2017-05-08, 10:22
Medlem
The Crow vill säga dig något. Jag tror inte hen är farlig för det hade du i så fall märkt det redan.
Citera
2017-05-08, 11:12
Medlem
Du får prova lite olika saker. Men räkna med att det tar tid och se till att ha tålamod.

Varför den kan vara utstött? kråkor och skator är ofta ett hot mot andra fåglar, inte ett stort hot men de är opportunister och allätare. matade själv ett kråkpar med en liten en i ungefär 2 år på en innergård.
En dag så höll inte en duva tillräckligt avstånd. Mycket fjädrar blev det och två kråkor som fick sig ett skråvmål. Så din kråka kanske också har berikat sin kost på ett sätt som andra inte har tyckt om.

Andra gissningar, Den kan ha haft mänsklig kontakt innan kanske? dvs någon har tagit omhand om den tidigare.
vidare, pga av intelligensen så anpassar dom sig väldigt för omgivningen. en kråka i en innerstad är mycket mer vana vid människor än lantlig kråka som ofta är jagade av bönder och därför extremt skygga. Maten är också olika, en stadslevande kråkan vet oftast att det människor äter kan man äta.
så gammal snabbmat, allt som människor slänger är mumsmums. En kråka från landet har inte denna koppling i alls samma grad.

men du får prova lite olika saker. Det kan vara personligt vad den tycker om. Så lite exempel, para nötter, valnötter, mandel. jordnötssmör, köttbullar, ost, smör, kyckling, märg, dvs djurben, korv. Hundmat kanske går,

Angående fjäderskruden, honorna kan bli lite rufsig när de ha en unge (det sker ungefär nu), då det tar en extrem mängd energi när de ruvar samt när de försöker mata sin unge. om hanen är närvarande så kan man se skillnaden tydlige då hans skrud kan vara perfekt i jmf. Generellt så är det dock väldigt svårt att se kön på vissa fåglar, kråkor är en av dessa så vitt jag vet.

hur långt kan man komma med en kråka? såg en dam i österike handmata ett par kråkor på en parkbänk....

min bakgrund är ett 20tal år med rätt så mycket erfarenhet med papegojor av olika typ och storlek.
Citera
2017-05-08, 11:56
Medlem
Kan finnas annat än vänskapsaspekter på det hela - kråkan kan ha ett bo i närheten och vill hålla koll på rovdjuren , det kan vara därför den slåss med andra kråkor =revir , tror kråkor kan äta varandras ungar också om det är dåligt med mat (har inte läst inlägget om slagsmål , blir den påflugen av andra fågelarter så är det för att kråkor plundrar deras bon) .
Tror kråkor bättrar på sina bon hela tiden med perfekta pinnar den hittar , därför kan den plocka med pinnar , den kan också försöka locka bort er från boet...
Citera
2017-05-08, 12:01
Medlem
Har nu varit ute på mitt första kråkuppdrag.
Hade ena fickan full med köttbullar och andra fickan full med solrosfrön. Kråkan tog plats ovanför mig och hunden och körde samma procedur som igår, kraxade, rufsade till fjädrarna, bet av kvistar osv.
Kråkan föredrog helt klart köttbullar framför solrosfrön, och hunden lät tålmodigt kråkan vara med på lite avstånd. Några möten till så kommer nog min hund att klara av kråkan fullt ut.

Kråkan hängde kvar och snackade över lite köttbullar tills den blev bortkörd av dom andra fåglarna.
Den verkar helt klart vara snäll, och uppskattade lite mat.

Tänkte se om den visar sig när jag inte har hunden med mig lite senare!
Citera
2017-05-08, 12:35
Medlem
McAzs avatar
Kråkan har uppenbarligen blivit för tam. Förmodligen har den blivit matad av någon tidigare så att den blivit av med den naturliga rädslan för människor, jämför med t.ex. änder i städer som ofta blir matade, eller duvor. Om den springer runt orädd på marken på dagarna så dröjer det inte lång tid innan den blir kattmat.

Bästa du kan göra för kråkan är förmodligen att skrämma den för att den ska lära sig att vara rädd för människor igen, om det inte redan är för sent.
Citera
2017-05-08, 12:42
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Kråkan har uppenbarligen blivit för tam. Förmodligen har den blivit matad av någon tidigare så att den blivit av med den naturliga rädslan för människor, jämför med t.ex. änder i städer som ofta blir matade, eller duvor. Om den springer runt orädd på marken på dagarna så dröjer det inte lång tid innan den blir kattmat.

