• 2
  • 3
2017-05-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matilda
Jag tror inte på total isolation från verkligheten, givetvis. Däremot tror jag inte på att låta ett barn fostras enligt den offentliga skolans mall och miljö (kanske för 20 år sedan, men inte idag).

Hur ser det ut i Stockholmsområdet? Har du någon koll där?

Vet du var Sigtuna ligger? Det är internat som gäller, eller så flyttar du dit med hela familjen. Är ett trevligt ställe.
Citera
2017-05-16, 15:59
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju massor av friskolor nu, ditt barnet får ta med sig skolpengen = föräldrarna behöver inte betala någon avgift. Majoriteten av invandrarbarnen och samtliga white trash-barn går i kommunala skolor, så det behöver du inte vara rädd för. Och de invandrarbarn som går i friskolorna har föräldrar som tycker att det är viktigt att de skaffar sig en utbildning, och därför håller efter dem. Det är inte your average negrer och araber.

Engelska skolan (IES) är en skola som både ger barnen mycket kunskaper och disciplin (det finns t.ex. klädkoder, och barnen måste säga Sir och Ma'm till lärarna). Kunskapsskolan är också väldigt bra, där är det inte så mycket formell disciplin som i IES men ändå ordning. Jag har uppfattat rektor, lärare och annan personal som väldigt väl utvalda och engagerade, i alla fall i vår stad.

När det gäller de verkliga snobbskolorna med terminsavgifter som Carlssons, Enskilda gymnasiet, Sigtuna internat och Lundsberg, så tror jag att det kan vara svårt att komma dit ifrån ingenstans. Att inte redan ha upparbetade kontakter och vara någon som räknas i överklassen. Överklassen bygger ju idag mest på vilka man redan känner och umgås med. Tänk även på att det inte stannar vid terminsavgifterna. Skolorna tigger "frivilliga" donationer av föräldrarna, och det är svårt att säga nej för det kan gå ut över barnen. Det förutsätts även att barnen ska ha skidutrustning, kostym respektive finklänning till alla avslutningar, och en massa annat. Terminsavgiften är bara början, så om man nätt och jämnt kan skrapa ihop till den så är det ingen bra idé.

De fetmarkerade kostar och har en terminsavgift för internat-delen. Carlsson och Enskilda har ingen avgift dock kan man välja att skänka en slant om man så önskar. Vet inte om det kan ha en avgörande effekt ifall barnet kommer in eller inte.

Låter som du vill att dina barn skall ha en konservativ och traditionell skolgång om jag förstår dig rätt? Jag skulle rekommendera antigen en av internatskolorna eller någon av de finare skolorna i Stockholm. Du får nog mer "bang for the buck" för internatskolorna då de strävar efter mer traditionella värderingar och är nog det du är utefter. Har själv haft min skolgång på en utav de fetmarkerade skolorna.
Citera
2017-05-21, 09:32
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Man får väl göra som man vill. Men jag skulle aldrig vilja skyla mitt barn från majoritetens verklighet, även om jag var miljardär så skulle mitt barn få ta bussen och gå i normal skola. Jag har mött mängder av vuxna människor som aldrig sett ett problem. Visst lyckas de få ett reko arbete, men de har 0 personlighet eftersom dessa människor har blivit runt jollrade hela livet.

Jag vill aldrig riskera att ha någon rik och verklighetsfrånvarande unge, då tar jag hellre en unge med normalt arbete och några "ärr". Vanlig skola, mobbning och stryk på stan gör dig gott och är de smarta nog så kommer de bli framgångsrika oavsett... Rik med några ärr är alltid bättre än rik och bortskämd.
Fast du är ju verklighetsfrånvänd. Skulle du låta dina barn gå i skolan i Rinkeby och Rosengård t ex? Dessa problem hade jag inte när min äldste gick i skolan men med lilleman så har jag allvarliga funderingar kring hur vi ska göra. Han kan gå i kommunal skola men inte var som helst. Självklart vill man ge sina barn de bästa förutsättningarna och det gör man inte genom att låta dem gå i skolan i t ex Malmö.
Citera
2017-05-24, 08:46
Medlem
Har dina barn gått i skola utomlands? I så fall kan du ev. få in dom på någon av 6-7 riktiga internationella skolor som finns här i Sverige. Dessa ligger direkt under regeringen och har skolpeng, extra bidrag från stat resp. kommun samt att föräldrarna får betala en summa.
Klasserna är oftast mindre och du har 1,5-2 lärare per klass. Lärarna kommer från olika delar av världen. Det ställs rätt tuffa krav på att få komma in på resp. skola dvs du skall vara/ha varit expat och dina barn skall ha gått på utländsk skola alt. vara på väg till utländsk skola. Språket är främst engelska och barnen läser både IB (10+2år) och svensk läroplan. Skolorna bygger på att föräldrar samt PTA är involverade. Skolorna har höga meritpoäng.
Vi har bägge våra barn på en sådan skola och är mycket nöjda (gäller både oss och barnen). Bra föräldrar och en bra blandning på barn.
Den i Malmö heter Bladins och i Göteborg ISGR. Du skall kika på deras internationella del dvs inte på nationella/svenska delen.
Viktigt är att du inte blandar ihop dessa skolor med olika friskolor som har "Internationell" med i sitt namn. Har inget gemensamt.
Att skicka barnen på internat fanns inte på vår agenda när vi kom tillbaka till Sverige. Vi vill ha våra barn nära oss.
Sigtuna som någon skrev kanske kan vara något men både Sigtuna och Lundsberg har ett tankesätt som inte stämmer med vårt. Detta plus att vi skulle fått skicka iväg barnen. Dessutom gillar vi det internationella kontaktnät som våra barns skola ger vilket du kommer att missa på många andra skolor. Dom kommer att ha kamrater i alla delar av världen som vuxna. Något du behöver i framtiden. Till er som nu drar invandringskortet mm, glöm det, ni vet inte vad en av dessa internationella skolor är för typ av skola.
Lycka till.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in