Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-12, 22:35
  #1
Medlem
matildas avatar
Hej Flashback,

Efter att ha levt i exil under en väldigt lång tid och tillslut ha återvänt till Svea rike så har jag upptäckt att den offentliga skolans förfall är ett faktum.

På den ena sidan finns här enorma problem med barn/elever som kommer från andra länder, och/eller blir uppfostrade av föräldrar som kommer från väldigt avlägsna kulturer. På andra sidan myntet ser jag också hur lärare indoktrinerar barn med feministiska ideal där pojkens roll blir marginaliserad, förminskad och totalt smutskastad (vi tror på kärnfamilj, men också på eget ansvar).

Kort och gott helt enkelt så undrar jag hur man går tillväga för att säkerställa att sina barn hamnar i en skola där barnen/eleverna bildas enligt traditionella värderingar, slipper feministisk underton i skolundervisningen, samt barn/elever som kommer från andra kulturer som inte respekterar svenska traditionella värderingar.

Jag tar hellre bortskämda överklassungar framför en kulturellt blandad och indoktrinerad offentlig skola, oavsett pris.

Edit: Hitler jugend-skämt undanbes.
Citera
2017-05-12, 22:42
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilda
Hej Flashback,

Efter att ha levt i exil under en väldigt lång tid och tillslut ha återvänt till Svea rike så har jag upptäckt att den offentliga skolans förfall är ett faktum.

På den ena sidan finns här enorma problem med barn/elever som kommer från andra länder, och/eller blir uppfostrade av föräldrar som kommer från väldigt avlägsna kulturer. På andra sidan myntet ser jag också hur lärare indoktrinerar barn med feministiska ideal där pojkens roll blir marginaliserad, förminskad och totalt smutskastad (vi tror på kärnfamilj, men också på eget ansvar).

Kort och gott helt enkelt så undrar jag hur man går tillväga för att säkerställa att sina barn hamnar i en skola där barnen/eleverna bildas enligt traditionella värderingar, slipper feministisk underton i skolundervisningen, samt barn/elever som kommer från andra kulturer som inte respekterar svenska traditionella värderingar.

Jag tar hellre bortskämda överklassungar framför en kulturellt blandad och indoktrinerad offentlig skola, oavsett pris.

Edit: Hitler jugend-skämt undanbes.



Normal grundskola sedan väljer barnet själv.

Det viktiga är att låta ungen ge synpunkter och sedan gå efter dessa. Slopa inte barnets utveckling genom en särskild skolgång. Låt barnet vara normalt och bevittna, uppleva det alla andra upplever. Stå inte från start och peka med hela handen.
Citera
2017-05-12, 22:43
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Det finns vad jag vet tre privatskolor i Sverige. Lundsberg, Sigtuna och Grenna. De följer dock samma läroplan som kommunala skolor och friskolor.
Citera
2017-05-12, 22:45
  #4
Medlem
matildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Normal grundskola sedan väljer barnet själv.

Det viktiga är att låta ungen ge synpunkter och sedan gå efter dessa. Slopa inte barnets utveckling genom en särskild skolgång. Låt barnet vara normalt och bevittna, uppleva det alla andra upplever. Stå inte från start och peka med hela handen.

Jag tror inte på total isolation från verkligheten, givetvis. Däremot tror jag inte på att låta ett barn fostras enligt den offentliga skolans mall och miljö (kanske för 20 år sedan, men inte idag).

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det finns vad jag vet tre privatskolor i Sverige. Lundsberg, Sigtuna och Grenna. De följer dock samma läroplan som kommunala skolor och friskolor.

Hur ser det ut i Stockholmsområdet? Har du någon koll där?
__________________
Senast redigerad av matilda 2017-05-12 kl. 22:49.
Citera
2017-05-12, 22:51
  #5
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilda
Jag tror inte på total isolation från verkligheten, givetvis. Däremot tror jag inte på att låta ett barn fostras enligt den offentliga skolans mall och miljö (kanske för 20 år sedan, men inte idag).


Jag tror att ett barn mår bäst av att i BÖRJAN umgås och befinna sig ibland majoriteten. Har ditt barn andra tankar eller färdigheter i ett senare skede så är du som förälder guld värld eftersom du är redo att ställa upp på något annat. Men enligt mig, så ska man alltid börja normalt.
Citera
2017-05-12, 22:57
  #6
Medlem
matildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Jag tror att ett barn mår bäst av att i BÖRJAN umgås och befinna sig ibland majoriteten. Har ditt barn andra tankar eller färdigheter i ett senare skede så är du som förälder guld värld eftersom du är redo att ställa upp på något annat. Men enligt mig, så ska man alltid börja normalt.

