Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 17:51
  #1
Medlem
Wonds avatar
Köpt cykel för mindre än ett år sedan, cyklade knappt halvår dock cirka 300 mil med den.
Nu börjat cykla igen, efter någon vecka tänkte jag att måste köpa ny kedja, så köpte ny Shimano kedja med kedjelås dessutom som ej fanns på fabrikations kedjan som när jag köpte cykeln.

Testade för första gången nu byta kedja, och det har väl varit ganska lyckat förutom att kedjan hoppar över kuggarna, det blir som 'hack' då och då.

Antar att det är pga växeln behöver justering, kikat på denna sida bl.a:
http://idrottonline.se/AmalsCykelama...axel-Justering

Testat skruva lite men tycker inte det blir så pass stor skillnad, den där själva hacket har för det mesta gått bort men händer ändå den gör det ibland vid start av cykelfärd.

Tänker att vev-parti eller kassetten/kuggar ej ska behöva redan vara så pass utslitna? Då jag enbart cyklat på sommaren och inte alls så pass otroligt långt. Det ser ej heller ut som hajfenor där bak i kassetten som jag hört det blir när de börjar bli utslitna.

Tänkte ifall det är växlarna eller annat, tänkt skruva igen snart vid växlarna, har inte direkt haft problem med att kedjan hoppar över klingan på kassetten till vilket håll så osäker ifall man ens bör skruva i dem särskilt mycket? verkar ej känna någon direkt skillnad när jag skruvar i de skruvarna.
Citera
2017-05-12, 18:11
  #2
Medlem
Westridges avatar
Vad har du för växel?

Annars brukar man byta kedja efter 150-200 mil och kassett varannan gång man byter kedja
Citera
2017-05-12, 18:45
  #3
Medlem
Om du tittar på kedjan och kuggarna ligger kedjan helt an kuggarna eller är det någon form av glapp mellan?

Annars skulle jag säga att det är dina växlar som är felinställda. Youtuba hur man ställer in dem.
Citera
2017-05-12, 18:49
  #4
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Vad har du för växel?

Annars brukar man byta kedja efter 150-200 mil och kassett varannan gång man byter kedja
Ah jaså så pass tidigt byte.

Det är Shimano Acera, osäker om det är något speciellt namn mer än det, men det är vad som står på växeln åtminstone.

Nu skruvade jag mer i den och jag märkte den hoppade ut på lägsta växeln, så skruvat in skruven i stort sett allt som går som den nästan var från början, verkar som jag inte egentligen behövt ändra mycket på varken L eller H eftersom annars när jag ändrar så hoppar den ut.
Märkte även jag fått spänna från reglaget då jag växlade till 3an på vev-parti framme så ville den ej hoppa från 6 till 7 på kassetten.

Nu osäker om det kan varit något problem vid hopp ifall ej kedjan vill växla rätt, kanske är det så?

Ska väl ut och testa den snart i alla fall och se om det blivit bättre eller sämre.

Tyckte för övrigt själva plastskruven där bak ("Rassel-no-more-justering" enligt guiden jag länkat) ej gjorde stor skillnad, tycker den går rakt men ändå rasslar det sig lite.
Citera
2017-05-12, 19:31
  #5
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Köpt cykel för mindre än ett år sedan, cyklade knappt halvår dock cirka 300 mil med den.
Nu börjat cykla igen, efter någon vecka tänkte jag att måste köpa ny kedja, så köpte ny Shimano kedja med kedjelås dessutom som ej fanns på fabrikations kedjan som när jag köpte cykeln.

Testade för första gången nu byta kedja, och det har väl varit ganska lyckat förutom att kedjan hoppar över kuggarna, det blir som 'hack' då och då.

Antar att det är pga växeln behöver justering, kikat på denna sida bl.a:
http://idrottonline.se/AmalsCykelama...axel-Justering

Testat skruva lite men tycker inte det blir så pass stor skillnad, den där själva hacket har för det mesta gått bort men händer ändå den gör det ibland vid start av cykelfärd.

