2017-05-09, 12:47
Moderator
Tinuviels avatar
På senare tid har det presenterats en och annan undersökning där invandringspolitik inte längre anges högst på listan över viktiga frågor. Andra områden såsom "lag och ordning" samt "sjukvård" har gått om.

I analyser så framställs av och till detta som något som kan komma att missgynna SD. För, i svensk politisk analys är det trots allt det som är det centrala - inte att övriga partier skulle söka orientera sig efter vad som är bra för Sverige.

Nå, min frågeställning är inte så mycket partipolitisk orienterad som om det verkligen är så att invandringspolitiken faller i väljarnas medvetande? Tror ni att människor frikopplar invandring- och migration från de problem vi nu ser inom rättsväsendet samt sjukvården? Inser man inte att invandringen påverkar även dessa områden och bidrar till de problem som uppstått där?
Citera
2017-05-09, 12:49
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
"I analyser"? Dvs aftonbladet? Invandringsfrågan kommer bara att bli mer och mer aktuell när folket som fortfarande inte fattat till slut ser med egna ögon vilken katastrof dom har ställt till med.

Så som läget ser ut idag så har vi ca 300 000 muslimer som ska leva på livslångt bidrag och få allting betalt. Det kommer inte passera obemärkt.
Citera
2017-05-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På senare tid har det presenterats en och annan undersökning där invandringspolitik inte längre anges högst på listan över viktiga frågor. Andra områden såsom "lag och ordning" samt "sjukvård" har gått om.

I analyser så framställs av och till detta som något som kan komma att missgynna SD. För, i svensk politisk analys är det trots allt det som är det centrala - inte att övriga partier skulle söka orientera sig efter vad som är bra för Sverige.

Nå, min frågeställning är inte så mycket partipolitisk orienterad som om det verkligen är så att invandringspolitiken faller i väljarnas medvetande? Tror ni att människor frikopplar invandring- och migration från de problem vi nu ser inom rättsväsendet samt sjukvården? Inser man inte att invandringen påverkar även dessa områden och bidrar till de problem som uppstått där?
Håller med om att de områden som ligger i topp - sjukvård, lag och ordning, skola, mm - hänger ihop. Det är ju den stora befolkningsökningen som medför problem inom lag och ordning, sjukvård, mm. I synnerhet som det dröjer så extremt länge innan invandrarna kommer i arbete och bidrar till finansieringen av insatserna. Och många kommer aldrig i riktigt arbete. Så visst blir den där uppdelningen konstlad. Förmodligen är den gjord för att invandringen bara ska bli en fråga i mängden, för att minska dess betydelse.
Citera
2017-05-09, 13:07
Bannlyst
Det hänger ihop, hur fler asylsökande och 3:e världs invandrare vi tar emot desto färre bostäder och sämre välfärd får vi tillbaka, men fortfarande världens högsta skatter.
Citera
2017-05-09, 13:25
Medlem
Nästan allt kokar ner till migration och integration.

Det är invandrare och deras barn som står för väldigt stor del av brotten. Detta orsakar otrygghet, poliser som inte orkar med och säger upp sig osv osv.

Det är på grund av alla invandrare som vården går på knäna. Alla som varit på en barnakut kan inte ha undgått alla somalier. Inte bara vården utan även problemen i skolan med "dåliga" (läs, invandrartäta) skolor.

Det är invandringen som skapat bostadsbristen till stor del. Och med den så har priserna på bostäder skjutit i höjden vilket försvårar Riksbankens jobb.

Allt detta är sanningar som inte får uttalas. Men precis som Galileo Galilei hade rätt och kyrkan fel så har jag rätt om Sverige och liberalvänstern fel.

Jag lever ett bra liv och har inga problem eller nåt ont av invandrarna. Men den som inte förstår att det är ohållbart med stor invandring från tredje världen tillsammans med ett starkt socialt skyddsnät är tamejfan efterbliven.

