Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-12, 17:18
Medlem
Hej

Har idag bolån på 400k och en lägenhet värd runt 1mille. Avgift på 3k och en nettolön på 30k
Jag försöker få ett nytt bolån för att köpa en ny lägenhet dels för investering och en i familjen ska bo där. Personen är arbetslös och går på akassa men får ändå ut ca 12k
Bankerna nekar mig för att i deras kalkyl klarar jag inte av/man får inte ha 2 hyror.
Har även ca 600k som ska investeras in lägenheten.

Har ni några ideer vad man kan göra? skriva upp lgh till en annan i familjen så man kan stå på den nya? Fortsätta söka via andra banker? Det är Swedbank och ICA banken jag har kollat.
Några ideer?
Citera
2017-05-12, 17:20
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Hej

Har idag bolån på 400k och en lägenhet värd runt 1mille. Avgift på 3k och en nettolön på 30k
Jag försöker få ett nytt bolån för att köpa en ny lägenhet dels för investering och en i familjen ska bo där. Personen är arbetslös och går på akassa men får ändå ut ca 12k
Bankerna nekar mig för att i deras kalkyl klarar jag inte av/man får inte ha 2 hyror.
Har även ca 600k som ska investeras in lägenheten.

Har ni några ideer vad man kan göra? skriva upp lgh till en annan i familjen så man kan stå på den nya? Fortsätta söka via andra banker? Det är Swedbank och ICA banken jag har kollat.
Några ideer?

Vad kostar den nya lägenheten? Hur hög avgift har den?
Citera
2017-05-12, 17:31
Medlem
Du kan ju först betala av din första lägenhet. Då har du ju inga lån alls om du nu ska köpa en lägenhet till.
Då blir du som en ny kund, som dessutom inte har några skulder, och dessutom har tillgångar. Då är du en mer attraktiv kund.

Sen finns det också en annan problematik, de flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte att någon annan än den som äger bostadsrätten bor i den.
Citera
2017-05-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad kostar den nya lägenheten? Hur hög avgift har den?

siktar på en lägenhet som kostar runt 1.2m sen en avgift runt 4k.

Du kan ju först betala av din första lägenhet. Då har du ju inga lån alls om du nu ska köpa en lägenhet till.
Då blir du som en ny kund, som dessutom inte har några skulder, och dessutom har tillgångar. Då är du en mer attraktiv kund.

Sen finns det också en annan problematik, de flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte att någon annan än den som äger bostadsrätten bor i den

Problemet va att enligt bankernas kalkyl så skulle jag ej klara 2 hyror eftersom dom lägger till typ 8% .
Det andra som du säger är en annan sak, vad är det bästa lösningen där?
Citera
2017-05-13, 07:04
Medlem
Citat:
Sen finns det också en annan problematik, de flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte att någon annan än den som äger bostadsrätten bor i den

Citat:
Det andra som du säger är en annan sak, vad är det bästa lösningen där?

En standardvariant är att personen som ska bo där äger 5-10 procent av lägenheten och du äger resten av den. Vissa föreningar har regler mot detta också, andra har det inte. Kolla upp det först.
Citera
2017-05-13, 07:58
Medlem
Varför ska du köpa en så dyr lgh till någon som är arbetslös? Och varför ska du stå all risk genom att står som ägare?
Citera
2017-05-13, 18:01
Medlem
Du har ett låneutrymme på 450k på nuvarnde lgh(85%) och hittar på en bra förklaring till banken om varför tex nybalkong, nytt kök ,nytt badrum osv. Och säger naturligtvis ingenting om någon till lgh.
Då har du 1050000kr som tak för att köpa .
Citera
2017-05-14, 10:36
Medlem
För att de har pengar som ska investeras men de har inte möjlighet till jobb (familjemedlem) och chansen finns att jag då ärver/får lägenheten som står på mig då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in