Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Aha, jag förstod nte att man kan omhäkta utan omhäktningsförhandling.

Ja om den häktade ej motsätter sig förlängd häktningstid så skippar man förhandlingen, den fyller ju då inget direkt syfte. Givetvis får den häktade ta ställning till förhandling vid varje nytt tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Han har säkert deltagit i omhäktningsförhandlingen genom videolänk men valde att inte överklaga beslutet till hovrätten.

Citat:
Förra häktningen var ju inte via videolänk, så varför skulle denna vara det? Är det vanligt med omhäktningar via videolänk? Kan inte minnas det i någon tråd jag skrivit i.

Vet ej hur vanligt det är med videolänk vid häktning men den frågan blir väl bara en teknikalitet i sammanhanget; kanske har man ändå genomfört en 'fysisk' förhandling som media inte har haft intresse att rapportera om?
Alltså för själva saken spelar det väl mindre roll hur man förhandlat, om man nu har gjort det?
Tror själv inte att det har varit ngn förhandling, tror att det isf borde ha 'kommit ut'.
Citera
2017-06-03, 13:58
Medlem
Citat:
Långa avstånd är det ju inte och det här mordet har ju inte fått lika mycket uppmärksamhet som T ex Arbogamorden eller mordet på Lisa Holm där det var omhäktningsförhandlingar live Men kanske han var i för dålig psykisk form.

Fast jag tänker mig att han helt enkelt inte motsade sig en omhäktning och då blev det ingen förhandling. Ovanligt så tidigt i en förmodad lång häktning, men han (elker hans advokat) kanske insåg att i nuläget finns det inga nya bevis och då blir resultatet detsamma som vid första häktningsförhandlingen. Och då slapp han också mediauppbådet.
Jag är inte säker men har för mig att en del omhäktningsförhandlingar angående "Lisa Holm" var genom videolänk?
Senast redigerad av matematiker 2017-06-03 kl. 14:02.
Citera
2017-06-03, 14:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag är inte säker men har för mig att en del omhäktningsförhandlingar angående "Lisa Holm" var genom videolänk?

Ja, just det. Helt glömt bort det. Ja, då kanske det är så. Tack för tipset!
Citera
2017-06-03, 14:23
Medlem
Citat:
Jag länkar Lisa Holms mördarens omhäktning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21179523.ab

CITAT:
"Häktningsförhandlingen inleddes vid klockan 10 i Skaraborgs tingsrätt. 35-åringen var inte på plats, utan deltog via videolänk från häktet"

EDIT:
Jag såg inte ditt senaste inlägg. Ber om ursäkt! Det var onödigt att länka till tidningen.
Senast redigerad av matematiker 2017-06-03 kl. 14:29.
Citera
2017-06-03, 15:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag länkar Lisa Holms mördarens omhäktning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21179523.ab

CITAT:
"Häktningsförhandlingen inleddes vid klockan 10 i Skaraborgs tingsrätt. 35-åringen var inte på plats, utan deltog via videolänk från häktet"

EDIT:
Jag såg inte ditt senaste inlägg. Ber om ursäkt! Det var onödigt att länka till tidningen.

Det var bra att du lade ut länken så vi har fakta om att häktning kan ske via videolänk.
Citera
2017-06-03, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Mogna-Meloner|60898512]Ja, just det. Helt glömt bort det. Ja, då kanske det är så. Tack för tipset![/QUOTE

Jag tror att det förhåller sig på det vis som Champagneclock(#5902) och Rubar här ovan säger, dvs:
Citat Rubar
"Ja om den häktade ej motsätter sig förlängd häktningstid så skippar man förhandlingen, den fyller ju då inget direkt syfte. Givetvis får den häktade ta ställning till förhandling vid varje nytt tillfälle."

Jag tror att Billy inte motsatt sig förlängd häktning. Han har då inte heller varken deltagit via videolänk eller fysiskt vid en förhandling.

Skummar igenom en del artiklar som handlar om att åklagaren begärt förlängd åtalstid. Verkar inte helt ovanligt.
Med tanke på att åtalet ska datumsättas två veckor efter häktningen inleds, blir det ofta åtalsförlängning när man t ex väntar in svar från tekniska analyser, obduktion mm.
I de artiklar jag läst ( mycket kvällspress) står det sällan något om omhäktningen vid begärd förlängd åtalstid vilket jag då tolkar som att det är förutsatt att det sker.
Men som jag visade i en tidigare artikel, har den häktade rätt att bestrida förlängningen.

Om jag har fattat det rätt:

Så sammanfattningsvis kan omhäktning ske utan en omhäktningsförhandling om åklagaren begär och beviljas förlängd åtalstid. Den häktade har rätt att bestrida omhäktningen.
Citera
2017-06-03, 21:23
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dustworm
Intressant. Du skriver Del av PM. Kan vi få se resten?