Bästa du kan göra för kråkan är förmodligen att skrämma den för att den ska lära sig att vara rädd för människor igen, om det inte redan är för sent.

This, den här kråkan är körd om den blir mer tam.
Citera
2017-05-08, 13:20
Medlem
McAzs avatar
Kråkor är, som nämnts tidigare i tråden, mycket fascinerande djur, högintelligenta. Brukar jaga dessa gynnare (samt kajor och skator) och det är en utmanande sysselsättning. De rör sig i stora grupper och har alltid spejare utplacerade som varnar för potentiella faror. De lär sig direkt att känna igen vapen, jaktkläder, strategier och rörelsemönster. Man tvingas vara "civilklädd" och gömma vapnet i typ ett gitarrfodral för att lyckas komma inom skotthåll...
Citera
2017-05-08, 13:32
Medlem
Citat:

Kan vara så, men det behöver verkligen inte vara den enda förklaringen. Av egen erfarenhet varierar det individuellt bland kråkfåglar. En del i det vilda är väldigt skygga och flyger iväg du bara tittar på dem, och andra kan du gå bredvid bara några meter utan att de flyger bort. De flesta är väl ett mellanting, men det förekommer undantag utan att de behöver ha varit tama å ena sidan eller grymt behandlade (av människor) å andra sidan.

Som sagt, kråkor känner igen ansikten. Bara för att den blir skrämd av denna person betyder knappast att den kommer att bli rädd för alla människor i framtiden.

Och TS, att den håller på med pinnar beror nog på som en tidigare sagt i tråden att den letar/undersöker pinnar för sitt bo. Det kan vara ett av skälen i alla fall. Att den "slår näbben i det den sitter på" är ett väldigt vanligt beteende som jag sett inte bara kråkfåglar göra utan även mindre fåglar som gråsparvar och pilfinkar.
Senast redigerad av IKN 2017-05-08 kl. 14:10.
Citera
2017-05-08, 14:06
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Kan vara så, men det behöver verkligen inte vara den enda förklaringen. Av egen erfarenhet varierar det individuellt bland kråkfåglar. En del i det vilda är väldigt skygga och flyger iväg du bara tittar på dem, och andra kan du gå bredvid bara några meter utan att de flyger bort. De flesta är väl ett mellanting, men det förekommer undantag utan att de behöver ha varit tama å ena sidan eller grymt behandlade (av människor) å andra sidan.

Som sagt, kråkor känner igen ansikten. Bara för att den blir skrämd av denna person betyder knappast att den kommer att bli rädd för alla människor i framtiden.

Och TS, att den håller på med pinnar beror nog på som en tidigare sagt i tråden att den letar/undersöker pinnar för sitt bo. Det kan vara ett av skälen i alla fall.

Det tror inte jag, jag tror att kråkan försöker göra upp eld genom att gnida pinnar emot varandra. Är TS lyckligt lottad så kommer han/hon även få bevittna kråkan i dess tillverkning, och användning, av stenverktyg. Flintyxor och spjut ska de tydligen vara mycket duktiga på att tillverka.
Citera
2017-05-08, 14:25
Medlem
Citat:
Det tror inte jag, jag tror att kråkan försöker göra upp eld genom att gnida pinnar emot varandra. Är TS lyckligt lottad så kommer han/hon även få bevittna kråkan i dess tillverkning, och användning, av stenverktyg. Flintyxor och spjut ska de tydligen vara mycket duktiga på att tillverka.

Det finns faktiskt kråkor som tillverkar "redskap" i det vilda. Exempelvis i form av speciellt formade grässtrån som den använder för att fiska upp insekter.

https://www.youtube.com/watch?v=ZH01-dt-LJM

Dock är det en speciell art som lever på en ö i oceanen, "New Caledonian Crow".

Finns dock dokumenterade fall där "vanliga" kråkor släpper nötter på bilvägar i städer för att bilar ska köra över dem så att de kan komma åt innehållet:

https://www.youtube.com/watch?v=BGPGknpq3e0

Sedan kan en kråka utföra saker utan särskild anledning. Folk har sett kråkor "åka pulka". Vad är poängen med det annat än att det är kul?

https://www.youtube.com/watch?v=3dWw9GLcOeA

Så vem vet egentligen varför den håller på med pinnar, men troligen för boet som sagt.
Senast redigerad av IKN 2017-05-08 kl. 14:30.
Citera
2017-05-08, 14:47
Medlem
McAzs avatar
Trevliga och fascinerande djur helt klart.
Citera
2017-05-08, 14:52
Medlem
Mysig tråd! Ni kanske kan bli bästa vänner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in