2017-05-13, 02:01
Medlem
Hej
Jag har en bil som jag tänkt byta bromsklossar på. Jag hittag inga när jag skriver in mitt reg nummer. Har alla bilar likadan klossar? Eller måste jag mäta den själv? Det är en suzuki liana 1.6i 2003. Belägg framhjul till höger
Citera
2017-05-13, 03:43
Medlem
byt båda sidor samtidigt, höger och vänster.
Citera
2017-05-13, 06:37
Medlem
Gå till AD-center eller Mekonomen. Dom löser det. Alla bilar har olika belägg.
Citera
2017-05-13, 06:46
Medlem
Dom flesta bilarna har olika belägg och Biltema kanske inte har dom till din bil gå till Mekonomen. det är viktigt att du vet hur man gör när man byter
Citera
2017-05-13, 08:25
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kan beställa från Tyskland här annars:

https://www.bildelaronline24.se/suzu...gg?price_range[]=asc
Citera
2017-05-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Hej
Jag har en bil som jag tänkt byta bromsklossar på. Jag hittag inga när jag skriver in mitt reg nummer. Har alla bilar likadan klossar? Eller måste jag mäta den själv? Det är en suzuki liana 1.6i 2003. Belägg framhjul till höger

Hittar du inga på ditt reg.nr. så har de inga. Alla bilar har inte likadana bromsbelägg. Vissa bilar som använder likadana delar på många saker kan ha likadana belägg. Som t.ex. Skoda/VW/Audi o.s.v. Men enkelt sagt så har varenda bil ett unikt utformat belägg.

Och bromsbelägg säljs alltid i en sats om 4 st. D.v.s. 2 st till vänster sida och 2 st till höger sida. Finns ingen som byter ett belägg eller bara på en sida.

Känslan man får är att det är nog bättre att lämna in bilen till en verkstad så fixar de fram belägg och byter åt dig mot en viss summa pengar.

Lycka till.
Citera
2017-05-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Hittar du inga på ditt reg.nr. så har de inga. Alla bilar har inte likadana bromsbelägg. Vissa bilar som använder likadana delar på många saker kan ha likadana belägg. Som t.ex. Skoda/VW/Audi o.s.v. Men enkelt sagt så har varenda bil ett unikt utformat belägg.

Och bromsbelägg säljs alltid i en sats om 4 st. D.v.s. 2 st till vänster sida och 2 st till höger sida. Finns ingen som byter ett belägg eller bara på en sida.

Känslan man får är att det är nog bättre att lämna in bilen till en verkstad så fixar de fram belägg och byter åt dig mot en viss summa pengar.

Lycka till.
Jag vill verkligen lära mig sånt. Det är underhållande och jag får bättre förståelse för hur en bil fungerar
Citera
2017-05-14, 10:49
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Jag vill verkligen lära mig sånt. Det är underhållande och jag får bättre förståelse för hur en bil fungerar

Ett tips är att söka på youtube, där finns instruktionsfilmer för det mesta.
Men en sak är säker, bromsarna är inget för den som har 0% mekarvana.
Citera
2017-05-14, 10:57
Medlem
Panzarphungens avatar
Citat:

Leta då upp någon som kan detta och var med vid bytet, bromsarna är absolut inget där man kör "try and error" med ngn Youtubefilm som handledning.
Sånt kan funka vid tex filterbyte osv..

Ponera att kolvarna på bilens bromsok är typ Hondas där man ska skruva tillbaka med typ specialverktyg, bättre att nån som kan det gör det, än att stå där med skägget i brevlådan.
Citera
2017-05-14, 11:02
Medlem
Panzarphungens avatar
Ett annat tips är att skaffa en ordentlig handbok för bilen, tex Haynes.
Väldigt informativa och vettiga för bilfix. Där även svårighetsgraden på jobbet brukar klassas, dvs om man ska ge sig på det själv eller inte, då givetvis beroende på ens förmåga.
(jag har köpt en sådan till i princip alla bilar jag ägt, så där är ett litet bibliotek med såna numer )
Citera
2017-05-14, 15:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzarphungen
Leta då upp någon som kan detta och var med vid bytet, bromsarna är absolut inget där man kör "try and error" med ngn Youtubefilm som handledning.
Sånt kan funka vid tex filterbyte osv..

Ponera att kolvarna på bilens bromsok är typ Hondas där man ska skruva tillbaka med typ specialverktyg, bättre att nån som kan det gör det, än att stå där med skägget i brevlådan.

Första gången jag bytte bromsskivor gjorde jag det själv med endast Youtubefilmer som hjälp. Allt är lätt om man är strukturerad. Jag delar upp arbetet i:

1) Ta reda på hur man gör.
2) Ta reda på vilka verktyg som behövs vid varje moment.
3) Utföra ingreppet. Kör man fast, gå tillbaka till steg 1).

Behöver bromskolven skruvas tillbaka har man tagit reda på det i steg 1) och i förväg beställt en sådan här för 33 kr vid steg 2):
http://www.ebay.com/itm/Rear-Disc-Br...kAAOSw44BYa3ye
Citera
2017-05-14, 18:47
Medlem
G_Gs avatar
En liana är skitenkel att byta belägg på. En skruv i nedre glidpinnen på oket tar du loss. Bryt ut oket lite och pressa in kolven med en stor mejsel. Sen är det bara att byta beläggen, kolven ska inte skruvas in. Enda verktyg som behövs är en 12 eller 14 fast nyckel och en stor skruvmejsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in