Tänker att vev-parti eller kassetten/kuggar ej ska behöva redan vara så pass utslitna? Då jag enbart cyklat på sommaren och inte alls så pass otroligt långt. Det ser ej heller ut som hajfenor där bak i kassetten som jag hört det blir när de börjar bli utslitna.

Tänkte ifall det är växlarna eller annat, tänkt skruva igen snart vid växlarna, har inte direkt haft problem med att kedjan hoppar över klingan på kassetten till vilket håll så osäker ifall man ens bör skruva i dem särskilt mycket? verkar ej känna någon direkt skillnad när jag skruvar i de skruvarna.

varför byta kedja från första början? var det nåt fel på den? iallafall så slits kuggen och dess kedja "tillsammans" jag har aldrig bytt en kedja. brister den så köper jag helt enkelt ett kedjelås och kör på. just pågrund av dom problem du nu upplever. ja kanske blir du tvungen att byta kuggen..men jag hade använt den gamla kedjan
Citera
2017-05-12, 20:02
  #6
Medlem
Westridges avatar
Finns en hel del saker som gör att kedjan kuggar över.
Sliten kedja - byt
Sliten kassett - byt denna + kedja
Slitna rulltrissor - byt är dessa slitna så hoppar kedjan oftast på växelreglaget bak
Citera
2017-05-12, 21:33
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Jag bytte min för många år sen för att den börjat hoppa, och jävlar vad den nya hoppade. Som andra säger, kolla slitaget på dreven. Mina var synligt asymmetriska. Med nytt drev åt nya kedjan blev det kalasbra.
Citera
2017-05-12, 22:24
  #8
Medlem
Wonds avatar
Okej jag får väl kika på en sån där mätare där man mäter drev och kassett, känns surt att köpa nytt drev och kassett redan, för de brukar väl kosta en del.

Har i alla fall cyklat nu en del, det går ju att cykla men då och då så hoppar den över.

Min tanke är att jag inte fått in växeln tillräckligt bra, på morgonen hoppade den ju som bara den då jag inte hade rört något. Nu efteråt har den ju blivit betydligt bättre i alla fall. Och jag märker nu när jag ändrar vajerns spänning.

Har jag fattat det rätt, att om kedjan är seg på att hoppa ner på kassetten (dvs 1 växel tyngre) så ska jag lossa vajern? eller är det tvärtom?
Det jag funderar är att när jag ställer in växeln som jag nu försökt göra vid reglaget, är att jag inte lyckats få till det tillräckligt bra. Har inte än testat speciellt mixa med reglagets spänning, osäker vilket håll jag vrider för att spänna och lossa, det hade jag tänkt kika på imorgon mer.
Citera
2017-05-14, 07:53
  #9
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Vad har du för växel?

Annars brukar man byta kedja efter 150-200 mil och kassett varannan gång man byter kedja
Du måste ha missat en nolla där var?

Känner du ingen cykelmekaniker som kan kika på det? Känns dumt att behövs köpa ny utrustning om det visar sig vara något annat som är tokigt?

Har också haft samma problem, fast problemet för mig var då att bakväxeln hade blivit sned efter att jag vurpat.
Citera
2017-05-14, 09:49
  #10
Medlem
Köpte du en kedja med rätt bredd? Shimanodrivlinor är rätt känsliga för det, och det att du fick tag på en med kedjelås får mig nästan att tro att du kan ha köpt en kedja för en enklare grupp och som är bredare än den du borde ha.
Citera
2017-05-17, 22:15
  #11
Medlem
Miltalet på kedjan är helt ointressant. Det är hur sliten den är som är intressant.

Det låter som att du låtit kedjan gå lite för länge. Faktum är att det är ganska känsligt med ny kedja på gammal kassett. Lätt hänt att man få problem med att det rappar över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback