2017-05-08, 18:26
Medlem
Jag kpte precis en pastamaskin. Hur ser era favoritrecept p egengjord pasta ut?
Citera
2017-05-08, 18:44
Medlem
Millediablos avatar
00 mjl och 1 hekto/gg, mjl gr att tillstta i efterhand s vlj stora gg frsta gngen, dom innehller mer vtska.
Inget annat ska i d r det inte kta pasta, saltar gr man i kokvattnet som ska vara salt som Medelhavet.
Citera
2017-05-08, 18:48
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
00 mjl och 1 hekto/gg, mjl gr att tillstta i efterhand s vlj stora gg frsta gngen, dom innehller mer vtska.
Inget annat ska i d r det inte kta pasta, saltar gr man i kokvattnet som ska vara salt som Medelhavet.

tnkte skriva ett inlgg sjlv men ser att du och jag blev upplrda av samma kock Tnkte precis p samma recept.

TS, vad r det fr en pastamaskin? En manuell eller elektronisk? Om det r en elektronisk, om du inte har det redan, frsk att hitta extrusionsmatriser av mssing. Ofta slj dessa i plast men som en konsekvens blir pastan mer slt, vilket innebr att den inte tar upp ssen lika bra. Det r lite pastasnobberi men men
Citera
2017-05-08, 20:19
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
tnkte skriva ett inlgg sjlv men ser att du och jag blev upplrda av samma kock Tnkte precis p samma recept.

TS, vad r det fr en pastamaskin? En manuell eller elektronisk? Om det r en elektronisk, om du inte har det redan, frsk att hitta extrusionsmatriser av mssing. Ofta slj dessa i plast men som en konsekvens blir pastan mer slt, vilket innebr att den inte tar upp ssen lika bra. Det r lite pastasnobberi men men
Intressant, sjlv har jag kavlat p ett trbord. Mycket kavlande fr att f det tillrckligt tunnt, sen skurit det i strimlor och torkat hngandes p en rundstav. Det svra r att f till en bra deg, det tog ltt 10 frsk innan jag fick det ngorlunda.
Sen gller det att hitta samma gg s satsa p ett vlknt mrke/sort, jag gillar dom med extra gul gula som ger fin frg t mina papardelle.
Jag ska skaffa maskin s fort jag byggt om i kket, fr kavlingen r ett jvla jobb......mmm brjar bli dags att laga al ragu
Citera
2017-05-08, 21:40
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Intressant, sjlv har jag kavlat p ett trbord. Mycket kavlande fr att f det tillrckligt tunnt, sen skurit det i strimlor och torkat hngandes p en rundstav. Det svra r att f till en bra deg, det tog ltt 10 frsk innan jag fick det ngorlunda.
Sen gller det att hitta samma gg s satsa p ett vlknt mrke/sort, jag gillar dom med extra gul gula som ger fin frg t mina papardelle.
Jag ska skaffa maskin s fort jag byggt om i kket, fr kavlingen r ett jvla jobb......mmm brjar bli dags att laga al ragu

Frsk pasta r hur gott som helst men jag hller med om att kavlingen i sig r ett snejobb! Jag har tom tagit en kurs nere i Italien fr ngra r sen men det var inte fr mig. I rlighetens namn gjorde jag det mer fr min flickvn eftersom vi gjorde kursen tillsammans. Jag skulle grna kpa en elektronisk pastamaskin dr man i princip endast lgger i ingredienserna men den kostar runt 200 EUR och det lnar sig helt enkelt inte fr mig sett till hur ofta jag ter pasta.

Typ denna r riktigt bra. En vn har den och pastan blir hur bra som helst. https://www.google.de/search?q=macch...5lJGZhRQeZuNM:

Ang rvarorna tyckte min mamma att mjlet nere i Italien hll en hgre niv n den i Sverige men det r svrt att sga... Hon anvnde Barilla men det finns ju s mnga mrken och sen r luftfuktigheten annorlunda samt andra faktorer som inverkar. Ang gg r jag vertygad om att man ska kra p biologiska gg. De har, precis som du nmnt, en helt annan gul frg n frn hnorna som sitter i en bur.
Citera
2017-05-08, 21:58
Medlem
Krusensnorres avatar
Grundreceptet r X gg och X dl mjl. Sen kan man experimentera med ggulor, olivolja och olika mjlsorter.
Citera
2017-05-09, 01:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Bakning, matbrd och kakor --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem