2017-05-12, 01:47
Bannlyst
Hej jag lider av en grövre form av keratosis pilaris/kycklinghud. Besitter det nästintill över hela kroppen, värst är det i ansiktet. Jag har haft det hela mitt liv och har inte försökt att göra så mycket åt det då jag har läst på internet att det är hopplöst men nu har jag tänkt att jag ska göra ett försök ändå. Så jag började med att kontakta vårdcentralen och där fick jag differin och cano derm utskrivet vilket efter en veckas användning inte gett några tydliga resultat. Jag har även börjat med en glutenfri och mjölkfri diet men kan inte bedöma om det hjälper då jag bara är inne på min tredje dag. Har sen två dagar tillbaka även börjat med att ta 2 skedar fiskleverolja om dagen då jag läst att jag kan ha a-vitaminbrist, vilket kan stämma då mitt hår är ganska torrt som är ett symtom på a-vitamin brist.
Så nu är min fråga här, är det någon som helt och hållet lyckats bli frisk från det här och i såna fall hur gick ni till väga?
Citera
2017-05-12, 02:32
Medlem
Kanske testa urea kräm? Och en kombo av salicylsyra och glykolsyra i ansiktet.
Citera
2017-05-12, 10:44
Medlem
RagingHippies avatar
Är inte orsaken brist på A-vitamin eller D-vitamin eller något ?

Har hört något om denna sjukdom i samband med att jag lärde mig fettlösliga vitaminer...
Citera
2017-05-12, 13:14
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkanbinkan
Hej jag lider av en grövre form av keratosis pilaris/kycklinghud. Besitter det nästintill över hela kroppen, värst är det i ansiktet. Jag har haft det hela mitt liv och har inte försökt att göra så mycket åt det då jag har läst på internet att det är hopplöst men nu har jag tänkt att jag ska göra ett försök ändå. Så jag började med att kontakta vårdcentralen och där fick jag differin och cano derm utskrivet vilket efter en veckas användning inte gett några tydliga resultat. Jag har även börjat med en glutenfri och mjölkfri diet men kan inte bedöma om det hjälper då jag bara är inne på min tredje dag. Har sen två dagar tillbaka även börjat med att ta 2 skedar fiskleverolja om dagen då jag läst att jag kan ha a-vitaminbrist, vilket kan stämma då mitt hår är ganska torrt som är ett symtom på a-vitamin brist.
Så nu är min fråga här, är det någon som helt och hållet lyckats bli frisk från det här och i såna fall hur gick ni till väga?

Tyvärr är detta en rubbning som är genetisk. Jag och min syster har den men inte min bror. Det är som det är och påverkas troligen inte av kosten även om jag märkte viss skillnad till det bättre när jag slutade med socker.

Det enda jag har märkt hjälper är Calmuril på apoteket. De krämer du fått på recept är säkert bättre men det tar ett tag innan de ger resultat så ge inte upp. Det har också blivit bättre med åren, upp till 20-årsåldern var värst.
Citera
2017-05-12, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tyvärr är detta en rubbning som är genetisk. Jag och min syster har den men inte min bror. Det är som det är och påverkas troligen inte av kosten även om jag märkte viss skillnad till det bättre när jag slutade med socker.

Det enda jag har märkt hjälper är Calmuril på apoteket. De krämer du fått på recept är säkert bättre men det tar ett tag innan de ger resultat så ge inte upp. Det har också blivit bättre med åren, upp till 20-årsåldern var värst.

Okej har du testat olika Dieter och vitamin tillskott? Eller vad bygger du det på att kosten inte har någon effekt? Jag är 21 nu och för mig har det bara spridit sig mer, förr hade jag det varken på mage eller underarmar.
Citera
2017-05-13, 13:49
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkanbinkan
Okej har du testat olika Dieter och vitamin tillskott? Eller vad bygger du det på att kosten inte har någon effekt? Jag är 21 nu och för mig har det bara spridit sig mer, förr hade jag det varken på mage eller underarmar.

Har testat det mesta under årens lopp och har inte märkt någon skillnad men därmed inte sagt att det fungerar så för alla. Det är inte fel att äta så nyttigt man kan oavsett men eftersom man har en genetisk "defekt" som gör att hornlagret inte lossnar som det ska så tror jag inte man kan göra så mycket mer än att lösa upp det utifrån med exfolierande krämer. På sommaren brukar mina armar och min käklinje bli bättre.

Det är inte roligt när man är ung och har så mycket, men jag tror i alla fall att det kommer bli mindre synligt även för dig med tiden. Var lite försiktig med skrubbkrämer, kan göra att huden blir rödare har jag märkt.

Den här sidan är enkel men kan ge lite svar för de som undrar lite över detta, vi som har det vet väl svaren redan innan.
http://keratosispilaris.se/vanliga-fragor-och-svar/
Citera
2020-02-01, 14:59
Medlem
ArthurFlecks avatar
Stör mig grovt på detta på armarna och på benen. Har hört att permanent laserborttagning av hår kan få det att försvinna, men det är ju så dyrt, någon som har erfarenhet av det? Försvinner det garanterat av det så kanske det kan vara ett alternativ trots allt?

Hur är det med hårborttagning med typ veet, vax strips, epilator osv? Kan det få det att försvinna? För jag antar att det är i hårsäckarna som problemet sitter, att det liksom cloggas igen på grund av förhöjd keratinproduktion och att hårborttagning öppnar upp hårsäckarna så att det kan tömmas och minska inflammationen eller vad det är? Någon som prövat?

Tänker också att derma roller eller något liknande sånt kan vara ett alternativ? Det borde ju sticka hål på det hela och på så sätt få det bättre? Någon som provat eller vet mer?
Citera
2020-02-27, 10:43
Medlem
Min blev mycket bättre efter jag slutade använda duschkräm, produkter till ansiktet och hudkrämer utan parfym. Rekommenderar produkter från Aco.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in