2017-05-13, 13:39
Medlem
Jag lämna in min Citroën hos verkstad då den vid start bara hackar och dör. För att få igång den behövde man ge full gas för att motorn skulle starta upp. Felmeddelandet "Depollution system faulty" visades.

Vid första inlärningen på verkstaden gjordes en felsökning och de sa då att det var Tändspolen (?) som var slut och behövde bytas. Jag frågade om det var detta som var Depollution system faulty och fick svaret ja.
Hämtade bilen men felmeddelandet lyste fortfarande och den var lika svårstartad som tidigare.

Lämnade in den igen och de skulle kolla vidare, olja och luftfilter byttes och jag hämtade den i förrgår.
Felmeddelandet var borta och den startade fint.
Nu, 2 dagar senare, börjar den hacka igen vid start och återigen står det Depollution system faulty.

Bilen är årsmodell -05 och jag har nu betalt 5000kr för de första två besöken. Då bilens värde inte är jättestort känner jag inte att jag vill laga den för hutlösa pengar pch undrar nu om någon har en idé om vad felet kan vara? Tydligen inte det som verkstaden sagt iallafall.
Citera
2017-05-13, 15:18
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattisborgen1
Jag lämna in min Citroën hos verkstad då den vid start bara hackar och dör. För att få igång den behövde man ge full gas för att motorn skulle starta upp. Felmeddelandet "Depollution system faulty" visades.

Vid första inlärningen på verkstaden gjordes en felsökning och de sa då att det var Tändspolen (?) som var slut och behövde bytas. Jag frågade om det var detta som var Depollution system faulty och fick svaret ja.
Hämtade bilen men felmeddelandet lyste fortfarande och den var lika svårstartad som tidigare.

Lämnade in den igen och de skulle kolla vidare, olja och luftfilter byttes och jag hämtade den i förrgår.
Felmeddelandet var borta och den startade fint.
Nu, 2 dagar senare, börjar den hacka igen vid start och återigen står det Depollution system faulty.

Bilen är årsmodell -05 och jag har nu betalt 5000kr för de första två besöken. Då bilens värde inte är jättestort känner jag inte att jag vill laga den för hutlösa pengar pch undrar nu om någon har en idé om vad felet kan vara? Tydligen inte det som verkstaden sagt iallafall.
Lämna bilen till en riktig verkstad och kräv pengarna tillbaka från den första. Det är ingen seriös verkstad som gör så här.
Citera
2017-05-13, 15:21
Medlem
Funnits lite trådar uppe om det här och läser du även på nätet säger alla 2 saker.

Är det en diesel så är det partikelfiltret. (tippar jag också på om det nu är diesel)

Annars säger alla att det beror på att bilen får för mycket bränsle.

Skulle tippa på partikelfiltret om det nu är det
Citera
2017-05-13, 17:19
Medlem
VanitaToftbys avatar
Vilken felkod visas?
Citera
2017-05-13, 17:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanlofvensmamma
Funnits lite trådar uppe om det här och läser du även på nätet säger alla 2 saker.

Är det en diesel så är det partikelfiltret. (tippar jag också på om det nu är diesel)

Verkstaden borde inte snackat om tändspole om det är en diesel men man vet ju inte med vissa verkstäder...
Citera
2017-05-13, 17:26
Moderator
Vad är det för motor? Skiljer ju på vad som felar beroende på om det är en 1.6 eller en 2.0.
Har kompressionsprov gjorts? Framförallt 1.6 har ju haft problem med ventillyftare som kärvar med läckande ventiler som följd. Ger ju de symptomen du beskriver.
Citera
2017-05-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad är det för motor? Skiljer ju på vad som felar beroende på om det är en 1.6 eller en 2.0.
Har kompressionsprov gjorts? Framförallt 1.6 har ju haft problem med ventillyftare som kärvar med läckande ventiler som följd. Ger ju de symptomen du beskriver.

Det är en 1.6. De har inte sagt något till mig om att ett sådant prov har gjorts, det ska jag absolut fråga dem om! Tack för hjälpen.
Citera
2017-05-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanlofvensmamma

Tack för svar! Det är ingen diesel. Fick svar ffrån en som tipsade om kompressionsprov, det ska jag fråga verkstaden om. Supersvårt när man inte kan ett smack om bilar själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in