Citat:
Ursprungligen postat av
itiswhatitiis
Utanför vår lägenhet så håller det till en ensam kråka, och varje gång jag är ute med min hund så hänger den efter oss. Inte på ett sätt där den verkar galen, utan snarare nyfiken. Min hund blir fullkomligt skogstokig när han ser kråkan och jag har blivit ganska frustrerad själv.
Men sen började jag studera den där hopplösa kråkan.
Den följer efter alla hundar som går förbi en bit, alltså följer efter som i att den promenerar med hund och ägare, på marken (eftersom min hund vill käka upp kråkan så har den aldrig vågat sig ner på backen när vi kommer).
Den blir jagad och påhoppad av alla andra fåglar som håller till i närområdet, stora som små. Har till och med sett den gömma sig under bänkar och liknande för att skydda sig från dom.
När jag var ute med hunden idag och kråkan satte sig ovanför oss i ett träd, bestämde jag mig för att försöka se hur den betedde sig. Så jag började prata med den. Japp, jag pratade med en kråka. Och tro på fan att den kraxade tillbaka! Varje gång jag pratade med den, så kraxade den.
Först satt den i trädet, bet av små kvistar och löv och kraxade, lite då och då "rufsade" den upp sig lite.
Sen vågade den sig närmare och närmare (men bara när jag pratade med den och lockade på den), och till sist vågade den hoppa ner på backen (jag lyckades vänja hunden vid kråkan på lite avstånd). På backen försökte den komma närmare hela tiden. Den tog några steg, tog upp en liten pinne, släppte pinnen, tog några steg, tog upp en pinne, släppte pinnen osv. Så där höll den på, samtidigt som den vickade på huvudet (likt en hund) när jag pratade med den. Den vågade sig aldrig hela vägen fram, eftersom det blev för jobbigt för min hund. Men alltså, vad vill den?
Finns det någon expert på fåglar som kan ge en liten hint om vad den kanske är ute efter?
Vill den ha en kompis? Vill den ge oss pinnar? Vill den ha mat?
Är genuint intresserad av att veta vad detta beteende grundar sig i!
Hoppas på att någon kan svara!

Kråkan försöker förmodligen idka byteshandel med dig, därför den plockar med pinnar framför dig.
Den vill ha nåt tillbaka.
Men det är vanligare för skator. Fast kråkfåglar är de ju båda två ändå så det är kanske ingen större skillnad.
Jag tror det är en ungfågel, som blivit bortdriven från sitt födelsebo. Nu måste den hitta sig en partner och en ny koloni att söka medlemskap i.
Dvs kanske därför de andra fåglarna ser ut att mobba den. Men det är underligt att andra fågelarter också är med om det. För kråkor är ju starka och småfåglar ger sig inte på dem.
Vad är det för andra fågelarter som du såg som jagade kråkan.
Annars håller ju kråkor ihop i vått och torrt typ.
De vaktar om varandra där de bor i sina kolonier i trådtopparna. Hålelr utkik och varnar varandra.
De varnar faktiskt hela grannskapet för faror, och alla djuren som bor där känner till varningssignalerna och vad de betyder.
Det är nästan som att de ser sig som en enda stor familj, som i nån Disney-film =)
Jag har t.o.m. sett en kråka som blev så orolig för en kanins skull att kråkan började störtdyka ner på den för att "väcka den ur sin slummer" för att varna för mänsklig farlig närvaro (att jag stod blickstilla bredvid alltså).
Men du, om du verkligen vill se hur "din" kråka beter sig i sin egen sociala grupp, då bör du gå dit tidigt, tidigt på morgonen.
De vaknar redan innan solen gått upp över horisonten, i stort sett redan när det börjar ljusna, det nattsvarta blir gråaktigt.
Då, precis när det första ljuset börjar komma i tidiga ottan, då vaknar fåglarna.
DÅ blir det ett jävla liv. Då skriker de och snattrar och sjunger och kraxar och pratar för fullt.
Dvs då kan du se hur kråkan beter sig, om den är accepterad av sin koloni eller om den blir mobbad även då.
Men mobbing är vanligt bland fåglar.
Fast det brukar vanligtvis vara rovdjur de mobbar. Allt ifrån stora örnar i skyn till katter och räåvar på marken.
Kråkorna (och även skator och korpar) är riktigt tuffa, de är inte minsta rädda för dessa rovdjur och kan göra nästan vad som helst med dem (jag har t.o.m. sett fotografier på hur korpar flugit upp till stora kungsörnar i luften och satt sig på deras ryggar (medans örnen flög alltså).
Men att småfåglar gör så mot kråkor ... ?