Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Med tanke på att hela tre st blev skadade, i vilken ordning gick det hela till? Ramlade en av dom först ner och sedan gick två idioter till upp och ramlade ner omvartannat? Eller skedde det samtidigt alternativ att den som föll landade på folk som stod på marken?

Tycker infon från media är lite luddig.
Först föll nr ett och skadades "lindrigt". Följt av räddning och polisingripande mot återstående takbesökare.

Men eftersom "det gick så bra" så fortsatte festen och återstående/nya puckon klättrade upp på taket igen...
Citera
2017-05-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elime
Först ramlade en person ner, polisen kom dit osv. Lite senare verkar två personer ha ramlat ner samtidigt. Det var inte bara dom som ramlade som var uppe på taket, det var massa folk där.

Har själv varit uppe på det där taket när jag var ung och full, stegen upp går direkt från översta loftgången, det är väldigt inbjudande i fyllan och villan.

Husen byggdes för 4-5 år sedan, så du är nog ganska ung då
Citera
2017-05-21, 21:34
Medlem
elimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefty`
Husen byggdes för 4-5 år sedan, så du är nog ganska ung då

Jag pluggade för 10 år sedan och då stod husen där.
Citera
2017-05-21, 21:47
Medlem
PiusXIIIs avatar
Finns det några nya uppgifter om hur illa skadade dessa personer är?
Citera
2017-05-21, 22:19
Medlem
samtidsspeglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Finns det några nya uppgifter om hur illa skadade dessa personer är?
"I en bulletin från Norrlands universitetssjukhus meddelas att alla tre fortfarande är inlagda på en vårdavdelning på Norrlands universitetssjukhus i Umeå, men att man inte kommer att lämna ut fler patientskaderapporter gällande de tre männen.

Sjukhuset har också haft kontakt med anhöriga till alla tre."

Från VK
Citera
2017-05-21, 23:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Tvistevägen enligt VK. Antar att det är vid baltikgruppens studentlägenheter.

Var det inte där det hade skett något SM-mord/dråp för några år sedan?

edit: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/atal-drojer-efter-dod-pa-alidhojd?gmenu=open
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-05-22 kl. 00:13.
Citera
2017-05-22, 00:09
Medlem
Såg på tv att de skulle bygga bort stegarna. Så att begåvningsreserverna inte skulle kunna ta sig upp.

Jag tycker det är skrämmande att det är studenter annars kallat vuxna som inte förstår att man inte springer på tak på fyllan.
De borde alla få vara körkortslösa resten av livet. Vem vill ha de på vägarna? Speciellt när de har druckit? Nä bygg bort alla bilar å allt som gör att de kan göra illa sig.

Bortklemade morsgrisar.
Citera
2017-05-22, 00:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelbarr
Såg på tv att de skulle bygga bort stegarna. Så att begåvningsreserverna inte skulle kunna ta sig upp.

Jag tycker det är skrämmande att det är studenter annars kallat vuxna som inte förstår att man inte springer på tak på fyllan.
De borde alla få vara körkortslösa resten av livet. Vem vill ha de på vägarna? Speciellt när de har druckit? Nä bygg bort alla bilar å allt som gör att de kan göra illa sig.

Bortklemade morsgrisar.

Tydligen kröp de runt på byggnaden som en hel myrstack. Var fler än 1000 pers där.

http://www.vk.se/2010384/allvarligt-skadade-vid-fall-fran-tak

Kan vara några av de som klättrar på taket man ser i bild som drattat i backen.

http://static.vk.se/wp-content/uploads/2017/05/IMG_8908-5-vkwp-1280.jpg
Citera
2017-05-22, 10:04
Medlem
marcusbirros avatar
Lite kul att dom hade ett vittne som påstod att dom "antagligen" var fulla. Klart som fan dom va alkoholpåverkade, det behöver man inget vittne för att fatta.

man får skylla sig själv om man klättrar upp på taket och leker Allan Ballan.
Citera
2017-05-22, 12:15
Medlem
Citat:
En fest på bostadsområdet Nydalahöjd i Umeå som planerats att hållas första helgen i juni har nu ställts in av arrangören.

Till P4 Västerbotten meddelar arrangören att evenemanget stängts ner i samråd med polisen efter helgens incidenter på där gäster föll från tak i samband med en större fest.
...
Festen hade fler än 3000 intresserade på Facebook.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6701619
Citera
2017-05-23, 16:28
Medlem
Blissummers avatar
En från ambulanspersonalen har skrivit ett för mig extremt förvånande inlägg:

"Inte många verkar bry sig om att ambulansen blinkar ihärdigt och intensivt blått för att få utrymme nog att komma fram till dem som troligtvis ligger och dör bakom huset. Så skriver signaturen "Niklas, sjuksköterska på ambulansen i Umeå" om festen på Tvistevägen."

