2017-05-08, 14:05
Medlem
DoctorWos avatar
Inte för att jag bryr mig särskilt mycket. Men tänk vilket ramaskri det hade blivit om något annat gym i Sverige endast tillåtit män inträde. Tänk på t.ex. hur 24/7 gymkedjan har speciella avskilda avdelningar endast för kvinnor i gymmet. Samtidigt får de använda resten av gymmet utan några större invändningar då resten av anläggningen är neutral.

Som vanligt hycklar svenska feminister.

Jag tror dessvärre inte att dessa gym blir särskilt populära. Kanske för feta, oattraktiva kvinnor som har lämnat sina främsta år bakom sig. Men tänk på hur unga, snygga kvinnor inhandlar de stramaste träningstights som finns i sportbutiker och drar till gymmen där även killar får vistas. De vill visa godsen och hoppas på att några vältränade hunkar lägger märke till dem.
Senast redigerad av DoctorWo 2017-05-08 kl. 14:08.
Citera
2017-05-08, 14:08
Medlem
vargvids avatar
fan va ni grinar om mäns rättigheter att också få träna där bla bla bla utan att se den stora bilden.

Kan ni tänka er att det har gått så långt på gym med stirrande blickar, tafsande, kommentarer, raggande etc etc på kvinnor att man måste öppna ett helt eget gym för dom.

Det är likt när man införde "tjejgym" på vanliga gym för att kvinnor inte känner säkra på ett vanligt gym för blandade kön.

Men ja...varför bryr man sig att bara tjejer är välkomna? Bryr du som man dig om vilka du tränar runt? Rent praktiskt så finns det väl inget att grina om? Man går till ett gym för att träna.

Jag köper poängen att "tänk ifall det var tvärtom så skulle det ha vart diskriminering" men helt ärligt. Är det en poäng att skapa diskussion och bråka om? "amen jag då?"
Citera
2017-05-08, 14:11
Medlem
DoctorWos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
fan va ni grinar om mäns rättigheter att också få träna där bla bla bla utan att se den stora bilden.

Kan ni tänka er att det har gått så långt på gym med stirrande blickar, tafsande, kommentarer, raggande etc etc på kvinnor att man måste öppna ett helt eget gym för dom.

Det är likt när man införde "tjejgym" på vanliga gym för att kvinnor inte känner säkra på ett vanligt gym för blandade kön.

Men ja...varför bryr man sig att bara tjejer är välkomna? Bryr du som man dig om vilka du tränar runt? Rent praktiskt så finns det väl inget att grina om? Man går till ett gym för att träna.

Jag köper poängen att "tänk ifall det var tvärtom så skulle det ha vart diskriminering" men helt ärligt. Är det en poäng att skapa diskussion och bråka om? "amen jag då?"

Handen på hjärtat nu. Hur många gånger har du sett kvinnor bli sexuellt trakasserade på ett gym?
Citera
2017-05-08, 14:15
Medlem
Vonraks avatar
Som flera redan påpekat, så är det anmärkningsvärt att vissa verksamheter tillåts bryta mot diskrimineringslagen på detta sätt. Särskilt med tanke på att DO i många fall går extremt långt för att driva rätt tvivelaktiga fall av "diskriminering".
http://www.do.se/om-diskriminering/d...mhallsomraden/

Faktum är att Jämo (numera DO) har gjort ett märkligt undantag från diskrimineringslagen och godkänt könssegregerade kvinnogym eftersom ”det är ett berättigat mål att kvinnor ska få ha en möjlighet till en fredad zon vid träning och att det är lämpligt och nödvändigt i det aktuella fallet att erbjuda kvinnor detta”
http://zeijersborger.se/fraga-advoka...r-bara-killar/

Grunden till att det ser ut på detta sätt är att de nya statsfeministerna är övertygade om att män i princip inte kan diskrimineras eller missgynnas. Enligt deras idéer (som saknar vetenskaplig grund) så är det är alltid kvinnor som diskrimineras, då kvinnorna på grund av patriarkat, glastak och liknande alltid är underordnade männen. Vilket leder till att de som tar upp att män också kan diskrimineras, eller vara utsatta, förlöjligas och får sina anmälningar kastade i cylinderarkivet.

Jag skulle uppskatta om någon försökte öppna ett gym endast för killar, eller stred emot någon annan diskrimineringsgrund. Vad sägs om:

"Homosexuella känner sig hotade av grupper som öppet hatar dem, så detta gym är en fristad för dem eftersom muslimer eller katoliker inte är välkomna".

