• 5
  • 6
2006-01-05, 09:32
Medlem
manners avatar
Precis, byt dörr. I sånt fall kan man betrakta problemet som att det gäller att gissa på en dörr där det inte finns en bil i första gissningen. Man kommer då gissa rätt med sannorlikhet 2 på 3.
Citera
2006-01-05, 11:19
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
inte så 1337 då du provat dig fram tss...

Ha! Jag gjorde helt enkelt en beräkning enligt följande:
x = övre ledningen
y = undre ledningen

x+1=2(y-1)
x-1=y+1
->
x=y+2
y+3=2(y-1)
->
3=y-2
->
y=5
x=7

Så det så!
Det kallar inte jag att prova sig fram, snarare att räkna ut svaret.
Citera
2006-01-05, 15:06
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Ha! Jag gjorde helt enkelt en beräkning enligt följande:
x = övre ledningen
y = undre ledningen
/../

Såg inte riktigt ut som det i ditt första inlägg men ok tror dig
Citera
2006-01-06, 03:00
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Såg inte riktigt ut som det i ditt första inlägg men ok tror dig

Jag kan ta en bild av pappret om du vill...
Citera
2006-01-08, 19:13
Medlem
Gåta:

A man leaves home and takes three left turns. Upon arriving back home he comes across two men wearing masks. Who are these men?

(det är givetvis dödsstraff på googling...)
Citera
2006-01-08, 19:41
Medlem
uNderdog_101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Gåta:

A man leaves home and takes three left turns. Upon arriving back home he comes across two men wearing masks. Who are these men?

(det är givetvis dödsstraff på googling...)

Citera
2006-01-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Den är inte bara gammal, den kommer även från en film som jag dessvärre inte minns namnet på. Någon som vet?
Citera
2010-10-01, 02:18
Bannlyst
Mamma var kirurgen, om jag inte missminner mig var det någon slags feministisk rörelse (eller kärringar i syjuntan) som klurade ut en gåta som skulle vara självklarhet att en man skulle vara lösningen.
Citera
2011-12-29, 01:19
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Du är ute i öknen och behöver vatten. Du kommer fram till ett vägskäl. Åt ena hållet finns en oas och åt det andra hållet fortsatt öken. Det gäller för dig att välja rätt väg. Vid vägkanten sitter en gammal gubbe. Han säger:

- Jag vet var oasen finns. Du får fråga mig en fråga. Varannan gång talar jag sanning och varanna gång ljuger jag.

Vad skall man fråga gubben för att helt säkert ta reda på åt vilket håll oasen finns?

På något sätt måste man få honom att dubblera lögnerna, så att det antingen blir dubbel lögn eller dubbel sanning. Om han ljuger om vad han skulle ljuga om, blir ju svaret sant.
För att tala programmering: !(!x) = x

En formulering kan vara:
"Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?"
Ljuger han, så ljuger han om lögnen, vilket gör svaret sant. Annars talar han ju sanning om sanningen.

I normala fall anser jag mig inte tillhöra de allra mest korkade skribenterna på Flashback, även om jag också har mina mindre angenäma stunder, men detta kniviga tankeproblem förstår jag mig inte på riktigt.

Vad är det som gör att hans svar, eller rättare sagt hans lögn, blir omvänd (alltså sann) i och med att man ställer frågan: "Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?".

Om oasen ligger i riktning höger, så borde han svara omvänt, alltså vänster, tycker jag. Det borde resultera i olika riktningar beroende på om han är på ett sanningsenligt eller lögnaktigt humör.

Vad har jag missförstått?
Citera
2011-12-29, 06:08
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
I normala fall anser jag mig inte tillhöra de allra mest korkade skribenterna på Flashback, även om jag också har mina mindre angenäma stunder, men detta kniviga tankeproblem förstår jag mig inte på riktigt.

Vad är det som gör att hans svar, eller rättare sagt hans lögn, blir omvänd (alltså sann) i och med att man ställer frågan: "Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?".

Om oasen ligger i riktning höger, så borde han svara omvänt, alltså vänster, tycker jag. Det borde resultera i olika riktningar beroende på om han är på ett sanningsenligt eller lögnaktigt humör.

Vad har jag missförstått?

Om han bara hade frågat "Vilket håll ligger oasen åt?" och oasen låg åt höger och gubben ljög skulle han svara vänster.

Lägger man till "Om jag skulle fråga dig..." före så måste ju gubben ljuga om sin lögn så att säga och därmed tala sanning.

Man kan tänka såhär: Om jag skulle fråga gubben, vad skulle han svara (om han ljuger)? Vänster. Men, själva utformningen på frågan gör så att han måste ljuga igen. Säger han vänster talar han ju sanning; det är faktiskt det han skulle svara om man frågar honom. Därför säger han höger.

Det tog ett tag för mig att förstå det också, så du är inte ensam om att vara lite korkad
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in