2006-01-04, 09:55
Medlem
lundhlundhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Du är ute i öknen och behöver vatten. Du kommer fram till ett vägskäl. Åt ena hållet finns en oas och åt det andra hållet fortsatt öken. Det gäller för dig att välja rätt väg. Vid vägkanten sitter en gammal gubbe. Han säger:

- Jag vet var oasen finns. Du får fråga mig en fråga. Varannan gång talar jag sanning och varanna gång ljuger jag.

Vad skall man fråga gubben för att helt säkert ta reda på åt vilket håll oasen finns?

Vad skulle du ha svarat om jag hade frågat dig förra gången? Och sedan gå åt motsatt håll.
Citera
2006-01-04, 10:29
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Du är inne på rätt spår men jag kan inte övertyga mig själv om att din fråga fungerar.

Om jag utvecklar en smula...

Förutsättning: Oasen ligger åt höger.

"Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?"

Scenario 1 - gubben ljuger:
Gubben skulle ljugit och svarat vänster, men ljuger om detta och säger alltså "höger".

Scenario 2 - gubben talar sanning:
Gubben skulle talat sanning och svarat höger, och talar sanning om detta och säger även i detta fall "höger".

Klarare?

Mr Radarkontakt: Korrekt!
Citera
2006-01-04, 10:58
Medlem
Citat:
Vad skall man fråga gubben för att helt säkert ta reda på åt vilket håll oasen finns?
Det är väl bara att börja med att ställa en fråga som man vet svaret på. T.ex "Ligger oasen antingen åt det ena eller andra hållet?". Därefter frågar man åt vilket håll oasen ligger och beroende på om han svarat ja eller nej på första frågan vet man ju om han den här gången ljuger eller inte.
Citera
2006-01-04, 11:17
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Det är väl bara att börja med att ställa en fråga som man vet svaret på. T.ex "Ligger oasen antingen åt det ena eller andra hållet?". Därefter frågar man åt vilket håll oasen ligger och beroende på om han svarat ja eller nej på första frågan vet man ju om han den här gången ljuger eller inte.
Fast det är nog ingen bra lösning för just dig. Du verkar inte särskilt haj på att hålla reda på vad som har sagts.
Citera
2006-01-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Fast det är nog ingen bra lösning för just dig. Du verkar inte särskilt haj på att hålla reda på vad som har sagts.
Hehe, flashback är verkligen dryghetens mecka. Och det är ju kul. Men det är ju förstås klart att det inte blir mycket till gåta om man får ställa mer än en fråga fattar jag nu.
Citera
2006-01-04, 14:49
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Hehe, flashback är verkligen dryghetens mecka. Och det är ju kul. Men det är ju förstås klart att det inte blir mycket till gåta om man får ställa mer än en fråga fattar jag nu.

Det stämmer bra det.
"- Jag vet var oasen finns. Du får fråga mig en fråga. Varannan gång talar jag sanning och varanna gång ljuger jag."
Citera
2006-01-04, 14:56
Medlem
SvaMp_s avatar
1an va väl enklast? 7 och 5, bara att räkna ut.

2an o 3an klara jag inte.
Citera
2006-01-04, 15:00
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Sju på den övre och fem på den undre.

En fågel flyger från den undre till den övre:
Övre: 7+1 = 8
Undre: 5-1 = 4

En fågel från den övre till den undre:
Övre: 7-1 = 6
Undre: 5+2 = 6

inte så 1337 då du provat dig fram tss...
Citera
2006-01-04, 15:06
Medlem
manners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundhlundh
Vad skulle du ha svarat om jag hade frågat dig förra gången? Och sedan gå åt motsatt håll.
I princip rätt. Din fråga förutsätter iofs något om "förra gången". Man frågar helt enkelt åt vilket håll han visade den förra personen.
Citera
2006-01-04, 15:08
Medlem
manners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Om jag utvecklar en smula...

Förutsättning: Oasen ligger åt höger.

"Om jag skulle fråga dig vilket håll oasen ligger åt, vad skulle du svara då?"

Scenario 1 - gubben ljuger:
Gubben skulle ljugit och svarat vänster, men ljuger om detta och säger alltså "höger".

Scenario 2 - gubben talar sanning:
Gubben skulle talat sanning och svarat höger, och talar sanning om detta och säger även i detta fall "höger".

Klarare?

Mr Radarkontakt: Korrekt!
Denna lösning fungerar även den.

Tanken är mao att en lögn och en sanning resulterar i en lögn.
Citera
2006-01-04, 15:54
Medlem
toMishs avatar
Klassiker

Den klassiska paradoxen:
Det fanns ett program som gick på tv för länge sen. Jag tror det var någon form av frågesport. Vid finalen kunde du vinna en bil genom att gissa bakom vilken av tre dörrar bilen gömde sig. Bakom två av tre dörrar fanns det en get. Men det var inte bara att välja en av tre dörrar, istället fick du börja med att välja en dörr. Sedan öppnade programledaren en annan dörr, där en get gömde sig.
Valde du dörr 1 öppnar programledaren dörr 3 för att visa att det finns en get bakom. Det är nu du ska välja om du vill stanna kvar vid den dörr du först valde eller om du vill byta.
Vad gör du? Dörr 1 eller 2? Varför?
Citera
2006-01-04, 15:58
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Den klassiska paradoxen:
Det fanns ett program som gick på tv för länge sen. Jag tror det var någon form av frågesport. Vid finalen kunde du vinna en bil genom att gissa bakom vilken av tre dörrar bilen gömde sig. Bakom två av tre dörrar fanns det en get. Men det var inte bara att välja en av tre dörrar, istället fick du börja med att välja en dörr. Sedan öppnade programledaren en annan dörr, där en get gömde sig.
Valde du dörr 1 öppnar programledaren dörr 3 för att visa att det finns en get bakom. Det är nu du ska välja om du vill stanna kvar vid den dörr du först valde eller om du vill byta.
Vad gör du? Dörr 1 eller 2? Varför?

De där är ingen paradox utan går att ta fram helt matematiskt faktiskt.

Kommer inte ihåg beviset exakt men va väl nått i stil med att det först är 1/3 att man träffat rätt och 2/3 att man träffat fel, sen tar han bort en av dom två andra och det är alltså två dörrar kvar men fortfarande 1/3 att skiten finns bakom den dörr man först valde och 2/3 att den finns bakom den andra dörren, då är det alltså rätt att byta dörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in