"Judarna känner sig hotade och behöver en fredad zon vid träning, så detta gym är en fristad för dem eftersom muslimer, antisemiter och palestinier inte är välkomna".

"Handikappade känner att det är problematiskt att gymma i samma lokaler som människor med större rörlighet, så detta gym är en fristad för dem eftersom bara handikappade är välkomna".

"Svenskarna känner sig hotade och blir störda av folk födda utanför Europa, så detta gym är en fristad för dem eftersom inga personer födda utanför Europas gränser är tillåtna".

Och så vidare, in i all oändlighet.

Det är ju väldigt fånigt att ha en diskrimineringslagstiftning, om man aktivt väljer att göra undantag från den för vissa grupper...
Citera
2017-05-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Handen på hjärtat nu. Hur många gånger har du sett kvinnor bli sexuellt trakasserade på ett gym?

Inte sexuellt trakasserade, men jag har sett ett flertal gånger sådana där typer som tränar som fasiken för att träffa brudar också dyker det upp en på gymmet också ska de slå på hela sin "charm"och är på som fasiken, samtidigt som man ser att damen ifråga ser rent förskräckt ut och den där snobben ger sig liksom inte, självklart ser man aldrig den där tjejen mer på gymmet. Jag tycker det är helt ok att flörta exakt var man vill och tycker det är alldeles för stelt i Sverige, men om en tjejer ser ut som hon svalt en citron och börjar stamma, så kanske det inte riktigt är läge att vara så på.
Citera
2017-05-08, 14:36
Medlem
DoctorWos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Inte sexuellt trakasserade, men jag har sett ett flertal gånger sådana där typer som tränar som fasiken för att träffa brudar också dyker det upp en på gymmet också ska de slå på hela sin "charm"och är på som fasiken, samtidigt som man ser att damen ifråga ser rent förskräckt ut och den där snobben ger sig liksom inte, självklart ser man aldrig den där tjejen mer på gymmet. Jag tycker det är helt ok att flörta exakt var man vill och tycker det är alldeles för stelt i Sverige, men om en tjejer ser ut som hon svalt en citron och börjar stamma, så kanske det inte riktigt är läge att vara så på.

Säg ifrån. Så enkelt är det. Förstår raggaren inte det är det bara att be någon närliggande whiteknight om hjälp. Sverige är fylld av dessa. Det behövs inga könsdiskriminerade gym.
Citera
2017-05-08, 14:38
Medlem
McAzs avatar
Jag har inga problem med dessa typer av nödlösningar, det är mest tragiskt att det ska vara nödvändigt. Det är naturligtvis ett resultat av alla blattar som inte kan uppföra sig i de offentliga rummen, samma sak på gymmen som i skolorna, på badhusen, på krogarna, på festivalerna osv...Det är dom som skapar många av de problem som sedan kräver radikala åtgärder för att lösas.
Citera
2017-05-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2

Äh helt ärligt! Vet inte vem det är som driver på det här med att tjejer skulle vara mer utsatta på gymet?! Allt det här har ju drivits på utav alla händelser utanför gymet, det som händer på festivaler, badhus och ute på stan. Har vart aktiv på träningsanläggningar i 15 år, och har sett endast 2 ggr att en tjej blivit utsatt för konstiga närmanden och de killarna åkte ut på engång och har aldrig fått tillbaka sina kort just där. Tjejer tycker om att visa upp sina kroppar på gymet (inte alla) men 8 av 10 iallafall (min gissning).
Om man säger så här då, av alla killar och tjejer som tränar hårt och har det som hobby så har dom flesta en instagram där dom flesta delar halv nakna bilder. Killar delar oftast överkropp och tjejerna, dom som tycker det är "jobbigt" på gymet att killar stirrar, delar bilder på rumpan och hör och häpna brösten?! 🤔 Tydligen viktigt att visa hur silikon brösten sitter i det nya träningslinnet. 😂 Instagram träning är ju inne, alla vill visa sina kroppar gärna så intimt som möjligt. Det ironiska i det hela är att alla verkar tro att man ska kunna välja när var och hur nån får titta eller inte.
Skippa skitsnacket nu, tjejer har och har alltid haft en dubbelmoral. En snygg kille som glor är oftast ok sen råkar nån mindre snygg titta och då blir det jobbigt och "feministerna" vill ha eget gym. Tjejer tittar lika mkt på oss killar på gymet, inte fan tror jag att nån vill ligga med mig för att hon tittar, jag vet. 😝 Precis som om det skulle förolämpa mig. 🤔
Citera
2017-05-08, 14:57
Medlem
vargvids avatar
Citat:

Finns fleratal gånger man har blivit tvungen att säga till småkids på 24/7 i Valsta att inte tönta runt sig emot tjejerna där när jag bodde i området.