Det finns fyra huvudspår.

1. Fortsatt invandring och bibehållet socialt skyddsnät.
2. Fortsatt invandring och nedmonterat skyddsnät.
3. Stoppad invandring och bibehållet socialt skyddsnät.
4. Stoppad invandring och nedmonterat skyddsnät.

1 = Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ.
2 = Centern och Liberalerna.
3 = Sverigedemokraterna.
4 = Moderaterna och Kristdemokraterna (till viss del, de vill trots allt ha ökad anhöriginvandring).

Alternativ 1 är överhuvudtaget inte möjlig. Den vägen kommer leda till en riktig kollaps. En försmak har vi redan börjat se med en akutsjukvård med horribla väntetider, med en polis som inte orkar med att utreda alla brott osv osv.

Alternativ 2 är om möjligt ännu farligare för då skulle vi få ett riktigt våldsamt och farligt samhälle. Lite som i Mexiko, Sydafrika och liknande länder. Mycket murar och taggtråd runt välbärgade områden osv.

Alternativ 3 och 4 är dock båda framkomliga vägar. Lite beroende på tycke och smak. Men invandrarna måste väck. Så är det bara.

Det sjuka är ju att personer går från läger 1 till läger 2 utan att blinka. Det får mig att tänka att för vissa så är stor invandring huvudsaken. Resten är bara petitesser. Eller förstår de helt enkelt inte vad Annie Lööf vill göra?

Ju längre det tar desto sämre för vårt land. Jag är själv kluven till ID-kontrollerna i Öresundsregionen t ex. Visst är det bra som förslag men det fördröjer ändå uppvaknandet hos många. Det bästa vore nästan om de hade fortsatt som hösten 2015 bara för att då hade det blivit tydligt för ännu fler att den förda politiken inte håller.
Senast redigerad av Locifer 2017-05-09 kl. 13:29.
Citera
2017-05-09, 13:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnsven
Håller med om att de områden som ligger i topp - sjukvård, lag och ordning, skola, mm - hänger ihop. Det är ju den stora befolkningsökningen som medför problem inom lag och ordning, sjukvård, mm. I synnerhet som det dröjer så extremt länge innan invandrarna kommer i arbete och bidrar till finansieringen av insatserna. Och många kommer aldrig i riktigt arbete. Så visst blir den där uppdelningen konstlad. Förmodligen är den gjord för att invandringen bara ska bli en fråga i mängden, för att minska dess betydelse.
Ja, det ÄR en konstlad uppdelning.

Om man har ett område som dels tillåts uppta en allt större del av de gemensamma resurserna rent monetärt dels medför ett mycket stort inflöde av människor så är det givet att detta område intar något av en särställning OCH kommer att påverka övriga områden.

Frågan är dock om väljarna ser det så? Du skriver att man (från etablissemangets sida?) strävar efter att invandringen ska bli en fråga bland andra. Är det något man kommer att kunna lyckas med?
Citera
2017-05-09, 13:41
Medlem
goran744s avatar
Jag tror att de ljuger som vanligt och vill att folk skall tänka så.
Det är friskt och normalt att se problemet som det är.
Och problemet är en fruktansvärt dålig invandrarpolitik, urusel hantering av kontroller av invandrare och deras flykting skäl, förbannat slapp inställning till problemen som hör ihop med invandring.
Självklart är det en viktig fråga vid nästa val.
Alla som befinner sig i regeringsställning idag har ju klart och tydligt visat att de struntar i folket och deras säkerhet.
Jag kommer att välja det parti som vill folket väl( om det nu finns)
Vem skall kunna lösa det här problemet?
Känns tröstlöst. Som att våra styrande förstört Sverige för alltid.
Deprimerande.
De här frågorna påverkar dessutom allt annat i Sverige.
Sjukvården, skolan, och allt.
Dominoeffekt.
Citera
2017-05-09, 13:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Det är invandrare och deras barn som står för väldigt stor del av brotten. Detta orsakar otrygghet, poliser som inte orkar med och säger upp sig osv osv.

