misstänkt för att ha mördat 19-åriga Tova Moberg misstänks ha dödat henne under de tidiga morgontimmarna och sedan försökt dölja dådet genom att gömma kroppen i sjön. Det är åklagare Christer Sammens teori, skriver Expressen. "

Källa: http://omni.se/aklagarens-misstanke-exet-forsokte-dolja-mordet/a/wlj95
Konstigt att dom skriver att uppgifterna kommer från expressen, jag hittar det inte där.
Men sen har jag inte letat jättemycket heller.
Det jag hittar är Sammens som säger "mordkvällen" och "mordnatten" till expressen, på expressen.se.
Hursomhelst så kan jag fortfarande ha fel, och då ber jag om ursäkt för det..
Vet inte riktigt vad omni är för sida.

Rubar, angående klockslaget.
Det är ett fel som kommer från polisen när dom skrev en rapport eller så.
Vilket dom också klarlagt.
Citera
2017-06-24, 22:10
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Konstigt att dom skriver att uppgifterna kommer från expressen, jag hittar det inte där.
Men sen har jag inte letat jättemycket heller.
Det jag hittar är Sammens som säger "mordkvällen" och "mordnatten" till expressen, på expressen.se.
Hursomhelst så kan jag fortfarande ha fel, och då ber jag om ursäkt för det..
Vet inte riktigt vad omni är för sida.

Rubar, angående klockslaget.
Det är ett fel som kommer från polisen när dom skrev en rapport eller så.
Vilket dom också klarlagt.

Leif GW har också uttalat sig om att mordet måste skett på tidig morgon men jag minns inte i vilket program eller tidning det var så hittar inte det...
Citera
2017-06-25, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bara-AZaz09-
Hmmm! Menar du på riktigt eller? måste vara 20-40 år tillbaka... i tiden
Funkar inte riktigt som du säger idag.....!!

Det är så det är, tror du man ska ha det bra i häktet eller??

SOm en skrev tidigare så är det en säng som sitter ihop med ett skrivbord och om du inte har fulla restriktioner så har du en liten tv.

Jag har suttit häktad så jag vet vad jag pratar om, roligt att såna som inte ens har varit i arresten sitter och yttrar sig.
Citera
2017-06-25, 14:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det normala för en häktad med restriktioner är väl att man tillåts ha tv/radio och läsa dagstidning. Det vanliga restriktionspaketet inkluderar 'bara' telefon/besök/brev/gemensamhet med andra. Det är endast i de mer 'mediala' fallen som tv/radio/tidning plockas bort.
Som jag fattat saken.

Bra fråga om samma restriktioner gäller i hela landet. Samma lagbok skall väl gälla i Svea Rike men skulle inte bli direkt förvånad om det förekommer en viss 'lokal variation'.🙄

Citat:
Den häktade får inte lyssna på radio, se på tv eller läsa tidningar. Han eller hon får inte heller umgås med andra häktade. I vissa fall kan två klienter med restriktioner få umgås på ett bostadsrum en stund, så kallad samsittning.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/hakte/restriktioner/

Nej, restriktioner i mordfall är fullständiga så han är totalt isolerad från omvärlden.
Det är standard i den här typen av fall.
Citera
2017-06-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Nej, restriktioner i mordfall är fullständiga så han är totalt isolerad från omvärlden.

Javisst, precis som jag skrev: vid mord, dvs mediala fall, blir det normalt fullst restr. Men det normala när man sitter med restr är inte att man har fullst restr. Mord är inte (inte än..) det normala brottet.

Du glömde rubriken på ditt citat från Krim-vården: 'Det kan innebära att'. Kan är inte = lika med.
Citera
2017-06-25, 15:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ja mord tenderar ju att bli mediala så då är det nog tv-förbud som brukar gälla.

Citat:

Exakt! Eftersom tråden handlar om att Billy sitter häktad för mord så är det fullständiga restriktioner som gäller - ingen tv/internet/tidningar, bara besök av präst, advokat o dyl.

Vill folk i tråden diskutera häkten och häktesregler finns det andra trådar för det. Att häktesfrågor totalt tar över tråden känns OT.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-25 kl. 15:06.
Citera
2017-06-25, 15:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Javisst, precis som jag skrev: vid mord, dvs mediala fall, blir det normalt fullst restr. Men det normala när man sitter med restr är inte att man har fullst restr. Mord är inte (inte än..) det normala brottet.

Du glömde rubriken på ditt citat från Krim-vården: 'Det kan innebära att'. Kan är inte = lika med.