Bara för att du inte ser det betyder det inte att det inte händer.

Behöver inte handla om trakassering utan att det är gapiga grupper som kommer i jeans, står och skriker, bröstar upp sig och pratar högt som gör folk otrygga. Speciellt en ensam brud som bara vill träna vill väl inte ha ett gäng apor stå och prata om hur dom ville knulla henne.
Citera
2017-05-08, 15:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Säg ifrån. Så enkelt är det. Förstår raggaren inte det är det bara att be någon närliggande whiteknight om hjälp. Sverige är fylld av dessa. Det behövs inga könsdiskriminerade gym.
Det finns människor i Sverige idag som kommer från kulturer där man ser kvinnor som smuts i bästa fall och anser sig ha full rätt till deras kroppar i värsta fall. Jag har fått berättat för mig, av tjejer som känt ett enormt obehag, att män stått och råstirrat på deras kroppar och följt dom runt i gymmet. Med vetskapen att man tex kan våldta någon i en buss i deras hemland (på ett så brutalt sätt att vederbörande dör under de mest fruktansvärda former) utan att allmänheten ingriper, så förstår jag varför man som tjej kan bli rädd.
Citera
2017-05-08, 15:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Äh helt ärligt! Vet inte vem det är som driver på det här med att tjejer skulle vara mer utsatta på gymet?! Allt det här har ju drivits på utav alla händelser utanför gymet, det som händer på festivaler, badhus och ute på stan. Har vart aktiv på träningsanläggningar i 15 år, och har sett endast 2 ggr att en tjej blivit utsatt för konstiga närmanden och de killarna åkte ut på engång och har aldrig fått tillbaka sina kort just där. Tjejer tycker om att visa upp sina kroppar på gymet (inte alla) men 8 av 10 iallafall (min gissning).
Om man säger så här då, av alla killar och tjejer som tränar hårt och har det som hobby så har dom flesta en instagram där dom flesta delar halv nakna bilder. Killar delar oftast överkropp och tjejerna, dom som tycker det är "jobbigt" på gymet att killar stirrar, delar bilder på rumpan och hör och häpna brösten?! 🤔 Tydligen viktigt att visa hur silikon brösten sitter i det nya träningslinnet. 😂 Instagram träning är ju inne, alla vill visa sina kroppar gärna så intimt som möjligt. Det ironiska i det hela är att alla verkar tro att man ska kunna välja när var och hur nån får titta eller inte.
Skippa skitsnacket nu, tjejer har och har alltid haft en dubbelmoral. En snygg kille som glor är oftast ok sen råkar nån mindre snygg titta och då blir det jobbigt och "feministerna" vill ha eget gym. Tjejer tittar lika mkt på oss killar på gymet, inte fan tror jag att nån vill ligga med mig för att hon tittar, jag vet. 😝 Precis som om det skulle förolämpa mig. 🤔
Du kan läsa mitt inlägg ovan men till skillnad från killar så kan tjejer uppfatta stirrande som hot beroende på vem det kommer ifrån. De tjejerna du beskriver har inga problem med att bli tittade på i allmänhet, som du säger själv så verkar de ju eftersträva det. Men det beror på vem som tittar och i vilken situation. Det är väldigt sällan en kille blir rädd för en tjej som glor på hans armar, men det är en verklighet för många tjejer idag att de blir rädda för män som glor på dem.

Tänk dig själv att du är 22 år och en man i 35-årsåldern från ett land där män äger kvinnor följer dig runt i gymmet och stirrar på dina bröst. Det väcker tankar som tex "kommer han följa mig när jag går härifrån?" etc direkt. Det säger väl sig självt att det inte är den sortens folk hon vill ska stirra på henne.
Citera
2017-05-08, 15:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Finns fleratal gånger man har blivit tvungen att säga till småkids på 24/7 i Valsta att inte tönta runt sig emot tjejerna där när jag bodde i området.

Bara för att du inte ser det betyder det inte att det inte händer.

Behöver inte handla om trakassering utan att det är gapiga grupper som kommer i jeans, står och skriker, bröstar upp sig och pratar högt som gör folk otrygga. Speciellt en ensam brud som bara vill träna vill väl inte ha ett gäng apor stå och prata om hur dom ville knulla henne.
Detta är sexuella trakasserier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in