Det är på grund av alla invandrare som vården går på knäna. Alla som varit på en barnakut kan inte ha undgått alla somalier. Inte bara vården utan även problemen i skolan med "dåliga" (läs, invandrartäta) skolor.

Det är invandringen som skapat bostadsbristen till stor del. Och med den så har priserna på bostäder skjutit i höjden vilket försvårar Riksbankens jobb.

Allt detta är sanningar som inte får uttalas. Men precis som Galileo Galilei hade rätt och kyrkan fel så har jag rätt om Sverige och liberalvänstern fel.

Jag lever ett bra liv och har inga problem eller nåt ont av invandrarna. Men den som inte förstår att det är ohållbart med stor invandring från tredje världen tillsammans med ett starkt socialt skyddsnät är tamejfan efterbliven.
Det har uppstått ett mycket märkligt diskussionsklimat där den som ifrågasatt kostnadsutvecklingen anklagats för rasism.

En annan sak är oviljan om att beteckna resurser som begränsade. Du hör oftare en politiker slunga anklagelser om "att ställa grupper mot varandra" än någon som uttalar att resurserna faktiskt ÄR begränsade. Du betecknas som god om du skanderar "allt åt alla", eller förklarar att allt kan lösas om man höjer skatterna trots att uttalanden som dessa borde diskvalificera dig från alla samtal där vuxna pratar.

Detta för mig tillbaka till frågan om väljarna är beredda att se en koppling mellan invandring och utvecklingen inom vård-, skola och rättsväsende eller om man reducerar detta till en fråga som kan lösas av politiken om det bara tillförs tillräckligt av de oändliga resurser man omedvetet anser finns?

(Vill för övrigt tillägga att det finns en rad systemfel inom dessa områden (vård-, skola och rättsväsende) som i hög grad bidrar till att systemen sviktar. Invandringen har inte skapat dessa, men den extra belastning invandringen utgör gör att problemen snabbt blir akuta.)
Citera
2017-05-09, 14:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Det finns fyra huvudspår.

1. Fortsatt invandring och bibehållet socialt skyddsnät.
2. Fortsatt invandring och nedmonterat skyddsnät.
3. Stoppad invandring och bibehållet socialt skyddsnät.
4. Stoppad invandring och nedmonterat skyddsnät.

1 = Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ.
2 = Centern och Liberalerna.
3 = Sverigedemokraterna.
4 = Moderaterna och Kristdemokraterna (till viss del, de vill trots allt ha ökad anhöriginvandring).

Alternativ 1 är överhuvudtaget inte möjlig. Den vägen kommer leda till en riktig kollaps. En försmak har vi redan börjat se med en akutsjukvård med horribla väntetider, med en polis som inte orkar med att utreda alla brott osv osv.

Alternativ 2 är om möjligt ännu farligare för då skulle vi få ett riktigt våldsamt och farligt samhälle. Lite som i Mexiko, Sydafrika och liknande länder. Mycket murar och taggtråd runt välbärgade områden osv.

Alternativ 3 och 4 är dock båda framkomliga vägar. Lite beroende på tycke och smak. Men invandrarna måste väck. Så är det bara.

Det sjuka är ju att personer går från läger 1 till läger 2 utan att blinka. Det får mig att tänka att för vissa så är stor invandring huvudsaken. Resten är bara petitesser. Eller förstår de helt enkelt inte vad Annie Lööf vill göra?

Ju längre det tar desto sämre för vårt land. Jag är själv kluven till ID-kontrollerna i Öresundsregionen t ex. Visst är det bra som förslag men det fördröjer ändå uppvaknandet hos många. Det bästa vore nästan om de hade fortsatt som hösten 2015 bara för att då hade det blivit tydligt för ännu fler att den förda politiken inte håller.

