Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-23, 09:52
  #13
Medlem
Nu har jag köpt ny laddning carnegie corp trots vad en annan tycker
Citera
2017-05-23, 10:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Nu har jag köpt ny laddning carnegie corp trots vad en annan tycker
Nämen usch då, du förstår väl att Spiltan AF Investmentbolag gått bättre, varför välja något så uppenbart sämre?
Citera
2017-05-23, 10:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nämen usch då, du förstår väl att Spiltan AF Investmentbolag gått bättre, varför välja något så uppenbart sämre?

Varför ställa en så dum fråga?
Citera
2017-05-23, 10:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför ställa en så dum fråga?
Citera
2017-05-23, 11:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon

På dig själv, varför jämför du aktier och räntor
Citera
2017-05-24, 09:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Är du medveten om att du precis jämförde avkastning mellan en aktiefond och en räntefond?

PS; Spiltan invest är en indexfond som investerar i förvaltare och därför har gått bättre än index. Det är inte en aktiefond

(om nu viktigt rätt ska vara rätt - inte jag som tjatar - ville bara tipsa om mina favoritfonder och förklara anledningen då de gett bäst utdelning för mig i snitt)
Citera
2017-05-24, 14:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraLivet
PS; Spiltan invest är en indexfond som investerar i förvaltare och därför har gått bättre än index. Det är inte en aktiefond

(om nu viktigt rätt ska vara rätt - inte jag som tjatar - ville bara tipsa om mina favoritfonder och förklara anledningen då de gett bäst utdelning för mig i snitt)
Om det nu är viktigt att rätt skall vara rätt - Spiltan AKTIEFOND Investmentbolag är en aktiefond. Den är INTE en indexfond utan en passivt förvaltad fond. Dock är underliggande innehav aktiva. Den kan därmed ses som en semi-aktiv fond.

Gå tillbaka till skolan pojk. Du bara förlöjligar dig själv mer och mer med varje nytt inlägg.
Citera
2017-05-24, 18:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Om det nu är viktigt att rätt skall vara rätt - Spiltan AKTIEFOND Investmentbolag är en aktiefond. Den är INTE en indexfond utan en passivt förvaltad fond. Dock är underliggande innehav aktiva. Den kan därmed ses som en semi-aktiv fond.

Gå tillbaka till skolan pojk. Du bara förlöjligar dig själv mer och mer med varje nytt inlägg.

Ägaren till fonden kallar den index i sin bok om sparande då den är en mix - inte placerar i bolag. Och du - tillåt andra ha en annan åsikt utan att vara otrevlig🤗. Du gör mig inte ett dugg ledsen bara fascinerad över hur du bara hoppar på.
Citera
2017-05-24, 19:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraLivet
Ägaren till fonden kallar den index i sin bok om sparande då den är en mix - inte placerar i bolag. Och du - tillåt andra ha en annan åsikt utan att vara otrevlig🤗. Du gör mig inte ett dugg ledsen bara fascinerad över hur du bara hoppar på.
Detta citat finner du på Spiltan Fonders hemsida:

"Fonden är ett bra alternativ till att investera i en traditionell indexfond."

Notera ordet alternativ. Det gör den dock inte till en indexfond. Du får absolut ha egna åsikter, men jag rekommenderar att inte berätta dem då det finns en risk att du blir skrattad åt. Du vet ju inte ens vad en aktiefond eller indexfond är, men går ut starkt och påstår att andra har fel. Inte heller vet du att indexfonder ÄR aktiefonder, då du talade om för mig att fonden minsann inte är en aktiefond utan en indexfond. Vad tror du fonderna investerar i? Aktier. Sen finns ju blandfonder också, med en del investerat i till exempel räntor, men nu var det inte sådana fonder vi pratade om.
Citera
2017-05-27, 21:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraLivet
En fond är en fond - vi kan jämföra aktie, ränte eller Hedge eller vad-som som är en fond. Och bör göra.

Klart man kan göra det, men det betyder inte att det är en bra idé. I alla fall inte om man ska jämföra prestation.

Det är två helt olika strategier och riskprofiler. Aktiefonder kommer generellt ha en högre volatilitet än räntefonder, vilket de senaste tre åren säkert varit till fördel för aktiefonden. Dock kommer räntefonden vara säkrare då konjunkturen vänder ned.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback