Citat:
Ursprungligen postat av
Mattemat1kern
Hej kära flashbackare!
Jag behöver er expertis inom följande område,
Jag jobbar heltid och är fastanställd sedan 2014, flickvännen jobbar 80%, vi bor idag i en bostadsrätt som jag köpte 2015.
Jag vill ta ett lån på 170 000 från Ica Banken för att köpa en bil samt betala av lite smålån som jag har vid sidan om, med andra ord bara ha lån från ett ställe.
Vi kommer absolut ha råd med detta då jag sökte lånet på 10 år där den effektiva räntan hamnade på 5,56. Planen är att betala av detta inom MAX 5 år, då jag absolut inte vill vara bunden på ett lån i 10 år.
Är det värt att göra det eller anser ni att jag borde göra annat?
Eftersom du ens överväger att ta ett lån med över fem procents ränta när vi har minusränta (!) antar jag att du har hög belåningsgrad på bosten?
Hur stora lån har du på BRen och vad är marknadsvärdet på lägenheten i dag gissar du på? Hur mycket amorterar du per månad? Hur är ditt bolån upplagt (rörligt, bundet, ränta m.m)?
Om jag var i dina kläder skulle jag köpa en bil för runt 50-70 tkr, försöka finansiera köpet med egna pengar till så stor del som möjligt och låna resten på lägenheten. Eftersom du tog lånet innan amorteringskravet kan du omvärdera lägenheten i samråd med banken.