2017-06-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Jasså, men det borde gälla åklagaren också och media framförallt i vårt land eller hur!
Inte riktigt samma sak.

En försvarsadvokat skall försvara även någon som är känt skyldig.

En åklagare skall inte åklaga någon som är känt oskyldig. Skall finnas en rimlig tro att man har en skyldig person.
Citera
2017-06-05, 10:19
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-advokat-han-vet-inte-for-egen-del-hur-kvallen-slutar/

Så typiskt. Varför är jag inte förvånad.
Citera
2017-06-05, 11:18
Medlem
litenpandas avatar
I förhör har pojkvännen berättat att Tova redan lämnat gården när han somnar, enligt advokaten.

Han har svårt att minnas?
– Ja, så är det. Sedan är det inte minnesluckor som sträcker sig under hela kvällen och natten utan han har lämnat en berättelse.

Åklagare Christer Sammens säger även att det har varit flera personer på plats på gården.
– Under dagen och kvällen har det rört sig olika bekanta på gården, av olika skäl.
Han vill inte kommentera närmare om det har varit andra människor på plats under natten, då Tova dog.

Åklagaren menar att man har en relativt tydlig bild av hur och var hon mördades.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-advokat-han-vet-inte-for-egen-del-hur-kvallen-slutar/

Ser att artikeln har postats. Belyser flera saker som har diskuterats i tråden. Själv har jag varit inne både på att han har sovit och sedan vaknat och hittat Tova död och att han har minnesluckor. (Självklart kan han ljuga om minnesluckorna eller överdriva dem, det vet vi inte). Även att det har varit flera personer på gården. Dock vagt uttalande om när och hur många, men ändå.
Citera
2017-06-05, 11:36
Medlem
litenpandas avatar
Det nästan mest spännande tycker jag är händelseförloppet på morgonen. När skrev han på Snapchat, när upptäckte han att Tova var död och flyttade kroppen och hur/när han tog sig till sin anhöriga. Eftersom han verkar hävda både att ha sovit och att han har minnesluckor kanske han själv menar att han inte vet hur han tog sig dit och slipper då "stå till svars" för den delen av kvällen/natten.

Han kanske däckade på riktigt och sen därefter hävdar han att han inte minns eftersom det är först då som han har ett problem och inser allvaret: en död kropp. Således behöver det kanske inte vara så att kvällen tog slut när han somnade, som jag har varit inne på tidigare.
Citera
2017-06-05, 12:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
I förhör har pojkvännen berättat att Tova redan lämnat gården när han somnar, enligt advokaten.

Han har svårt att minnas?
– Ja, så är det. Sedan är det inte minnesluckor som sträcker sig under hela kvällen och natten utan han har lämnat en berättelse.

Åklagare Christer Sammens säger även att det har varit flera personer på plats på gården.
– Under dagen och kvällen har det rört sig olika bekanta på gården, av olika skäl.
Han vill inte kommentera närmare om det har varit andra människor på plats under natten, då Tova dog.

Åklagaren menar att man har en relativt tydlig bild av hur och var hon mördades.

Ser att artikeln har postats. Belyser flera saker som har diskuterats i tråden. Själv har jag varit inne både på att han har sovit och sedan vaknat och hittat Tova död och att han har minnesluckor. (Självklart kan han ljuga om minnesluckorna eller överdriva dem, det vet vi inte). Även att det har varit flera personer på gården. Dock vagt uttalande om när och hur många, men ändå.

Man får hoppas på att den förmodade brottsplatsen ger svar.

Det här är också något som möjligen kan ge svar:
"Två dygn senare hittades den unga kvinnans kropp. Utredningen visar att hon blev mördad med yttre våld samma natt som hon försvann, och sedan nedsänkt i sjön som ligger alldeles invid gården, har åklagaren berättat."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-advokat-han-vet-inte-for-egen-del-hur-

Man undrar om det betyder bokstavligt nedsänkt eller om det bara är slarvigt skrivet och betyder att kroppen legat på botten???

--------------------------------------------------
Naturligtvis tror inte jag (och säkert ingen annan här på tråden) att man kan på något som helst vis utreda vem som är skyldig. Vi sitter ju inne med förmodligen mindre än en tusendel av vad utredarna gör, läser bara vad tidningarna skriver. Detta baseras dessutom på det lilla som åklagare och advokat lämnar ut, tolkat (inte alltid korrekt) av pressen som vill slå upp förstaside stoft.

Finns säkert hur många anledningar som helst för folk att delta i den här tråden. För min del handlar det om att lära sig av andra hur saker och ting hänger ihop, att sätta sig in i hur t ex rättssystem och samhälle fungerar, vad som driver människor att göra brott och mycket mera. Själv har jag inte mycket erfarenhet och passar ofta på att fråga andra på tråden som kan mycket mer än jag.

Även att människor inte tycker som man själv gör är en viktig kunskap och tvingar en att tänka till och motivera sina argument, åtminstone i sina egna tankar.

Om bara en "elit" fick vara på tråden, vem skulle bestämma vilka inlägg och vilka människor som skulle få delta?
Citera
2017-06-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Två dygn senare hittades den unga kvinnans kropp. Utredningen visar att hon blev mördad med yttre våld samma natt som hon försvann, och sedan nedsänkt i sjön som ligger alldeles invid gården, har åklagaren berättat."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-advokat-han-vet-inte-for-egen-del-hur-

Man undrar om det betyder bokstavligt nedsänkt eller om det bara är slarvigt skrivet och betyder att kroppen legat på botten???

--------------------------------------------------
Naturligtvis tror inte jag (och säkert ingen annan här på tråden) att man kan på något som helst vis utreda vem som är skyldig. Vi sitter ju inne med förmodligen mindre än en tusendel av vad utredarna gör, läser bara vad tidningarna skriver. Detta baseras dessutom på det lilla som åklagare och advokat lämnar ut, tolkat (inte alltid korrekt) av pressen som vill slå upp förstaside stoft.

Finns säkert hur många anledningar som helst för folk att delta i den här tråden. För min del handlar det om att lära sig av andra hur saker och ting hänger ihop, att sätta sig in i hur t ex rättssystem och samhälle fungerar, vad som driver människor att göra brott och mycket mera. Själv har jag inte mycket erfarenhet och passar ofta på att fråga andra på tråden som kan mycket mer än jag.

Även att människor inte tycker som man själv gör är en viktig kunskap och tvingar en att tänka till och motivera sina argument, åtminstone i sina egna tankar.

Om bara en "elit" fick vara på tråden, vem skulle bestämma vilka inlägg och vilka människor som skulle få delta?

Jag gissar nedsänkt syftar på att man använt någon form av vikter för att kroppen inte skall flyta.
Citera
2017-06-05, 13:36
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Länken fungerar inte för mig. Undrar precis som du om expressen verkligen har fått höra att kroppen var "nedsänkt", det är ett ganska starkt uttalande som vad jag vet inte har skrivits någon annanstans(?). Det jag har läst på nyheterna hittills är att kroppen tros(vet?) ha släpats till sin plats och att denna plats är ca 20 meter från strandkanten vilket antingen kan vara ute i vattnet eller vid den lilla båtplatsen. Så om släpandet skett på land eller i vattnet vet vi inte säkert än. Det är också bekräftat att kroppen låg på botten, men har som sagt inte läst att den ska ha varit nedsänkt. En kropp flyter ju inte förrän den har legat i vattnet ett tag så det är inget konstigt att den låg på botten även om den inte var nedsänkt.

Angående den sista delen av ditt inlägg(som jag tog bort): Svara inte på sånt som är OT. Vi andra i tråden har slutat svara på sånt och det fungerar utmärkt. Blir så rörigt annars. Du behöver inte försvara varför du hänger i tråden eller varför du spekulerar.
Citera
2017-06-05, 13:39
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag gissar nedsänkt syftar på att man använt någon form av vikter för att kroppen inte skall flyta.

Jag har ändå svårt att tänka mig att han dödar sin flickvän, det går några timmar och han inser att hon är död, och innan/medan han släpar henne till vattnet ska han springa runt för att fixa vikter också. Dessutom när vattnet är långgrunt. Onödigt arbete och ologiskt.
Citera
2017-06-05, 13:56
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-misstankte-mordare-kan-vara-allvarligt-psykiskt-sjuk/
Citera
2017-06-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag har ändå svårt att tänka mig att han dödar sin flickvän, det går några timmar och han inser att hon är död, och innan/medan han släpar henne till vattnet ska han springa runt för att fixa vikter också. Dessutom när vattnet är långgrunt. Onödigt arbete och ologiskt.
Håller med - men kan ha t ex hittat stenar vid stranden att stoppa i hennes fickor. Hade GM en blöt kväll utan kontroll på egent handlande förväntar jag mig att GM inte var direkt rask, hurtig och klartänkt när Tova något skickades ner i vattnet.

Men som sagt - vi vet inte ens om ordet "nedsänkt" är korrekt använt. Kvällstidningarnas språk(miss)bruk kan få en svenskalärare att grina.
Citera
2017-06-05, 14:18
Medlem
divinebaals avatar
Snubben kan vara "allvarligt" psyksjuk.

OMG. Hans paragraf-7a verkar tyda på det. Vilken tur skitstöveln verkar ha. Lite vård skulle nog passa honom ganska bra.
Citera
2017-06-05, 14:23
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-misstankte-mordare-kan-vara-allvarligt-psykiskt-sjuk/

Lägger till citat för att förtydliga.
Tovas expojkvän kan ha begått dådet under påverkan av en allvarlig psykisk störning, enligt en ny sinnesutredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in