• 1
  • 2
2017-05-09, 22:44
Medlem
BePatients avatar
Ja, potatismos blir ju för klistrigt, även med potatis avsedd för mos. Lösningen på det är att blötlägga potäterna i några minuter innan de kokas, men det tappar de smak av. Kan man på annat vis oskadliggöra stärkelsen?
Citera
2017-05-09, 22:58
Medlem
Sereenas avatar
1: Värm smör/mjölk blandningen.
2: Rätt sorts potatis och koka den inte för länge.
3: Pressa potatisen, vispa inte utan rör bara ihop moset, ju mer man bearbetar ju klistrigare blir det.
Citera
2017-05-09, 23:15
Medlem
Det är inte så att du har ägg i ditt mos? Det är så man gör tapetklister.

Blötlägg pärena i en bunke med vatten i några timmar var något mormor sa till mig som liten.
Citera
2017-05-09, 23:22
Medlem
elmhedens avatar
Kör restaurang-knepet för att få svingott potatismos, använd obscena mängder smör och grädde.
Citera
2017-05-09, 23:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Det är inte så att du har ägg i ditt mos? Det är så man gör tapetklister.

Blötlägg pärena i en bunke med vatten i några timmar var något mormor sa till mig som liten.

Ägg har man bara i om man ska göra gratängmos eller Duchesse (ie ska spritsa moset of få tysliga hållbara toppar)
Citera
2017-05-10, 00:03
Medlem
sommarlovs avatar
Som flera andra nämner, mosa potatisen först, sedan tillsätter du mjölk och smör, rör nu försiktigt, om du vispar blir det klister!
Citera
2017-05-10, 04:57
Bannlyst
Baka potatismoset i ugnen. Utan ägg. På 175 grader. Då karamelliseras stärkelsen. Du får ett lite sötare, brynt potatismos. Mycket godare. Alternativt kör du pulvermos.
Citera
2017-05-10, 11:46
Medlem
Snuskass avatar
Det kan man genom att kyla ner potatisen och värma upp den igen. Man slipper klistrig konsistens och får mycket lägre GI. Fenomenet kallas för retrogradering.
Citera
2017-05-10, 13:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskas
Det kan man genom att kyla ner potatisen och värma upp den igen. Man slipper klistrig konsistens och får mycket lägre GI. Fenomenet kallas för retrogradering.

Påverkar smaken rätt så rejjält dock.

(Tycker personligen att potatis som kylts av och sedan värmts igen smakar vidrigt).
Citera
2017-05-10, 17:54
Medlem
Snuskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Påverkar smaken rätt så rejjält dock.

(Tycker personligen att potatis som kylts av och sedan värmts igen smakar vidrigt).

Intressant! Det har jag aldrig tänkt på, men ska testa nästa gång.
Citera
2017-05-10, 22:08
Medlem
skitmackans avatar
Vad fan snackar ni om här i tråden? Har aldrig fått klistrig potatis av att vispa den, och jag vispar den alltid rejält med grädde och smör. Om man däremot kör potatisen i matberedare, ja då blir den klistrig pga att stärkelsen blir helt sönderdelad av bladen och ger moset en klistrig konsistens. Att detta ska hända av att vispa har jag då aldrig hört.
Citera
2017-05-11, 11:16
Medlem
BePatients avatar
Jag rör bara runt tills moset är jämnt blandat, inte mer än så, men det blir klister iaf.

Det här med att kyla ner och sen värma ska jag pröva. När man ska kyla ner och när man ska värma igen nämnde du inte, men jag prövar att koka dem, låta dem svalna, mosa dem och värma upp dem sen igen med vätska och fett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in