2006-01-01, 18:12
Medlem
M2ks avatar
Halkade in på en nätsida, och blev sugen på att testa nå't nytt i år, valburgare:

"Valar blir burgare i Japan"

På snabbmatskedjan Lucky Pierrot i japanska hamnstaden Hakodate kostar en vikvalsburgare med bröd 26,50 kronor. Som ett mellanting mellan kött och fisk, tycker kunderna. Tjejen här verkar nöjd med sitt matval.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10005787.asp

Valfläsk kommer det att vara rikligt av i år, men finns valkött att köpa i Sverige? Någon här som smakat?
Citera
2006-01-01, 22:24
Medlem
Villons avatar
Intressant. Har ingen som helst uppfattning om hur val smakar, kanske vore nåt för norrmännen att ta upp.
Citera
2006-01-01, 23:11
Medlem
Coop verkar saluföra det.
Eller...i alla fall enligt:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000002995983
Citera
2006-01-01, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Intressant. Har ingen som helst uppfattning om hur val smakar, kanske vore nåt för norrmännen att ta upp.
enligt min norske vän skall det smaka ganska äckligt. Ska smaka så som sjögräs luktar.
Citera
2006-01-01, 23:15
Medlem
Hin Håle.s avatar
Valsushi har jag smakat. Det var inte alls så tokigt. Lite som finare tonfisk, men mer "köttigt" i smaken.

Jag tror förresten inte att det går att få tag på valkött i Sverige. Bojkottar inte vi officiellt jakten?
Citera
2006-01-02, 02:07
Medlem
Mysonoxens avatar
Det går inte längre att få tag i valbiff i Sverige, men jag minns att en lokal ICA handlare sålde fryst valbiff i fiskdisken långt in på 70-talet.

Jag föredrar varmrökt val före valbiff. Biffen är OK men har en lite tranaktig eftersmak.
Citera
2006-01-03, 04:30
Medlem
Ladidas avatar
Val är jävligt gott, har ett par norska bekanta som brukar smuggla det på sommaren när vi brukar jobba tillsammans. Det smakar lite som vanligt kött och inte som fisk som man kan tro. Det är ju så omoraliskt att äta val i sverige så tyvärr har vi import förbud på val och säl här det är lite synd, båda kötten är väldigt möra och goda.
Citera
2006-01-03, 18:50
Medlem
ialla fall i nordnorge finns val på alla affärer, och det koolaste av allt,gubbar som säljer val ur bakluckan på bilen.har dock inte testat det än men det lär smaka,ja ganska mycket tran har jag hört,dom såligt slaktad säl då,eller nåt.
tror inte att det är olagligt att föra in men jag är väldigt tveksam till att det finns nån marknad för val i sverige då det inte direkt är nån tradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in