Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Du är ute i öknen och behöver vatten. Du kommer fram till ett vägskäl. Åt ena hållet finns en oas och åt det andra hållet fortsatt öken. Det gäller för dig att välja rätt väg. Vid vägkanten sitter en gammal gubbe. Han säger:
- Jag vet var oasen finns. Du får fråga mig en fråga. Varannan gång talar jag sanning och varanna gång ljuger jag.
Vad skall man fråga gubben för att helt säkert ta reda på åt vilket håll oasen finns?
På något sätt måste man få honom att dubblera lögnerna, så att det antingen blir dubbel lögn eller dubbel sanning. Om han ljuger om vad han skulle ljuga om, blir ju svaret sant.
För att tala programmering: !(!x) = x
En formulering kan vara:
"Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?"
Ljuger han, så ljuger han om lögnen, vilket gör svaret sant. Annars talar han ju sanning om sanningen.

I normala fall anser jag mig inte tillhöra de allra mest korkade skribenterna på Flashback, även om jag också har mina mindre angenäma stunder, men detta kniviga tankeproblem förstår jag mig inte på riktigt.
Vad är det som gör att hans svar, eller rättare sagt hans lögn, blir omvänd (alltså sann) i och med att man ställer frågan: "
Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?".
Om oasen ligger i riktning höger, så borde han svara omvänt, alltså vänster, tycker jag. Det borde resultera i olika riktningar beroende på om han är på ett sanningsenligt eller lögnaktigt humör.
Vad har jag missförstått?