Det handlar snarare om detta fallet och att den misstänkte inte ska få någon information under förundersökningen. Inte gängse rutiner från Kriminalvården utöver detta fallet det är överflödigt.
Här i detta fallet har han fullständiga restriktioner ingenting annat.
Förövrigt är det åklagaren som lägger fram restriktionerna för domstolen som tar beslut.
Citera
2017-06-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Eftersom jag vet något du inte vet - att det här är en diskussionstråd där enda regeln är att man håller sig inom forumets regler och bara en moderator får bestämma om en fråga är slutdiskuterad eller ej, ../--/

Kunde inte ha sagt det bättre själv!😁

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt! Eftersom tråden handlar om att Billy sitter häktad för mord så är det fullständiga restriktioner som gäller - ingen tv/internet/tidningar, bara besök av präst, advokat o dyl.

Vill folk i tråden diskutera häkten och häktesregler finns det andra trådar för det. Att häktesfrågor totalt tar över tråden känns OT.

Ja ingen har ju påstått att B skulle ha tillgång till tv/nät etc så varför tjöta om denna sak? Det om något belastar tråden och för den inte framåt.
B sitter häktad och av denna anledning kan det finnas en relevans i att ta upp 'häktesfrågor'. Jag bara förklarade en sak som det ofta (så gott som alltid) råder okunskap kring; att det finns grader av restriktioner, jag svarade på ett inlägg om detta.
Sedan var det du som (av ngn anl) påtalade att de som sitter häktade för mord brukar ha fullst restr.

Citat:
Det handlar snarare om detta fallet och att den misstänkte inte ska få någon information under förundersökningen. Inte gängse rutiner från Kriminalvården utöver detta fallet det är överflödigt.
Här i detta fallet har han fullständiga restriktioner ingenting annat.
Förövrigt är det åklagaren som lägger fram restriktionerna för domstolen som tar beslut.

Öh, jaa..? Vem har sagt nåt annat om anledningen till att restriktioner finns, självklart handlar det om att den häktade inte skall få reda på känslig info om fu, påverka fu etc.
Det var inte jag som kom dragande med en länk från Krim-vården, det var.. ja det var du.
Ja, (stön) återigen, B har fullst restr, vem har påstått annat?
Ja, (dito), vem har påstått att det inte är åkl som begär restr och att domstolen avgör?

Edit: önskar alltså ej svar på mina frågor: vill bara försöka påvisa hur traggligt det blir då man inte vill ta till sig vad som faktiskt står skrivet, då man envisas med att tillskriva andra personer ståndpunkter som ej existerar. DET är sånt som är menligt för tråden, inte ett och annat semirelevant men faktamässigt påtalande om sakernas tillstånd.
Citera
2017-06-25, 19:30
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Javisst skall samma regler gälla i hela landet, men man kan ju möjligen tänka sig att häktespersonalen på mindre orter (som i Billys fall) har en lite mjukare praxis eftersom häktena nog är lite tystare än i storstäderna, och mest buntar in småligister. Så många mord har dom nog inte i Billys hemtrakter. I vissa fall kanske personalen tillochmed är lite tjenis med vissa "återfalls-gäster", och således ser genom fingrarna med schyssta förmåner som den frihetsberövade annars aldrig fått...

Så jävla många häkten finns det inte.
Även om man kommer från en byhåla så blir man förflyttad till "stora staden" när man häktas, i det här fallet misstänker jag att det är Gävle.
Varför skulle landsortsdrägg få förmåner där?
Citera
2017-06-25, 19:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Javisst skall samma regler gälla i hela landet, men man kan ju möjligen tänka sig att häktespersonalen på mindre orter (som i Billys fall) har en lite mjukare praxis eftersom häktena nog är lite tystare än i storstäderna, och mest buntar in småligister. Så många mord har dom nog inte i Billys hemtrakter. I vissa fall kanske personalen tillochmed är lite tjenis med vissa "återfalls-gäster", och således ser genom fingrarna med schyssta förmåner som den frihetsberövade annars aldrig fått...

Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Så jävla många häkten finns det inte.
Även om man kommer från en byhåla så blir man förflyttad till "stora staden" när man häktas, i det här fallet misstänker jag att det är Gävle.
Varför skulle landsortsdrägg få förmåner där?

Det finns tydligen 30 häkten i landet. Det närmaste från Njutånger torde vara Gävle, dvs den 14:e största staden i landet. Det finns inget häkte i Hudiksvall. Inte heller i Sundsvall.
Citera
2017-06-25, 23:30
Bannlyst
Han är tilll 99% den rätte till att ha gjort detta brottet, så han sitter med fulla restriktioner, dvs liggger på en matta och läser en bok medans häktespersonal kollar till honom var 15e minut så han inte begått självmord eller försökt skada sig själv.
Citera
2017-06-25, 23:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidkingen
Han är tilll 99% den rätte till att ha gjort detta brottet, så han sitter med fulla restriktioner, dvs liggger på en matta och läser en bok medans häktespersonal kollar till honom var 15e minut så han inte begått självmord eller försökt skada sig själv.

Det finns sängar i en häktescell - och skrivbord. Men Billy är som du säger rätt man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in