"Helgen var hektisk för ambulanssjukvården. Personligen var jag med om så många allvarliga körningar att jag efter att ha jobbat fredag, lördag och söndag natt är slutkörd. Under lördag natt var ambulanserna i Umeå under mycket hård belastning. Alla tre ambulanser i stan körde i princip hela natten, vilket är sånt som händer då och då. Ambulansen i Vännäs stöttade oss genom att ta flera körningar i stan. Vi var i princip aldrig på station mer än några minuter och maten blev bara halvt uppäten.

Det är någon gång kring midnatt tror jag. Sökaren tjuter och vi får till en början bara lite information. Jag minns ”Prio 1, Fall från mer än tre meter, Tvistevägen”. Just tre meter är av anledning att det är en höjd då skadebilden kan förväntas vara allvarlig eller mycket allvarlig, till och med livshotande. Ytterligare information kommer när vi är på väg ut. Någon har fallit från ett tak, cirka tio meter rakt ner i marken. Ett hopp från högsta trampolinen fast utan att det finns vatten under.

Utan att gå in på hastighet och kinematik i detalj kan både jag och du som läser detta inse att om tre meter är riktigt dåligt så är tio meter många, många gånger värre (i kvadrat). Ett fall från tio meter är livsfarligt, det är något som man dör utav.

Jag är först fram till personen som har fallit. Jag förväntar mig inte att hen ska vara vid liv, men jag är glad att ha fel. Skadorna går jag inte in på, men omständigheterna som jag nämnde tidigare gör att vi inte kan göra annat än att förutsätta att personen har ådragit sig livshotande skador. Det blir prio 1 till akuten och ett stort traumalarm dras – ett resurskrävande larm inne på sjukhuset som omfattar personal från akuten, narkosen, röntgen, med flera.

Efter uppdraget byter jag och kollegan plats. Han ska vårda nästa patient och jag ska köra, det är så vi brukar göra. Vi sitter en stund och förundras över vilken tur personen hade och att festen på Tvistevägen måste ha tagit slut efter en så allvarlig olycka.

Det tjuter i sökaren igen. Det är exakt samma larm. Exakt samma. ”Nej” säger kollegan, ”det är två personer den här gången”. Vi åker dit igen, med värre förväntningar än första larmet.

Det är nu det blir hemskt. Det är fullt med folk på cykelvägen. Unga vuxna som festar. Vi kommer med blåljus, men det är som att ingen riktigt tar notis om oss. Jag startar sirenen, mitt i natten, någon enstaka meter från folkmassan för att påkalla fri väg. Folk sätter fingrarna i öronen och tittar irriterat på oss. De flyttar sig inte något vidare. Min kollega hoppar ur och röjer undan ett hav av cyklar för att skapa väg för ambulansen. Någon hjälper honom, men de flesta tittar bara på.

Kollegan försvinner bort till de skadade och jag försöker komma närmare skadeplatsen med ambulansen. Jag ropar åt folk att akta sig, att backa, att inte vara i vägen men flera personer skriker bara tillbaka åt mig i stället för att följa mina uppmaningar. En del slår på ambulansen när de tränger sig förbi för att komma fram till dansen och festen framför dj:n. Inte många verkar bry sig om att ambulansen blinkar ihärdigt och intensivt blått för att få utrymme nog att komma fram till dem som troligtvis ligger och dör bakom huset.

Det är som att jag och ambulansen inte syns och hörs.

Till slut lyckas jag parkera och springa bort till de skadade. Det kommer en ambulans till efter några minuter – vi har tur som har en ambulans som precis lämnat av en patient på akuten. De har samma problem att ta sig fram. Vi lastar de två personerna så fort vi kan och transporterar dem till akuten fortast möjligt, prio 1.

Dagen efter visade en kompis kommentarer på Jodel. Det skojades om de som föll och ju elakare kommentarerna var desto fler likes hade de fått. Hur kan någon skriva något så hemskt? Och alla ni som inte flyttade er, kommer ni göra om det? Kommer ni slå på ambulansen? Eller kanske tar ni det ett steg längre nästa gång? Kommer ni kasta saker på ambulansen eller oss som jobbar i den?

Jag hoppas att du tar en stund att fundera på vad som egentligen hände på Tvistevägen i lördags natt och hur du hade önskat att det var om det var din kompis som hade fallit ner.

Jobbig tanke? Jag vet. Jag har haft den i skallen sen i lördags och den blir bara sjukare ju mer den får snurra i huvudet.

Niklas, sjuksköterska på ambulansen i Umeå"

http://www.vk.se/2011956/ingen-verkade-bry-sig-om-ambulansen
Citera
2017-05-23, 18:08
Medlem
Den här insändaren ifrån ambulansmannen är ju helt sjuk. Varför avbröts inte hela festen och varför skickades inte folk hem när de där människorna trillat ned i backen? Hela händelsen är vettlös. Folk tycks ha varit så fulla att de inte fattat allvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in