Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 13:21
  #1
Medlem
locationntvas avatar
Tänker flytta över en del av mitt sparande från Swedbank till Avanza, tänker öppna sparkonto och ser att de olika sparkontona är kopplade till olika utomstående bolag, är det någon skillnad, förutom de uppenbara skillnaderna i ränta osv?

Någon som har erfarenhet av att spara på Avanza?
Citera
2017-05-08, 14:23
  #2
Medlem
varför inte spara hos reps bank direkt?

skillnaden ligger i det grafiska. det enda du ska titta efter är insättningsgaranti/ränta/fria uttag/låst x år.
Citera
2017-05-08, 14:30
  #3
Medlem
CelenoIIs avatar
Jag har de flesta av Avanzas pluskonton och märker ingen skillnad. Har numera aldrig likvider men förr skyfflade jag runt dem till det kontot som gav bäst ränta.
Citera
2017-05-12, 14:46
  #4
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag har de flesta av Avanzas pluskonton och märker ingen skillnad. Har numera aldrig likvider men förr skyfflade jag runt dem till det kontot som gav bäst ränta.

Blir det inte krångligt med deklaration när man har så mycket olika konton, och skall räkna ut skatt på alla räntor osv?
Citera
2017-05-12, 14:47
  #5
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plurriPlux
varför inte spara hos reps bank direkt?

skillnaden ligger i det grafiska. det enda du ska titta efter är insättningsgaranti/ränta/fria uttag/låst x år.


Nja, har redan 3 banker, vill inte sprida ut det ännu mer, blir svårt att hålla reda på allt.
Citera
2017-05-12, 17:03
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Blir det inte krångligt med deklaration när man har så mycket olika konton, och skall räkna ut skatt på alla räntor osv?

Gäller det räntekonton förser banken Skatteverket med uppgifter, det enda du behöver göra är att godkänna uppgifterna.

Och precis som du anar är det som skiljer de olika sparkontona emellan är räntan. Sparar du långsiktigt är det definitivt fonder du ska satsa på om du inte är intresserad av aktier. Rekommenderar definitivt Spiltans Investmentbolag.
Citera
2017-05-17, 10:32
  #7
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Blir det inte krångligt med deklaration när man har så mycket olika konton, och skall räkna ut skatt på alla räntor osv?
Nej, det sker automatiskt.

Dessutom har jag noll kronor på dem så det spelar ingen roll
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback