• 2
  • 3
2017-05-07, 22:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Hej kära flashbackare!

Jag behöver er expertis inom följande område,

Jag jobbar heltid och är fastanställd sedan 2014, flickvännen jobbar 80%, vi bor idag i en bostadsrätt som jag köpte 2015.

Jag vill ta ett lån på 170 000 från Ica Banken för att köpa en bil samt betala av lite smålån som jag har vid sidan om, med andra ord bara ha lån från ett ställe.

Vi kommer absolut ha råd med detta då jag sökte lånet på 10 år där den effektiva räntan hamnade på 5,56. Planen är att betala av detta inom MAX 5 år, då jag absolut inte vill vara bunden på ett lån i 10 år.

Är det värt att göra det eller anser ni att jag borde göra annat?

Eftersom du ens överväger att ta ett lån med över fem procents ränta när vi har minusränta (!) antar jag att du har hög belåningsgrad på bosten?

Hur stora lån har du på BRen och vad är marknadsvärdet på lägenheten i dag gissar du på? Hur mycket amorterar du per månad? Hur är ditt bolån upplagt (rörligt, bundet, ränta m.m)?

Om jag var i dina kläder skulle jag köpa en bil för runt 50-70 tkr, försöka finansiera köpet med egna pengar till så stor del som möjligt och låna resten på lägenheten. Eftersom du tog lånet innan amorteringskravet kan du omvärdera lägenheten i samråd med banken.
Citera
2017-05-07, 22:20
Medlem
Starkt tips! Köp en billigare bil för kanske 50000 och se för guds skull till att spara undan pengar i stället så att du kan köpa en bil kontant om 3-5 år om du känner för det då. Kanske behöver du då en större bil än du behöver idag. Kanske har du blivit sjukskriven och får behålla den bilen du har... Den som har lån är aldrig fri!
Citera
2017-05-07, 22:59
Medlem
CSilfverbielkes avatar
Köpte själv bil när jag var 22, lade strax över 200 000kr och det är ju verkligen inget som ökar i värde... Däremot tog jag inget lån vilket gjorde att jag ändå inte riskerade något direkt. Kan dock instämma med tidigare om att du inte bör offra ett stort lån på en bil, spara till en billigare och köp en finare när du sparat och om du så vill vid ett senare skede.

Om tanken att privatleasa en bil skulle föresväva dig så rekommenderar jag att avstå, det är ännu en relativt oreglerad marknad och räkna med att det är bilhandlarna som gör stora förtjänster där.

Räkna alltid med ett värsta scenario och ha en plan/buffert för det; vad händer om jag blir arbetslös, går isär med partnern etc...
Citera
2017-05-08, 04:47
Medlem
muskelns avatar
Att samla ihop lånen förstår jag ju, men köpa bil via lån är både onödigt och slösaktigt.
Jobbar ni båda borde det va en lätt match att få ihop pengar till en bil.
Citera
2017-05-08, 08:03
Medlem
ICA-banken drar pengar i förväg och bokför dem flera dagar senare. Således får du betala ränta på lånepengar du redan har betalat tillbaka under några dagar.
Undvik denna bank.
Citera
2017-05-08, 13:36
Medlem
Du skal alltså låna för att köpa en bil? Att samla de små lånen låter ju bara som en ren ursäkt för att få ut din nya fina bil. Kör på, att låna till allt är ju helt okej nu!

Helt sjukt vad fort folk glömmer, går vidare och skiter i vad historien lärt oss.
Citera
2017-05-08, 16:21
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför köpa en bil för 150k när du är 22? Det är ju galet. Köp en bil för 50k som funkar fint som pendlingsbil.
Vad är det för "smålån" du har förresten? Känns som lite varningstecken på såna lån.
Jag köpte min första bil för ca 50tkr. Det var sista gången jag köpte begagnat. Ständiga åtgärder på eländet, man skulle nästan begära stämpelkort ute på verkstaden. verkstadskostnaderna gick till slut över inköpsvärdet under de år jag hade liket.

22 år och 150tkr är en spottstyver. Det är inte på något vis ett bra beslut, men TS lär inte sätta sig på ruinens brant rent ekonomiskt. Jag föreslår dock att TS hellre bakar in det i bostadslånet, och ökar sin amortering snarare än att ta blancolån.
Citera
2017-05-08, 20:20
Medlem
hnkls avatar
Kör på. Köpte själv en sprillans ny bil via bilhandlare för 180.000kr vid 24 år ålder. Dumt? Kanske, om du frågar vissa. Jag hade råd och pendlade varje dag och ville åka skönt med en fräsch ny bil.

Lägger gärna pengar på en ny bil om jag ändå har råd att resa och ha annat lyx i vardagen. Om folk sen säger att det är det dummaste du kan göra spelar väl ingen roll. Du känner själv av vad din ekonomi klarar. Tänk bara på att det är lång tid, fem år. Även om det inte låter så farligt.

Har du tillsvidareanställning och kan vara utan den summan lånet kostar dig, så kör på. Du kommer alltid höra att det är en dum idé. Alla prioriterar vi olika.
Senast redigerad av hnkl 2017-05-08 kl. 20:23.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in