2017-05-08, 21:49
Medlem
Vet att intresset är stort för fonder nu när börsen tuffar på och har gått upp runt 10% såhär långt detta året.
Läste i något reportage häromdagen där Sverige är en av världens stabilaste och bästa börser.
Min fråga lyder. Om ni fick välja enbart 2 fonder, vilka 2 är då dina favoriter?
Behöver inte tvunget vara en Svensk fond utan vilken som helst.
Jag personligen väljer de 2 som jag sparar mest i både till mig själv och barnen.
1. Spiltan Aktiefond Investmentbolag
2. Robur Ny Teknik
Citera
2017-05-08, 22:10
Medlem
Jag gillar fonder som förvaltar lite kapital (än så länge) och är ifrån ett erkänt duktig fondbolag.

Mina två favoriter just nu är

Evli Småbolag
Evli Sverige Select
Jag tror dom kommer utklassa index rejält på 10 års horisont.

Didner och Gerge är också helt fantastiska. Small & Micro cap fonden är grym. Rekomenderar att kolla en presentation med dom två som förvaltar fonden. Riktiga aktienördar.
Citera
2017-05-09, 08:04
Medlem
Gladiadotor,carnegie corp bond, den första bra utveckling,den andra jämn kurva uppåt.
Citera
2017-05-22, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Gladiadotor,carnegie corp bond, den första bra utveckling,den andra jämn kurva uppåt.

Jämför Carnegie corp med Spiltan aktiefond invest....samma kurva men Spiltan är 0.30 i avgift jämfört med 0.95.

Spiltan upp 65 procent på tre år jämfört med 16....

Mina två favoritfonder är:
Spiltan aktiefond (se ovan varför)
Pandium global då de gör ett bra jobb analysera börsen åt mig och fixa förtjänst
Citera
2017-05-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraLivet
Jämför Carnegie corp med Spiltan aktiefond invest....samma kurva men Spiltan är 0.30 i avgift jämfört med 0.95.

Spiltan upp 65 procent på tre år jämfört med 16....

Mina två favoritfonder är:
Spiltan aktiefond (se ovan varför)
Pandium global då de gör ett bra jobb analysera börsen åt mig och fixa förtjänst
Är du medveten om att du precis jämförde avkastning mellan en aktiefond och en räntefond?
Citera
2017-05-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Är du medveten om att du precis jämförde avkastning mellan en aktiefond och en räntefond?

En räntefond med 0,95 i avgift😱 Låter ännu mer idiotiskt. Skriver inte ut fullständiga fondnamn orkar inte det. Men gå in och jämför kurvorna på tre år -gör det.
Exakt samma rörelser med enda skillnaden att utdelningen är större med Spiltan.
Senast redigerad av KlaraLivet 2017-05-22 kl. 08:47.
Citera
2017-05-22, 08:45
Medlem
Spaders avatar
AP7 samt Swedbank Robur Ny Teknik.
Den senare är typ den bästa branschfonden du kan köpa. Bra sharperatio och bra historisk avkastning.
Citera
2017-05-22, 09:01
Medlem
Citat:
En räntefond med 0,95 i avgift😱 Låter ännu mer idiotiskt. Skriver inte ut fullständiga fondnamn orkar inte det. Men gå in och jämför kurvorna på tre år -gör det.
Exakt samma rörelser med enda skillnaden att utdelningen är större med Spiltan.
Lustigt nog har Carnegie Corporate Bond snäppet högre riskjusterad avkastning. Du kan verkligen inte sitta och jämföra en risk 2:a med en risk 6:a. Faktumet att en räntefond har en högre Sharpe än en renodlad aktiefond i en kraftigt uppåtgående börs och rekordlåg ränta är faktiskt rätt fantastiskt.
Citera
2017-05-22, 12:15
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Exakt samma rörelser
med enda skillnaden att utdelningen är större med Spiltan.

Kolla hur Corporate Bond gick under finnanskrisen 2008, tror du att spiltan aktiefond hade presterat likadant där? Som ChiLLon säger kan du inte jämföra dem som du gör, verkligen helt olika fonder, Spiltan kommer självfallet prestera bättre under goda tider.
Citera
2017-05-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Kolla hur Corporate Bond gick under finnanskrisen 2008, tror du att spiltan aktiefond hade presterat likadant där? Som ChiLLon säger kan du inte jämföra dem som du gör, verkligen helt olika fonder, Spiltan kommer självfallet prestera bättre under goda tider.

En fond är en fond - vi kan jämföra aktie, ränte eller Hedge eller vad-som som är en fond. Och bör göra.
Citera
2017-05-23, 08:12
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
En fond är en fond - vi kan jämföra aktie, ränte eller Hedge eller vad-som som är en fond. Och bör göra.

Ah okej, det är så man bör göra alltså?
Fattar inte varför inte alla gör det
Tack för tipset!! Du verkar ha koll
Citera
2017-05-23, 09:24
Medlem
Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in