Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-22, 08:41
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Möjligt att vi blir matta av samma skäl, kan vara av olika skäl....
Men jag kan också säga att själv har jag läst lite i början av tråden, för att sedan läsa lite längst bak i tråden. Kom in i tråden ganska sent, så missat några hundra sidor. Man får ju lov att jobba lite också

Ber om ursäkt om ni diskuterat älgteorin tidigare

Måste väl finnas nån tråd för mördar-älgar någonstans. Eller krokodiler med naglar.

Älg teorin faller på sig själv om man kollar på fakta vi har i detta fallet.
Citera
2017-05-22, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Jag tror inte de ringde runt på natten, du missförstod vad jag skrev. De började väl ringa runt då Tova inte kommit hem på morgonen.
Men det rimmar illa med "all" information att Tova alltid gjorde vad hon lovade osv osv.
Citera
2017-05-22, 09:47
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212
Om han har varit taxiförare i Solna eller ej kan jag inte svara på, men taxiutbildningen var på Grönlunds i Umeå. Ja, jag är helt säker då jag gick samma utbildning samtidigt som honom.

Berätta mer. Snackade ni något? Fullföljde han utbildningen?
Citera
2017-05-22, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212
Om han har varit taxiförare i Solna eller ej kan jag inte svara på, men taxiutbildningen var på Grönlunds i Umeå. Ja, jag är helt säker då jag gick samma utbildning samtidigt som honom.

Intressant. Vad är din bild av honom från den tiden? Hade ni mycket kontakt?
Citera
2017-05-22, 10:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Äntligen, det undrar jag också. Hur tog han sig från gården? Och när?

Samma här. Har tagit upp det tidigare i tråden. Någon som vet?
(Snälla, kom inte dragandes med att han red på en älg)
Ursäkta om det redan varit på tråden.
Citera
2017-05-22, 10:16
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Samma här. Har tagit upp det tidigare i tråden. Någon som vet?
(Snälla, kom inte dragandes med att han red på en älg)
Ursäkta om det redan varit på tråden.

Det har redan diskuterats. Vad jag har förstått är det ingen här inne som VET hur han tog sig därifrån. Däremot var det någon som sa att det inte var några större svårigheter att gå eller cykla in till stan. Det var också något om att det gick bussar relativt ofta ändå, men hur ofta de går på lördagsnatt/morgon vet jag inte om det framkom. Går säkert att kolla upp någon slags tidtabell.
Citera
2017-05-22, 10:22
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Men det rimmar illa med "all" information att Tova alltid gjorde vad hon lovade osv osv.

Fast föräldrarna sov ju. Tanken verkar ha varit att de skulle vakna när hon ringde och då åka och hämta henne. Ringer hon aldrig så vaknar de ju inte förrän på morgonen. Då ser de att hon inte har ringt och att hon inte är hemma och börjar därmed ringa runt till hennes vänner.
Citera
2017-05-22, 10:29
Medlem
Det är ca 8km till iggesund från platsen och ca 3 till forsa centrum. Han kanske åkte moppe eller cyklade därifrån.
Fick även höra igår från en vän till Tovas närmare vänner att Plyfa hade låst in Tova vid något tillfälle, och som det säkert skrivits tidigare så var vissa i hennes närhet rädda för han som det verkade.
Citera
2017-05-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit

Lätt att dömma efterhand och det syftar jag inte på MEN Tovas föräldrar har det yttersta ansvaret,

Det har de verkligen inte.

Tjejen var 19 och således myndig.

Hon dejtade som vilken vuxen människa som helst. Tvärr hade hon dåligt omdöme.

Föräldrarnas åsikter brydde hon sig ju uppenbarligen inte om, eftersom hon fortsatte att träffa det där rötägget. Och föräldrarna kan inte klandras för vad en vuxen dotter gör.
Citera
2017-05-22, 11:55
Medlem
Citat:
Jag reagerade direkt på Billys snapchat när jag läste det. Det första man skulle normalt tänka: Herregud! Vad kan ha hänt! Hoppas att det inte har hänt henne något! Ersättningskravet på rutan känns verkligen hjärtlöst, men också bisarrt. Vem tänker på en krossad ruta i en sådan situation?

Samtidigt är ju Billy i en väldigt stressande situation, han måste hålla masken, låtsas som om inget hänt, han inget vet. Nu måste han "spela", fast utan manus. Då kan det bli helt fel. Jag säger inte att han inte är känslokall, bara att han kan reagera annorlunda än vad han annars skulle göra, eftersom han är i en pressad situation.

Jag har sett liknade kallsinniga kommentarer från andra personer som dödat någon. En kommentar som satt sig i mitt minne är från en amerikansk tjej som slagit ihjäl en rival om vad hon tänker nu efteråt, om hon ångrar sig: Really, you can end up here (fängelse). Man hade ju väntat sig att hon sagt att ja, hon ångrar sig. Då hade offret levt. Gemensamt är allt fokus på dem själva, inget på offret.

Hoppas att du får rätt i att han kommer att erkänna (tolkar det så när du säger att han kommer att skylla på Tova för att han slagit ihjäl henne ). Om han nu skyller på Tova får du stöd i forskningen.

Artikel i GP:
"Män som slår ger kvinnan skulden"
Enligt Brottsförebyggande rådets senaste undersökning utsätts 48 000 kvinnor varje år för fysiskt och/eller psykiskt våld i nära relationer. Ett par tusen män söker samtidigt hjälp för att de på olika sätt våldför sig på sin partner. Men många av de här männen ser sig inte själva som kvinnomisshandlare, visar en ny avhandling från Lunds universitet.
Försvarar beteendet
-Trots att de söker sig till en mansverksamhet för att de gjort något moraliskt förkastligt, så förnekar männen inte sina gamla jag. I stället diskuterar de våldshandlingarna utifrån förklaringar där de upprätthåller bilden av sig själva som moraliska personer, säger sociologen Susanne Boëthius vid Lunds universitet.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/m%C3%A4n-som-sl%C3%A5r-ger-kvinnan-skulden-1.173499

Hur kan det komma sig att en “helt normalfuntad idrottstjej som alltid gjorde det hon lovade” ville vara tillsammans med en knarkande, arbetslös och empatilös kille som inte hade något att erbjuda henne? Förutom piller och sprit då..

Sen är det också konstigt att alltid I dessa sammanhang förväntar man sig “normalt beteende” av den som redan tidigare har visat onormalt beteende och konstiga karaktärdrag.

En som agerar empatilöst, är otroligt svartsjuk och dominerande, som inte kan behålla ett jobb, som inte klarar av utbildning, som nöjer sig med tråkigt och torftigt bidragsliv isolerat mitt I skogen... HONOM förväntar man sig av att agera normalt.

Men en tjej som beskrivs som helylle idrottstjej, som klarar av utbildning ett par jobb, som tränade andra och hade normalt känsloliv... AV HENNE förväntar mig sig inget när det kommer till val av partner.

Hur kan det komma sig?

Den som är normal ska ju agera som en normal människa och göra normala, sunda och förnufftiga val.

Den som är nerknarkad och empatistörd – den kan man inte ställa särskilt stora krav för. Han har helt enkelt inte kapacitet till “normalt liv”.

När det gäller ansvarsfrågan då ansvarar killen för sina handlingar. Precis som Tova ansvar för sitt val av partner.

Eftersom Tova var mindreårig när relationen startades har även föräldrarna sin del av ansvaret. Helt otroligt att de inte reagerade tidigare. Relationen har ju varit “destruktiv” under flera år med ständiga avbrott och återföreningar.

Vad gjorde föräldrarna DÅ?

Sen kan man också fråga sig på vilket sätt föräldrarnas uppfostran misslyckades så radikalt att Tova uppenbarligen inte hade någon självkänsla att tala om?
Citera
2017-05-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Det har de verkligen inte.

Tjejen var 19 och således myndig.

Hon dejtade som vilken vuxen människa som helst. Tvärr hade hon dåligt omdöme.

Föräldrarnas åsikter brydde hon sig ju uppenbarligen inte om, eftersom hon fortsatte att träffa det där rötägget. Och föräldrarna kan inte klandras för vad en vuxen dotter gör.

Men förhållandet började ju när Tova var 14år!!
Citera
2017-05-22, 12:05
Medlem
Undrar hur många som har egna barn i tonåren som yttrar sej i tråden igentligen. Som föräldrar så GÅR DET BARA INTE att ha 100% koll på kidsen, ej heller bestämma vilka dom ska kära ner sej i,,, klart synpunkter kan man ha, men förbjuda dom å träffa folk är svårt,, då blir det ännu mer smygande, och då har man ännu mindre koll på vad dom gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in