2017-05-10, 22:53
Hej, jag har en Saab 900 2,3 -94

När motorn är kall så går motortemperaturmätaren upp en liten bit och för att sedan åka ner i botten och håller sig där!.

Någon som vet vad det kan vara för något fel ?
Citera
2017-05-10, 23:26
Medlem
Byt termostat.
Citera
2017-05-10, 23:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Byt termostat.
Sakta i backarna! Det gäller ju att först ta reda på om motorn blir varm i verkligheten eller om det är fel på givaren. Det var ett vanligt fel på Saab 9000 i alla fall att den visade att motorn var kall fast den var varm och där kunde felet dessvärre sitta i kombinationsinstrumentet som ju är lite besvärligt att byta eller komma åt att laga.
Citera
2017-05-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sakta i backarna! Det gäller ju att först ta reda på om motorn blir varm i verkligheten eller om det är fel på givaren. Det var ett vanligt fel på Saab 9000 i alla fall att den visade att motorn var kall fast den var varm och där kunde felet dessvärre sitta i kombinationsinstrumentet som ju är lite besvärligt att byta eller komma åt att laga.

Tycker snarare det låter som en termostat som öppnar för tidigt men det kan givetvis även vara temperaturgivaren. Förslagsvis kan man byta båda på en så pass gammal bil om det aldrig är gjort tidigare.
Citera
2020-06-29, 10:23
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Byt termostat.

Så här två år senare kan jag berätta att det var termostaten som var trasig
Citera
2020-06-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
Så här två år senare kan jag berätta att det var termostaten som var trasig