Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-08, 19:17
  #1
Medlem
Uran handlas nu omkring 11 års lägsta. Men som vanligt med råvaror handlar det om ubud/efterfrågan & snart måste väl gruvorna göra upp pakter likt oljeproducenterna?. Annars får ju gruvorna stänga ned... vilket såklart också gynnar priset.

Global X Uranium ETF ser ut att vara bäst i sektorn, och vid en närmare titt ser man att den handlas kring P/B 1,3 och delar ut pengar.
Den innehåller en låååång lista med olika sorters uran prospekterande bolag/gruvor.
Här är en liten intressant länk som förklarar det mesta om uranium. https://www.globalxfunds.com/uranium-explained/

Det är ju heller inte omöjligt att tänka sig att uran kan få en hel del andra användningsområden än just kärnkraft/vapen. En kraftful råvara är det och bör kunna få fler roller inom energilagring osv.

Efterfrågan på Uran bör ju återhämta sig. Råvaror funkar ju oftast så...

Tankar om att investera i Uran?
Citera
2017-05-08, 19:53
  #2
Avstängd
Tok-Franss avatar
Uran tror jag kommer vara en bra investering. Funderade för några år sedan på att köpa aktier i ett kanadensiskt bolag som prospekterar både i Sverige och Finland. Kommer inte ihåg vad bolaget hette just nu, ska fundera ett tag så kanske jag kommer på det. Tror man måste tänka långsiktigt på en investering i uranbrytning. Därför bör man inrikta sej på bolag som verkar i "säkra länder".

Edit: har inga källor, men då skulle det byggas många kärnkraftverk de flesta i Kina såklart. Men även i västvärlden. Kärnkraftverk tar lång tid att bygga å dom gamla verkar vi kunna köra med hur länge som helst. Elbilar kommer behöva sin beskärda del likaså länder under utveckling. Skulle jag flytta till Indien tror jag att en vitvaruhandel hade varit ett bra tidsfördriv.

Edit2: länk till det kanadensiska bolaget tag tänkte på. http://mawsonresources.com/

Edit3: nu verkar det vara mest guld i deras pressmeddelande. Kan ju vara i relation till det låga uran-priset förstås.
__________________
Senast redigerad av Tok-Frans 2017-05-08 kl. 20:08.
Citera
2017-05-08, 22:03
  #3
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Helst ska man investera i fysiskt Uran.
Citera
2017-05-08, 22:04
  #4
Avstängd
USD inflationen är på väg uppåt i alla fall, så uran borde följa upp. Gäller alla metaller.
Citera
2017-05-08, 22:38
  #5
Medlem
Jag tror som du TS. Jag har därför gått in i uran med rubb och stubb. Anledningen till att jag tror på uran:

- Spot-priset för uran ligger nu under kostnaden för att producera uran. Det betyder att priset förr eller senare måste stiga.

- Det byggs kärnkraftverk som aldrig förr i Kina (20 stycken as we speak) för att komma till rätta med luftföroreningarna från kolkraften.

- De stora producenterna har börjat skära ner uranproduktionen.

- Det låga uranpriset gör att det inte öppnas några gruvor. På sikt kommer detta att leda till underskott på uran. Det tar dessutom extrem lång tid att starta upp en urangruva pga av komplicerat regelverk. Så även om marknaden skriker efter uran så kommer det inte gå att få fram.

- Japan har börjat starta upp reaktorer igen efter Fukushima. Om än i väldigt långsam takt.

- USA:s regering skar precis ner mängden uran de säljer på den sekundära marknaden med 25 procent.

- Kazatomprom, Kazakhstans nationella uranbolag ska i år börja ta en mer aktiv roll för att driva upp priset. De kapade vid nyår sin produktion med 10 procent vilket orsakade en tjurrusning bland uranaktierna. Nu har de dock sjunkit tillbaka i pris igen.

- Kärnkraftverken MÅSTE köpa uran. Kostnaden för uran är bara några få procent av deras totala kostnad och de betalar därför i princip vad som helst för att säkra uran (förutsatt att det råder brist). Att stänga av kärnkraftverket är inte ett alternativ.

- Det finns bara en handfull uranproducenter att investera i. Jämfört med exempelvis guldbolag som finns i hundratals. Detta innebär att alla investerare kommer att flockas till ett fåtal bolag om det kommer en tjurrusning. Det var vad som hände 2007 när de "sämsta" bolagen 20-dubblades i värde och de bästa 200-dubblades.


För den som är intresserad av uraninvestering rekommenderar jag att youtube:a Rick Rule + uranium....Rick Rule är en riktig veteran i uransammanhang och underhållande att lyssna på. Palisades radio är en youtube-kanal med många intressanta uranintervjuer också, med bland annat Rick Rule.

PS: Allt kan såklart skita sig om ett nytt Tjernobyl eller Fukushima inträffar.
Citera
2017-05-09, 23:02
  #6
Medlem
Om du investerar långsiktigt finns det mycket god potential i uran. Själv sitter jag inne med 5% av mitt kapital i Global X Uranium ETF (URA). Efter uppgången (då jag såklart köpte på topp) så rekylerade den ner med över 30% vilken kan vara svårt att smälta för den mera nervösa investeraren. Som sagt så ligger jag långsiktigt så det lär vända i sinom tid. Jag använder det lite som en hedge, uranpriserna är mindre korrelerade till börsens värde än andra värdepapper så ifall det blir stormigt på marknaden slipper hela mitt kapital slukas.

Men som flera andra medlemmar pekat ut tidigare i tråden så finns det många analyser som pekar på en ökning av uranpriserna åren framöver. Kan själv tipsa om ett avsnitt från Börspodden från Februari om jag inte missminner mig där de går igenom i detalj varför uran har bra framtidspotential.
Citera
2017-05-11, 23:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iFi1ip
Om du investerar långsiktigt finns det mycket god potential i uran. Själv sitter jag inne med 5% av mitt kapital i Global X Uranium ETF (URA). Efter uppgången (då jag såklart köpte på topp) så rekylerade den ner med över 30% vilken kan vara svårt att smälta för den mera nervösa investeraren. Som sagt så ligger jag långsiktigt så det lär vända i sinom tid. Jag använder det lite som en hedge, uranpriserna är mindre korrelerade till börsens värde än andra värdepapper så ifall det blir stormigt på marknaden slipper hela mitt kapital slukas.

Men som flera andra medlemmar pekat ut tidigare i tråden så finns det många analyser som pekar på en ökning av uranpriserna åren framöver. Kan själv tipsa om ett avsnitt från Börspodden från Februari om jag inte missminner mig där de går igenom i detalj varför uran har bra framtidspotential.

Uranium ETFen som nämns ovan rekommenderar även jag. Kanske inte den mest stabila men ger dig bra exponering. Tror på ökning framgent. Köpte för ca tre år sen och håller mig fast.
Citera
2017-05-13, 19:28
  #8
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
Jag tror som du TS. Jag har därför gått in i uran med rubb och stubb. Anledningen till att jag tror på uran:

- Spot-priset för uran ligger nu under kostnaden för att producera uran. Det betyder att priset förr eller senare måste stiga.

- Det byggs kärnkraftverk som aldrig förr i Kina (20 stycken as we speak) för att komma till rätta med luftföroreningarna från kolkraften.

- De stora producenterna har börjat skära ner uranproduktionen.

- Det låga uranpriset gör att det inte öppnas några gruvor. På sikt kommer detta att leda till underskott på uran. Det tar dessutom extrem lång tid att starta upp en urangruva pga av komplicerat regelverk. Så även om marknaden skriker efter uran så kommer det inte gå att få fram.

- Japan har börjat starta upp reaktorer igen efter Fukushima. Om än i väldigt långsam takt.

- USA:s regering skar precis ner mängden uran de säljer på den sekundära marknaden med 25 procent.

- Kazatomprom, Kazakhstans nationella uranbolag ska i år börja ta en mer aktiv roll för att driva upp priset. De kapade vid nyår sin produktion med 10 procent vilket orsakade en tjurrusning bland uranaktierna. Nu har de dock sjunkit tillbaka i pris igen.

- Kärnkraftverken MÅSTE köpa uran. Kostnaden för uran är bara några få procent av deras totala kostnad och de betalar därför i princip vad som helst för att säkra uran (förutsatt att det råder brist). Att stänga av kärnkraftverket är inte ett alternativ.

- Det finns bara en handfull uranproducenter att investera i. Jämfört med exempelvis guldbolag som finns i hundratals. Detta innebär att alla investerare kommer att flockas till ett fåtal bolag om det kommer en tjurrusning. Det var vad som hände 2007 när de "sämsta" bolagen 20-dubblades i värde och de bästa 200-dubblades.


För den som är intresserad av uraninvestering rekommenderar jag att youtube:a Rick Rule + uranium....Rick Rule är en riktig veteran i uransammanhang och underhållande att lyssna på. Palisades radio är en youtube-kanal med många intressanta uranintervjuer också, med bland annat Rick Rule.

PS: Allt kan såklart skita sig om ett nytt Tjernobyl eller Fukushima inträffar.

Bra analys.

Det är en väldigt rationell investering långsiktigt - likt oljan och järnmalm var för 2 år sedan. Vill dock flagga för att man inte ska lyssna på "experter", då rationella sådana inte existerar. Man skall också vara införstådd i tidsaspekten i det hela... När någonting är på botten av dum anledning så kan det ta år innan denna börjar röra sig igen även om priser i relation till volymer säger en sak.

För tillfället så ligger jag tungt i Ryska bolag och Uran. Tog även en rejält stor position i silver förra veckan!
Brukar leta efter det som inte har speciellt stor nedsida - och har gjort bra ifrån mig so far.
Citera
2017-05-19, 20:41
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Fast nu har det inte gått lika bra
Tror dock att det på sikt kan bli riktigt bra.

Jag tror på kärnkraft
Citera
2017-05-19, 23:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visibly
Uranium ETFen som nämns ovan rekommenderar även jag. Kanske inte den mest stabila men ger dig bra exponering. Tror på ökning framgent. Köpte för ca tre år sen och håller mig fast.
Ligger du inte mycket back då? Varför inte SL?
Citera
2017-05-20, 15:50
  #11
Medlem
Sneks avatar
Roligt att det pratas om uran för jag har nyligen börjat köpa i exakt den ETF som TS nämner. Jobbar upp mot 20% av portföljen där. Guld ska jag också börja köpa snart.
Citera
2017-07-19, 17:04
  #12
Medlem
Nu har jag fått tummen ur och skalat bort lite aktier till fördel för Uran.

Får se vart det går men jag tror på både Dollarstyrka och Uran kommande åren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback