Citat:
Ursprungligen postat av
Champagneoclock
Vem som är idiot eller inte kan man väl fundera på. Du skriver först att det inte förkommer drogtester på häkten, vilket var fel. Sedan skriver du att det inte finns narkotikahundar på häkten, vilket också är fel.
Nu skriver du att jag har fel och att jag är en försupen knarkkärring, vilket även det är fel. Hela du verkar vara ett stort fel.
Hallå?
Detta har ju inte med mordet på Tova att göra längre.
Att de inte drogtestade Blyfa när han kom till häktet var förmodligen meningslöst, eftersom det gått en tid efter Tova försvunnit. Proverna skulle inte tala om hur påverkad han var av diverse substanser id tidpunkten för mordet.
Hade han däremot blivit gripen i nära anslutning till mordet, kunde drog- och alkoholtest möjligen kunnat visa hur stor risk det var att han hade minnesförlust, som han nu hävdar att han hade under kvällen.
De kan också vara bra att veta om han varit påverkad under brottet av andra skäl. Det är ingen ursäkt att man begår brott under påverkan av droger eller alkohol, tvärtom tycker jag. De flesta människor vet med sig att omdömet försämras under påverkan av olika droger och vissa vet även med sig att de blir aggressiva och även börjar bli fysiska. Man har ett ansvar att inte bli påverkad på ett sätt så man inte utsätter andra för fara.
Men det kan i vissa fall vara en
förklaring för skeendet. Vet inte om Billy brukade vara påverkad när han misshandlade Tova, kanske han pucklade på henne ändå?
För föräldrar, för anhöriga till både Billy och Tova och även för framtida forskning (och statistik) kan det ha betydelse.
Tyvärr kommer fler bli dödade oavsett forskning och kunskap om hur droger bidrar till misär för alla inblandade. Men kanske någon gång i framtiden (????) kan man förebygga sådana här tragedier till en liten del iaf.
Tror också att en del män som misshandlar sin partner inte förstår att de kan gå över "tröskeln". De ser inte risken med sitt beteende, även om de inte kan kontrollera sig. Här har forskningen om kvinnomisshandel en betydelse för hur man kan hjälpa dessa personer i framtiden.