2017-05-09, 10:20
Medlem
Versus-s avatar
Då jag ska lämna intresseanmälan för lägenhetskontrakt måste jag ange min årslön. Men hur räknar man ut årsinkomsten om man är timanställd och jobbar ganska oregelbundet?

Jag är timanställd på en Ica-butik där jag själv bestämmer hur mycket jag jobbar (mitt fasta schema har ca. två pass i veckan, men jag brukar lägga till pass så att jag jobbar upp till sex dagar i veckan). Min månadslön varierar därför ganska mycket.

Antagligen vill de att man anger förra årets årslön, men då jag började på sommaren ger ju det bara lönen för sex månader. Dessutom jobbar jag mer per månad nu.

Alla svar uppskattas!

Versus
Citera
2017-05-09, 10:25
Medlem
Jag skulle ta de senaste säg 6 månader x2.
Citera
2017-05-09, 10:28
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Jag skulle ta de senaste säg 6 månader x2.
Jo, jag gör nog det. Men saknas det riktlinjer? I så fall skulle jag kunna ta senaste lönen (som var den högsta hittills) × 12, men det kan jag väl inte?
Citera
2017-05-09, 10:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Jo, jag gör nog det. Men saknas det riktlinjer? I så fall skulle jag kunna ta senaste lönen (som var den högsta hittills) × 12, men det kan jag väl inte?

Det är upp till dig att ge en rimlig uppskattning, hur svårt kan det vara för dig att göra det? Det är ju bara du som har en aning om hur mycket det sannolikt blir?
Citera
2017-05-09, 11:45
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Då jag ska lämna intresseanmälan för lägenhetskontrakt måste jag ange min årslön. Men hur räknar man ut årsinkomsten om man är timanställd och jobbar ganska oregelbundet?

Jag är timanställd på en Ica-butik där jag själv bestämmer hur mycket jag jobbar (mitt fasta schema har ca. två pass i veckan, men jag brukar lägga till pass så att jag jobbar upp till sex dagar i veckan). Min månadslön varierar därför ganska mycket.

Antagligen vill de att man anger förra årets årslön, men då jag började på sommaren ger ju det bara lönen för sex månader. Dessutom jobbar jag mer per månad nu.

Alla svar uppskattas!

Versus
Du räknar ut snittet på dina senaste 12 månadslöner, och tar det x12
Citera
2017-05-09, 12:35
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du räknar ut snittet på dina senaste 12 månadslöner, och tar det x12

Han ska alltså ta vad han tjänade de senaste tolv månaderna, dividera det med tolv för att få snittet och sedan multiplicera med tolv? Du inser att man får samma siffra om man bara tar de tolv månadernas senaste inkomst rakt av, dvs ursprungssiffran i din uträkning?
Citera
2017-05-09, 13:07
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är upp till dig att ge en rimlig uppskattning, hur svårt kan det vara för dig att göra det? Det är ju bara du som har en aning om hur mycket det sannolikt blir?
Naturligtvis, men då kan jag ju göra en riktig glädjekalkyl där jag jobbar heltid, trots att jag hittills bara gjort det i kortare perioder. Jag kan ju trots allt jobba heltid om jag vill det.

Min undran var alltså om det ska göras en uppskattning för i år, eller om man summerar lönen för fjolårets eller de senaste 12 månaderna.
Senast redigerad av Versus- 2017-05-09 kl. 13:10.
Citera
2017-05-09, 13:41
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Han ska alltså ta vad han tjänade de senaste tolv månaderna, dividera det med tolv för att få snittet och sedan multiplicera med tolv? Du inser att man får samma siffra om man bara tar de tolv månadernas senaste inkomst rakt av, dvs ursprungssiffran i din uträkning?
Han har ju inte arbetat 12 månader, så han måste uppskatta ett snitt på de antalet månader han faktiskt har arbetat, så han får ihop en hel årslön.
Citera
2017-05-09, 18:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Han har ju inte arbetat 12 månader, så han måste uppskatta ett snitt på de antalet månader han faktiskt har arbetat, så han får ihop en hel årslön.

Fast det var inte det du skrev.

Till TS, skriv en uppskattning om vad du kommer tjäna i år, det är mer relevant för ett bostadsbolag vad du KOMMER att tjäna, vad du tjänade förra året skiter de blanka fan i.
Förklara för handläggaren hur du resonerat, då kommer dom bli nöjda.
Citera
2017-05-09, 18:49
Medlem
studioxswes avatar
Jag är inte så säker på det även om det är väldigt logiskt.

Bostadsbolaget kommer naturligtvis ta en UC och kolla exakt hur många korvören TS tjänade förra året, eller eventuellt 2015.

Så det kommer förmodligen behövs ett intyg från arbetsgivaren som styrker någon inkomst för detta år, bolaget kan även såklart ringa upp butiken och fråga.
Citera
2017-05-09, 19:09
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast det var inte det du skrev.
Det var precis vad jag skrev. Jag förenklade det av bekvämlighet, utan att ta i åtanke idioter och/eller autism. Jag börjar ångra det själv.
TS skriver tydligt att han började arbeta sommaren 2016, det saknas alltså med största sannolikhet 2 månader för en full årsinkomst. Han samlar sina månadslöner för de antalet månader han har arbetat mellan maj 2016-maj 2017, tar ut sin genomsnittliga inkomst, och kan sedan multiplicera det med 12 månader, så har han sin årsinkomst.

Räcker detta, eller vill du att vi gör det mer invecklat?
Citera
2017-05-09, 19:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Alla svar uppskattas!

Versus
Läser man igenom tråden så verkar många ha väldiga bekymmer med sina bryderier över hur du borde räkna. Bespara dom ångesten, ring hyresvärden och fråga hur du bör räkna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in