2017-05-07, 20:00
Medlem
Det är för mig helt oförståeligt vem som tar ett lån för att köpa en bil för 150000 när det låter som att du är i ett tidigt skede i livet.

För att hålla mig till ämnet, det är en dålig idé. Bilen faller dessutom i värde samtidigt som du har en ränta på strax över 5%.
Citera
2017-05-07, 20:02
Medlem
Jag hade först och främst kollat på att belåna bostadsrätten ytterligare. Ger garanterat lägst ränta, dock risk för amorteringskrav. Men jag är inte helt insatt i de nya reglerna.
Citera
2017-05-07, 20:04
Medlem
knullklassons avatar
Det blir skitbra det där! Billån är det roligaste som finns att betala av, speciellt när nybil-känslan lagt sig efter ett par månader
Citera
2017-05-07, 20:09
Medlem
Kort sammanfattat innebär det att du måste amortera samt att du bara får värdera om bostaden var 5e år. Amorterar du idag och ligger en bit under 85% belåningsgrad spelar detta ingen större roll.
Citera
2017-05-07, 20:11
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaniljChocklad
Det är för mig helt oförståeligt vem som tar ett lån för att köpa en bil för 150000 när det låter som att du är i ett tidigt skede i livet.

För att hålla mig till ämnet, det är en dålig idé. Bilen faller dessutom i värde samtidigt som du har en ränta på strax över 5%.

Jag förstår att det kan vara oförståeligt för dig, därför jag vänder mig till er för att höra eran åsikt.

Ja det har du rätt i faktiskt, jag är 22 år, sambon också.

Okej så vad rekommenderar du istället?
Citera
2017-05-07, 20:13
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det blir skitbra det där! Billån är det roligaste som finns att betala av, speciellt när nybil-känslan lagt sig efter ett par månader

Det har du absolut 100% rätt i men jag behöver verkligen en bil till jobbet då dem kräver det. Jag åker även mycket bil på fritiden för den delen.
Citera
2017-05-07, 20:20
Medlem
Det blir en dyr bil. Prata istället med din bank och pantsätt lägenheten för ett lån. Jag vet inte var du bor men bostadsrätter ökar i värde pga av situationen i Sverige plus att det byggs dyra lägenheter idag, om du inte bor i typ Ånge. Säg dock till banken att du ska renovera kök och badrum istället för att köpa bil. Du behöver inte amortera utan betalar ränta. Normal ränta på pantlån är 2 procent enligt en mäklare jag pratade med i veckan. Du får läsa på om räntor, om du ska välja rörlig eller fast ränta.

Jag skulle råda dig att inte köpa en så dyr bil ändå. Men det väljer du ju själv. Tänk dig också in i ett scenarie där du eller sambon blir sjukskrivna, så att ni klarar lånen med minskade inkomster också.
Citera
2017-05-07, 21:04
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
22 år

Jag vill ta ett lån på 170 000 från Ica Banken för att köpa en bil samt betala av lite smålån

Varför köpa en bil för 150k när du är 22? Det är ju galet. Köp en bil för 50k som funkar fint som pendlingsbil.
Vad är det för "smålån" du har förresten? Känns som lite varningstecken på såna lån.
Citera
2017-05-07, 21:33
Medlem
Om din plan är att betala av på 5 år så räkna på det och inte på 10 år.

Sedan har någon tidigare nämnt medlemslån via facket, ett bra alternativ (om du är med i ett fack som har avtal med banken) då effektiva räntan hamnar på knappa 5%. Dessutom ingår en del skydd vid arbetslöshet/sjukdom.

150k låter som lite kryddat för ditt habegär - speciellt om du inte har en spänn att lägga på bil själv idag, finns säkert många bra 2014/15-modeller runt 100k på marknaden? Kolla på det istället och ta lånet på 3 år för att amortera hårdare.
Citera
2017-05-07, 22:01
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Det har du absolut 100% rätt i men jag behöver verkligen en bil till jobbet då dem kräver det. Jag åker även mycket bil på fritiden för den delen.

Om de verkligen kräver det bör du ha bilbidrag/tjänstebil. Så agerar iaf seriösa företag.

Om detta inte är ett alternativ skulle jag självklart försöka belåna bostaden istället, räntan bör hamna runt 1,5-1,8% då, men beror såklart på bostadens värde. Jag tycker generellt inte att man ska låna till konsumtion vilket en bil i de flesta fall räknas som.
Citera
2017-05-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfsnu
Ja, kör på. Värsta som kan hända är att du hamnar på lyxfällan, får white trash stämpel och blir utskrattad av hela befolkningen.

man kan inte "hamna" i lyxfällan,,, det är idoter som SÖKER till lyxfällan
Citera
2017-05-07, 22:05
Medlem
slagghackas avatar
Låna aldrig till en bil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem