Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 11:09
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Undra varför polisen inte kunde drogtesta honom:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannen-misstanks-ha-kopt-droger-timmar-fore-mordet-pa-tova/

Enligt artikeln för att det hade gått för lång tid innan de tog in honom.

Narkotikatestade ni honom?
– Nej, det gjorde vi aldrig. Det här blev aktuellt betydligt senare, för det var inte så att han omgående blev misstänkt. Det var först i ett senare skede misstankarna riktades mot honom och då togs det aldrig några prover
Citera
2017-08-13, 11:14
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Undra varför polisen inte kunde drogtesta honom:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannen-misstanks-ha-kopt-droger-timmar-fore-mordet-pa-tova/

Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Enligt artikeln för att det hade gått för lång tid innan de tog in honom.

Narkotikatestade ni honom?
– Nej, det gjorde vi aldrig. Det här blev aktuellt betydligt senare, för det var inte så att han omgående blev misstänkt. Det var först i ett senare skede misstankarna riktades mot honom och då togs det aldrig några prover

en inflik om drogtest vid anhållning/häktning..
jag har aldrig blivit drogtestad i häktet, det hör nog inte till vanligheterna att man blir det.
fängelse däremot så blir man testad med jämna/ojämna mellanrum.
men som sagt, inte i häktet.
Citera
2017-08-14, 17:09
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
jag har aldrig blivit drogtestad i häktet, det hör nog inte till vanligheterna att man blir det.

Tror du inte att det även beror på vad man häktas för?
Citera
2017-08-15, 09:20
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Tror du inte att det även beror på vad man häktas för?
Inte I häktet iaf.
det spelar ingen roll om man är full eller har knarkat, det är ingen förmildrande omständighet oavsett.
Citera
2017-08-15, 11:02
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jo det kan man. Hade en klient som blev drogtestad efter ett besök där det misstänktes att min gubbe fått narkotika av besöket.
Citera
2017-08-15, 13:24
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jo det kan man. Hade en klient som blev drogtestad efter ett besök där det misstänktes att min gubbe fått narkotika av besöket.
vet inte hur ditt inlägg hjälpte.
ganska svårt att få narkotika via besök på häkten.

Eftersom besök består i att man träffas UTAN kroppskontakt, heller inget får ges mellan de två.
det är också minst två plitar med vid besöken som skådar allt man gör.

men visst kanske man kan ge något, men jag har aldrig haft tillfälle till det, att få något.

Sen... din "klient" blev drogtestad efter ett besök, och det misstänktes att din gubbe fått narkotika vid besöket.. ok!

Sen skrev jag att det inte hör till vanligheterna att man blir drogtestad när man blir häktad.
ett förtydligande: alltså när man blir häktad är det absolut inte vanligt att man blir testad.
sen kan man kanske bli testad under tiden man sitter häktad om anledning till det finns.
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-08-15 kl. 13:35.
Citera
2017-08-15, 13:42
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
vet inte hur ditt inlägg hjälpte.
ganska svårt att få narkotika via besök på häkten.

Eftersom besök består i att man träffas UTAN kroppskontakt, heller inget får ges mellan de två.
det är också minst två plitar med vid besöken som skådar allt man gör.

men visst kanske man kan ge något, men jag har aldrig haft tillfälle till det, att få något.

Sen... din "klient" blev drogtestad efter ett besök, och det misstänktes att din gubbe fått narkotika vid besöket.. ok!

Sen skrev jag att det inte hör till vanligheterna att man blir drogtestad när man blir häktad.
ett förtydligande: alltså när man blir häktad är det absolut inte vanligt att man blir testad.
sen kan man kanske bli testad under tiden man sitter häktad om anledning till det finns.
Du skrev citat; men som sagt, inte i häktet.
Du har fler fel. Besök kan ske på flera sätt, dels som du säger under bevakning. Besök kan även ske obevakat på besöksrummen, där är det inte svårt att överlämna gömda droger. De som släpps in är givetvis kollade innan efter det att ansökan fyllts i. Min gubbe fick narkotikan vid ett obevakat besök. På vissa häkten har man narkotikahundar, dock inte på alla. Kan vi släppa detta nu?
Citera
2017-08-15, 18:33
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Du skrev citat; men som sagt, inte i häktet.
Du har fler fel. Besök kan ske på flera sätt, dels som du säger under bevakning. Besök kan även ske obevakat på besöksrummen, där är det inte svårt att överlämna gömda droger. De som släpps in är givetvis kollade innan efter det att ansökan fyllts i. Min gubbe fick narkotikan vid ett obevakat besök. På vissa häkten har man narkotikahundar, dock inte på alla. Kan vi släppa detta nu?
snacka inte om fel..
jag skrev ett helt inlägg, att JAG inte blivit testad nån gång när jag suttit häktad.
plus att jag skrev - när man blir häktad.
Inte när man suttit häktad, tex, 4 månader.
ta inte ut or d ur en kontext.
hundar på häktet? ja säkert!
polisen kan ta dit hund. men inte finns det en "häkteshund" nånstans i Sverige.
jag har bara suttit med restriktioner. låter som du pratar om fängelse. men du har säkert rätt.
Nu lägger vi detta bakom oss.

mvh
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-08-15 kl. 18:36.
Citera
2017-08-16, 13:45
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
snacka inte om fel..
jag skrev ett helt inlägg, att JAG inte blivit testad nån gång när jag suttit häktad.
plus att jag skrev - när man blir häktad.
Inte när man suttit häktad, tex, 4 månader.
ta inte ut or d ur en kontext.
hundar på häktet? ja säkert!
polisen kan ta dit hund. men inte finns det en "häkteshund" nånstans i Sverige.
jag har bara suttit med restriktioner. låter som du pratar om fängelse. men du har säkert rätt.
Nu lägger vi detta bakom oss.

mvh
Fel, igen.
"Chilla är en tvåårig flatcoated retriever. Hon har varit narkotikahund sedan hösten 2013 och arbetar på häkten och anstalter i Östergötland. Tillsammans med sin förare jobbar de förebyggande genom att regelbundet visa sig på avdelningar runt om i länet. De jobbar också direkt med visitationer av personer, bostadsutrymmen, lokaler, fordon, post och utomhus med att söka av områden kring anstalt och häkte."
"Regelbundna urinprov, dagliga visitationer av bostadsrummen och inpasseringskontroll är några av våra metoder för att kontrollera att narkotika inte kommer in på våra häkten. Vid besök till häktade undersöks besökarens kläder och tillhörigheter, bland annat med röntgen. Både personal, intagna och besökare går igenom en metalldetektor och ibland används narkotikahundar, både i visitationer av personer och miljöer. Vi förbättrar även skyddet utanför häktena för att göra det svårare att kasta in eller på annat sätt föra in droger."
Om du är läskunning så finns uppgiften på denna länk. När ska du ge dig?
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/arbetet-mot-narkotika/sa-arbetar-narkotikahundar/
Senast redigerad av Champagneoclock 2017-08-16 kl. 13:49.
Citera
2017-08-16, 17:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem som är idiot eller inte kan man väl fundera på. Du skriver först att det inte förkommer drogtester på häkten, vilket var fel. Sedan skriver du att det inte finns narkotikahundar på häkten, vilket också är fel.
Nu skriver du att jag har fel och att jag är en försupen knarkkärring, vilket även det är fel. Hela du verkar vara ett stort fel.

Hallå?

Detta har ju inte med mordet på Tova att göra längre.

Att de inte drogtestade Blyfa när han kom till häktet var förmodligen meningslöst, eftersom det gått en tid efter Tova försvunnit. Proverna skulle inte tala om hur påverkad han var av diverse substanser id tidpunkten för mordet.

Hade han däremot blivit gripen i nära anslutning till mordet, kunde drog- och alkoholtest möjligen kunnat visa hur stor risk det var att han hade minnesförlust, som han nu hävdar att han hade under kvällen.

De kan också vara bra att veta om han varit påverkad under brottet av andra skäl. Det är ingen ursäkt att man begår brott under påverkan av droger eller alkohol, tvärtom tycker jag. De flesta människor vet med sig att omdömet försämras under påverkan av olika droger och vissa vet även med sig att de blir aggressiva och även börjar bli fysiska. Man har ett ansvar att inte bli påverkad på ett sätt så man inte utsätter andra för fara.

Men det kan i vissa fall vara en förklaring för skeendet. Vet inte om Billy brukade vara påverkad när han misshandlade Tova, kanske han pucklade på henne ändå?

För föräldrar, för anhöriga till både Billy och Tova och även för framtida forskning (och statistik) kan det ha betydelse.

Tyvärr kommer fler bli dödade oavsett forskning och kunskap om hur droger bidrar till misär för alla inblandade. Men kanske någon gång i framtiden (????) kan man förebygga sådana här tragedier till en liten del iaf.

Tror också att en del män som misshandlar sin partner inte förstår att de kan gå över "tröskeln". De ser inte risken med sitt beteende, även om de inte kan kontrollera sig. Här har forskningen om kvinnomisshandel en betydelse för hur man kan hjälpa dessa personer i framtiden.
Citera
2017-08-17, 23:35
Medlem
Drogtest på hår?
Fungerar det?
Görs det?
Citera
2017-08-18, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Drogtest på hår?
Fungerar det?
Görs det?

Ja, det kan man göra, men jag misstänker att det inte är till någon hjälp för att analysera om en drog funnits i kroppen en exakt tid på dygnet, även om man kan se på resultatet om droger tagits under viss period. Någon som vet mer exakt?

Från Rättsmedicinalverket:

Droganalys i hår på rättskemiska laboratoriet

När en person tagit en drog, till exempel narkotika eller läkemedel, cirkulerar den i blodet och når även de små kärlen i hårsäcken. Substansen i drogen lagras in i håret och följer sedan med när håret växer och flyttar sig längre ut från hårbotten. På så sätt bildas en kalender över intag bakåt i tiden. Det innebär att håranalysen kan visa när en person använde en drog senast – så långt som flera månader bakåt i tiden. Generellt sett växer håret ungefär en centimeter per månad, men det kan variera från person till person.

Exempel på andvändbarhet av ananlysen som ges:
- följsamhet i läkemedelsintag
- drogfrihet i körkortsärenden. Här kan det till exempel handla om att en person behöver visa att hen
varit drogfri en viss tid för att få tillbaka sitt körkort.

- Vid dödsfall där det finns misstanke om överdos kan håranalys ge information om personen haft en
period av avhållsamhet före dödsfallet

- håranalys kan vara ett komplement i ärenden när en person har blivit ofrivilligt drogad.
https://www.rmv.se/verksamheter/rattskemi/droganalys-i-har/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in