Det kanske är ett alternativ för någon som saknar ekonomisk trygghet och då måste skicka sina barn till en skola som är stökig och där lärarna har en tvivelaktig underton i undervisningen.

Jag vill säkerställa att lärarna och rektorn på skolan har en stabil undervisningsbakgrund samt värderingar i skolundervisningen. Vad som är rätt eller fel bestämmer föräldrarna, inte staten, och definitivt inte de lärare som har genomgått en tvivelaktig modern lärarutbildning.

Sedan så undviker jag gärna andra barn från utsatta eller utanförskapsområden med föräldrar som uppfostrar enligt annan kultur än den svenska.

Edit: Min trådstart handlar inte om huruvida jag har rätt eller fel i min bedömning, utan jag frågade efter folk som har erfarenhet av just privata skolor eller andra skolor som uppfyller de kriterier vi satt upp.
__________________
Senast redigerad av matilda 2017-05-12 kl. 23:00.
Citera
2017-05-12, 23:16
  #7
Medlem
Det är väl som ovanstående sa: Sigtuna och Lundsberg.

Grenna skolan kommer läggas ner inom kort pga sviktande elevunderlag.
Citera
2017-05-12, 23:17
  #8
Medlem
Annars tror jag att det du efterfrågar kan finnas på lantbruksgymnasier bl a.

Men det är mer en känsla än fakta.
Citera
2017-05-12, 23:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matilda

Hur ser det ut i Stockholmsområdet? Har du någon koll där?

Sigtuna. En bliss för familjer. Fint och lugnt, barnen kommer kunna ränna ute sent utan några problem.
Det kostar att bo där. Många är "self-made", ansvarstagande är A och O för dem.
Du slipper pöbeln som inte tar ansvar för sitt egna handlande och skyller sina problem på alla andra.

Skall tilläggas att även om Sigtuna är en idylliskt litet samhälle så ligger det en bra bit från Stockholm.
Det ligger dessutom vid Märsta. Märsta är ett jävla skithål, Märsta har också Vallsta (Ghetto).
Citera
2017-05-12, 23:47
  #10
Medlem
matildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddping
Sigtuna. En bliss för familjer. Fint och lugnt, barnen kommer kunna ränna ute sent utan några problem.
Det kostar att bo där. Många är "self-made", ansvarstagande är A och O för dem.
Du slipper pöbeln som inte tar ansvar för sitt egna handlande och skyller sina problem på alla andra.

Skall tilläggas att även om Sigtuna är en idylliskt litet samhälle så ligger det en bra bit från Stockholm.
Det ligger dessutom vid Märsta. Märsta är ett jävla skithål, Märsta har också Vallsta (Ghetto).

Ja Sigtuna är en bra bit bort.

Jag kan tänka mig andra alternativ än just privatskola, men som uppfyller de kriterier som vi satt upp och som jag nämnt i trådstarten.

Andra skolor med gott rykte, gärna i Stockholms innerstad.
Citera
2017-05-13, 00:58
  #11
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Normal grundskola sedan väljer barnet själv.

Det viktiga är att låta ungen ge synpunkter och sedan gå efter dessa. Slopa inte barnets utveckling genom en särskild skolgång. Låt barnet vara normalt och bevittna, uppleva det alla andra upplever. Stå inte från start och peka med hela handen.

Nej, varför vill man låta sina barn uppleva alcatraz skolan? Hur är det bra för ungarna på något sätt?

TS kolla på montessori. Skolan kräver vissa insats av föräldrarna, men flera av mina kusiner och vänner har gått där. Alla har de blivit lyckade människor. En av kusinerna doktorerar nu. Min kamrat jobbar på spotify.
Citera
2017-05-13, 01:27
  #12
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Nej, varför vill man låta sina barn uppleva alcatraz skolan? Hur är det bra för ungarna på något sätt?

TS kolla på montessori. Skolan kräver vissa insats av föräldrarna, men flera av mina kusiner och vänner har gått där. Alla har de blivit lyckade människor. En av kusinerna doktorerar nu. Min kamrat jobbar på spotify.


Man får väl göra som man vill. Men jag skulle aldrig vilja skyla mitt barn från majoritetens verklighet, även om jag var miljardär så skulle mitt barn få ta bussen och gå i normal skola. Jag har mött mängder av vuxna människor som aldrig sett ett problem. Visst lyckas de få ett reko arbete, men de har 0 personlighet eftersom dessa människor har blivit runt jollrade hela livet.

Jag vill aldrig riskera att ha någon rik och verklighetsfrånvarande unge, då tar jag hellre en unge med normalt arbete och några "ärr". Vanlig skola, mobbning och stryk på stan gör dig gott och är de smarta nog så kommer de bli framgångsrika oavsett... Rik med några ärr är alltid bättre än rik och bortskämd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback