• 1
  • 2
2023-03-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusahlqvist
Använder denna app nu, funkar ypperligt bra. Och utbudet är minst sagt intressant, utländska filmer, äldre. Överraskande många med högt IMDB-betyg. Hyrde Sökarna, Total Recall och Once upon a time in china, blandat kompott.
Bara så du är medveten om det, för varje film du lånar på Cineasterna så tvingas biblioteken betala en från kommunens skattekista överdrivet och oproportionerligt stor avgift till ett vinstdrivande företag, jämfört med biblioteksersättningens kulturstöd när man lånar en bok. Jag har själv skaffat bibliotekskort just för att kunna använda Cineasterna, men drar mig in i det längsta pga hur det finansieras, och drar hellre ner filmerna på 60sek från alternativ källa om dom finns där med den textning jag vill ha.

Dock kan man ju använda Cineasternas filmutbud för att få uppslag på vad för klassiskt man vill se, om man inte har tillgång till det enorma utbudet hos exempelvis Netflix och övriga mainstreamtjänster, där åtminstone just Netflix har ett stort sådant, över 700 italienska/franska/brittiska filmer från 1926-1996.
Citera
2024-05-10, 10:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Great news everybody! Cineasterna har nu en fungerande app för Android TV, finns på google play.
Citera
2024-07-10, 18:08
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Bara så du är medveten om det, för varje film du lånar på Cineasterna så tvingas biblioteken betala en från kommunens skattekista överdrivet och oproportionerligt stor avgift till ett vinstdrivande företag, jämfört med biblioteksersättningens kulturstöd när man lånar en bok. Jag har själv skaffat bibliotekskort just för att kunna använda Cineasterna, men drar mig in i det längsta pga hur det finansieras, och drar hellre ner filmerna på 60sek från alternativ källa om dom finns där med den textning jag vill ha.

Dock kan man ju använda Cineasternas filmutbud för att få uppslag på vad för klassiskt man vill se, om man inte har tillgång till det enorma utbudet hos exempelvis Netflix och övriga mainstreamtjänster, där åtminstone just Netflix har ett stort sådant, över 700 italienska/franska/brittiska filmer från 1926-1996.

Cineasterna är gratis, det är netflix inte.
Citera
2025-01-23, 17:45
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Någon som testat att sideloada Cineasternas android app till en Android box med Android tv?
I nyare versionen av Cineasterna-appen för såväl iOS som Android-appen kan man casta till Chromecast/Android TV. Fungerar utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av markusahlqvist
Använder denna app nu, funkar ypperligt bra. Och utbudet är minst sagt intressant, utländska filmer, äldre. Överraskande många med högt IMDB-betyg. Hyrde Sökarna, Total Recall och Once upon a time in china, blandat kompott.

Har nån tips på dolda skatter bland utbudet?
The Substance som ska ha varit år 2024 bästa skräckfilm finns gratis på Cineasterna.

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Hellre att mina skattepengar går åt till underhållning för mig än till fler bidragsknarkande invandrare eller könsbyten på ungdomar med identitetskris.
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Cineasterna är gratis, det är netflix inte.
Ingenting är gratis. Det är finansierat via skatt, men med tanke på hur politikerna missbrukar fördelningen av våra skattepengar ska man i allra högsta grad dra nytta av de ytterst få förmåner man får ut för sina skattepengar.
Citera
2025-01-23, 17:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
I nyare versionen av Cineasterna-appen för såväl iOS som Android-appen kan man casta till Chromecast/Android TV. Fungerar utmärkt.

The Substance som ska ha varit år 2024 bästa skräckfilm finns gratis på Cineasterna.

Hellre att mina skattepengar går åt till underhållning för mig än till fler bidragsknarkande invandrare eller könsbyten på ungdomar med identitetskris.

Ingenting är gratis. Det är finansierat via skatt, men med tanke på hur politikerna missbrukar fördelningen av våra skattepengar ska man i allra högsta grad dra nytta av de ytterst få förmåner man får ut för sina skattepengar.
Det finns nu en bra fungerande app till android tv.
Citera
2025-01-23, 18:00
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns nu en bra fungerande app till android tv.
Till skillnad från alla andra system staten köper in verkar Cineasterna genuint fungera rätt bra. Personen som har köpt in/kodat Cineasterna både få ansvar för fler av statens digitala system (jag tittar på er alla usla skolsystem).
Citera
2025-02-15, 17:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Cineasterna är inte helt olikt när staten skapade hamburgerkedjan Clock. Bröd och skådespel för folket. Här får man se en handfull filmer i månaden. Svt play har en egen tråd med filmtips. Får man även i den här tråden ge filmtips så missa inte Rush från 2013 som i skrivande stund (åtminstone härom veckan) gick att se via Cineasterna. Historisk story, fantastisk musik. Ni som klagat på att inte era bibliotek har Cineasterna, är ju bara åka till ett näraliggande och lösa den saken. Tack till Netflix, HBO och liknande sajter för att ni är skitdåliga och portionerar ut film så man inte kan välja fritt själv. Cineasterna duger därmed fint.
Citera
2025-02-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Cineasterna är inte helt olikt när staten skapade hamburgerkedjan Clock. Bröd och skådespel för folket. Här får man se en handfull filmer i månaden. Svt play har en egen tråd med filmtips. Får man även i den här tråden ge filmtips så missa inte Rush från 2013 som i skrivande stund (åtminstone härom veckan) gick att se via Cineasterna. Historisk story, fantastisk musik. Ni som klagat på att inte era bibliotek har Cineasterna, är ju bara åka till ett näraliggande och lösa den saken. Tack till Netflix, HBO och liknande sajter för att ni är skitdåliga och portionerar ut film så man inte kan välja fritt själv. Cineasterna duger därmed fint.

Vissa kommuner har tjänsten Viddla, det kan vara ett alternativ om de inte erbjuder Cineasterna. En privatperson kan väl ändå inte bara åka till närmsta bibliotek och ordna Cineasterna direkt? Man kan nog lämna förslag, men ingen garanti för att man kommer få tillgång till tjänsten.

Antalet filmer man kan se per vecka/månad varierar dessutom beroende på kommun. Och i slutet av året när budgeten börjar ta slut, så kan de minska antalet filmer man kan se via tjänsten i min kommun.

Förstår inte hur du tycker Cineasterna duger fint, medan kommersiella tjänster portionerar ut filmer så att det inte är fritt? Man kan ju välja mellan de filmer som är tillgängliga oavsett tjänst, så ingen större skillnad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in