Resten av pm:et var om hur personen som skrivit till mig kunde veta detta, vilken relation till de inblandade personerna h*n har. Eftersom det utspelat sig på en plats där alla känner alla undviker jag att nämna den biten i tråden. Vill inte riskera att hänga ut den personen. Jag upplever personen som rätt trovärdig iaf.
Citera
2017-06-03, 23:31
Medlem
P55s avatar
[quote=notknapparen|60899509]
Citat:
Ja, just det. Helt glömt bort det. Ja, då kanske det är så. Tack för tipset![/QUOTE

Jag tror att det förhåller sig på det vis som Champagneclock(#5902) och Rubar här ovan säger, dvs:
Citat Rubar
"Ja om den häktade ej motsätter sig förlängd häktningstid så skippar man förhandlingen, den fyller ju då inget direkt syfte. Givetvis får den häktade ta ställning till förhandling vid varje nytt tillfälle."

Jag tror att Billy inte motsatt sig förlängd häktning. Han har då inte heller varken deltagit via videolänk eller fysiskt vid en förhandling.

Skummar igenom en del artiklar som handlar om att åklagaren begärt förlängd åtalstid. Verkar inte helt ovanligt.
Med tanke på att åtalet ska datumsättas två veckor efter häktningen inleds, blir det ofta åtalsförlängning när man t ex väntar in svar från tekniska analyser, obduktion mm.
I de artiklar jag läst ( mycket kvällspress) står det sällan något om omhäktningen vid begärd förlängd åtalstid vilket jag då tolkar som att det är förutsatt att det sker.
Men som jag visade i en tidigare artikel, har den häktade rätt att bestrida förlängningen.

Om jag har fattat det rätt:

Så sammanfattningsvis kan omhäktning ske utan en omhäktningsförhandling om åklagaren begär och beviljas förlängd åtalstid. Den häktade har rätt att bestrida omhäktningen.

Ett helt jävla meningslöst och innehållsfattigt inlägg du gjort notknapparen! Varför?

Nää, är så förbannat trött på dig och dina gelikar som hela tiden flummar ihop era tankar och tror att ni har lösningen på det här mordet trots att ni inte vet mer än vad jag vet. Även om ni är övertygade om att ni är Hudiksvalls bästa detektiver och världens bästa för den delen så pratar ni bara skit om och om igen. Varför?

Och den enda källan i den här tråden som jag litar på till 100 % är dels det som står i Hela Hälsingland och dels Mogna-Meloner som verkar ha full koll på allt!
Citera
2017-06-04, 14:54
Medlem
Citat:
Expojkvännens advokat: "Han vet inte för egen del hur kvällen slutar"

Citat:
"Alkoholstinn kväll"
Sedan dess har han pressats av polisens utredare. Det senaste förhöret hölls i fredags, var tre timmar långt och i nästa vecka väntar fler.
– I hans berättelse så finns det ingenting med innebörden att han ska ha gjort Tova illa på något sätt, säger försvarsadvokat Bo Karlsson.
Enligt advokaten var det en alkoholstinn kväll på gården och den misstänkte 22-åringen var berusad. Det finns också uppgifter om narkotika i utredningen, men enligt advokaten är det oklart om 22-åringen har tagit några droger.
– Det har förekommit en hel del alkohol. Han vet inte för egen del hur kvällen slutar, säger Karlsson.

Han har svårt att minnas?
– Ja, så är det. Sedan är det inte minnesluckor som sträcker sig under hela kvällen och natten utan han har lämnat en berättelse.
I förhör har pojkvännen berättat att Tova redan lämnat gården när han somnar, enligt advokaten.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-advokat-han-vet-inte-for-egen-del-hur-kvallen-slutar/
Citera
2017-06-04, 15:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannens-advokat-han-vet-inte-for-egen-del-hur-kvallen-slutar/

Citat;

Expojkvännens advokat: "Han vet inte för egen del hur kvällen slutar"

Men den misstänkte vet att Tova har lämnar gården när han somnar.

I min värld så är somnar synonymt med när kvällen slutar.

Den misstänkte kan således inte förneka att han har gjort Tova illa därför att han inte vet hur kvällen slutar. Teknisk bevisning kommer att väga tyngre än den misstänktes egna ord, kan det tolkas på annat vis?
Citera
2017-06-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I hans berättelse så finns det ingenting med innebörden att han ska ha gjort Tova illa på något sätt, säger försvarsadvokat Bo Karlsson.

Klart han säger det. Det är ju hans jobb.

Man behöver inte lyssna så mycket på vad försvarsadvokater säger.
Citera
2017-06-04, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Klart han säger det. Det är ju hans jobb.

Man behöver inte lyssna så mycket på vad försvarsadvokater säger.
Jasså, men det borde gälla åklagaren också och media framförallt i vårt land eller hur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in