Mycket bra skrivet och sammanställt. Fast ligger inte M och till viss del KD i grupp 1 eller kanske snarare 2?

Citat:
Det har uppstått ett mycket märkligt diskussionsklimat där den som ifrågasatt kostnadsutvecklingen anklagats för rasism.

En annan sak är oviljan om att beteckna resurser som begränsade. Du hör oftare en politiker slunga anklagelser om "att ställa grupper mot varandra" än någon som uttalar att resurserna faktiskt ÄR begränsade. Du betecknas som god om du skanderar "allt åt alla", eller förklarar att allt kan lösas om man höjer skatterna trots att uttalanden som dessa borde diskvalificera dig från alla samtal där vuxna pratar.

Detta för mig tillbaka till frågan om väljarna är beredda att se en koppling mellan invandring och utvecklingen inom vård-, skola och rättsväsende eller om man reducerar detta till en fråga som kan lösas av politiken om det bara tillförs tillräckligt av de oändliga resurser man omedvetet anser finns?

(Vill för övrigt tillägga att det finns en rad systemfel inom dessa områden (vård-, skola och rättsväsende) som i hög grad bidrar till att systemen sviktar. Invandringen har inte skapat dessa, men den extra belastning invandringen utgör gör att problemen snabbt blir akuta.)

Det är bara att lyssna på klippet från Stockholms stadsfullmäktige när SD lyfte frågan att utreda. Horribelt bemötande. Jag skakar av raseri när jag ser invandrare på rinkebysvenska i talarstolen säga att det är rasism att utreda vad invandringen faktiskt kostar. Maken till fräckhet!!

Sedan finns det precis som du skriver andra systemfel inbyggda i olika områden i Sverige, tex skolan.
Citera
2017-05-09, 14:14
Medlem
Citat:

Man kan argumentera för att det ÄR rasism. Jag föredrar dock att kalla det REALISM när jag säger att en somalier utan nån som helst utbildning och med kulturella värderingar från stenåldern inte kan bidra till vårt samhälle som en etnisk svensk. Att det helt enkelt kostar åt h-vete för mycket pengar att försöka integrera dylika människor.

Jag vet att jag har rätt. Många ser mig säkert som rasist. Men det rör mig inte i ryggen när jag har RÄTT.
Citera
2017-05-09, 14:17
Medlem
goran744s avatar
Vad jag ser klart och tydligt Tinuviel är att det i första taget är våra politikers fel att allt håller på att haverera.
Det är inte den individuelle invandraren i sig.
Den här havereringen av landet har pågått under fler generationer.
Det har till och med inplanterats i Svenskens mentalitet och blivit ett självdestruktivt och nedbrytande beteende.
Vi är med och bryter ner landet.Tiger och lider alla helvetets kval. Tappat bort vår stolthet och överlevnadsinstinkt.

Vårt politiska styre består av dysfunktionella människor som inte sköter sin uppgift.
Våra styrande lider av enorma färdighetsbrister.
Medier med etablissemang har axlat rollen som politiker.
De Styr folket totalt och har tilldelats den uppgiften.
Söndra och härska.

Hur ska något parti kunna lösa det här ?
Det kommer att ta för lång tid.
Det måste ske något drastiskt.
Jag ser inget slut på det här...
Landet är döende.
Landet har misskötts.
Känns förbannat tröstlöst.

Eller är jag inget annat än en stor pessimist ?
Senast redigerad av goran744 2017-05-09 kl. 14:19.
Citera
2017-05-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Mycket bra skrivet och sammanställt. Fast ligger inte M och till viss del KD i grupp 1 eller kanske snarare 2?

Grupp 1 tror jag inte man kan placera M och KD i. Moderaterna tillhörde grupp 2 under Reinfeldt men inte längre. KD verkar absolut ligga närmare M än C och L.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in