• 1
  • 2
2017-05-06, 09:53
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Cineasterna är precis som Viddla en streamingtjänst för bibliotek. För att streama från någon av dessa tjänster måste man alltså vara registrerad vid något av det anknutna biblioteken.

Cineasterna erbjuder:

Citat:
"Nyheter, odödliga klassiker, film för de allra yngsta, kortfilm och film från hela världen."

I kvalitén:
Citat:
Vi kommer att ha högupplösta filmer (HD-kvalitet) samt filmer i standard-kvalitet (SD-kvalitet) vilket motsvarar DVD-kvalitet. Vilka titlar som kommer att vara i HD respektive SD-kvalitet styrs av respektive filmbolag.

Källa citat: FAQ

Båda tjänsterna vänder sig till bibliotek, varför behövs två olika tjänster? För mig ser Viddla ut att vara något mer förfinad som tjänst rent funktionsmässigt medan Cineasterna kommer erbjuda undertexter på flera olika språk.

Man kan ju undra vilken av dessa tjänster kommer gå segrande ur den här striden om att få flest bibliotek att knyta sig till deras kundregister.

Någon som har provat Cineasterna som kan säga hur kvalitén på video motsvarar det man påstår sig kunna erbjuda och är det någon som har haft problem med att få tjänsten att fungera på någon plattform?
Citera
2017-05-06, 10:16
Medlem
Millediablos avatar
Intressant, jag hittar inget liknande på nätet.
Citera
2017-05-06, 10:52
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Man har gått ut med att man ska runt 1000 titlar inom en snar framtid:
Citat:
I nuläget finns det 300 titlar, men inom någon månad räknar man med att kunna erbjuda bortåt 1 000 stycken.
Källa: jp.se

De som står bakom tjänsten står tidigare bakom Mediejukeboxen.

Citat:
Mediejukeboxen är en utlåningsdisk där besökare kan ladda ned, och låna hem digitala filer. Lån sker via besökarnas portabla USB-minne, mediaspelare, mobiltelefoner och andra bärbara lagringsenheter.

Källa: mediejukeboxen.se

Följande bibliotek är/(har varit) anslutna till mediejukeboxen:
  • Arvika bibliotek
  • Bjuvs bibliotek
  • Boden stadsbibliotek
  • Eksjö stadsbibliotek
  • Enköpings bibliotek
  • Finspångs bibliotek
  • Forshaga bibliotek
  • Grums bibliotek
  • Gävle stadsbibliotek
  • Västra Frölunda bibliotek
  • Halmstads stadsbibliotek
  • Hjo stadsbibliotek
  • Huskvarna bibliotek
  • Hörby bibliotek
  • Jönköpings stadsbibliotek
  • Karlsborgs bibliotek
  • Kramfors bibliotek
  • Kungälvs bibliotek
  • Lidköpings stadsbibliotek
  • Mönsterås bibliotek
  • Dieselverkstaden, Älta och Saltsjöbadens bibliotek
  • Hageby bibliotek
  • Perstorps bibliotek
  • Sandvikens folkbibliotek
  • Biblioteket Simrishamn
  • Skara bibliotek
  • Skövde bibliotek
  • Stadsbiblioteket, Bokbussen
  • Tönnebro vägkrogsbibliotek
  • Söderköpings stadsbibliotek
  • Vallentuna bibliotek
  • Värnamo huvudbibliotek, Värnamo bokbuss
  • Västerås stadsbibliotek
  • Västerviks bibliotek
  • Tyresö huvudbibliotek
  • Tierps bibliotek
  • Sollentuna bibliotek
  • Växjö stadsbibliotek
  • Örebro stadsbibliotek
  • Jämtlands Läns Bibliotek

Kan det va så att samma bibliotek nu överväger Cineasterna?
Citera
2021-03-05, 02:36
Medlem
Jag gillar Cineasterna. Bra utbud, även när det gäller smalare film och sådant man inte hittar på andra streamingtjänster. Enda nackdelen är egentligen begränsningen på antal filmer som man får se (vilket varierar mellan de anslutna biblioteken). Men synd att klaga, eftersom det trots allt är gratis.
Senast redigerad av airsalt 2021-03-05 kl. 03:08.
Citera
2021-07-19, 12:15
Medlem
Ezels avatar
Biblioteken i Malmö har sagt upp avtalet med Cineasterna, och tyvärr ser det på pressmeddelandet ut som att det inte kommer någon ersättningsstjänst.
De tycker att SVTPlay + övriga kommersiella aktörer räcker, samt att det inte är bibliotekens uppdrag längre (de ska hålla på med läsning istället).
https://malmo.se/Aktuellt/Artiklar-M...-e-medier.html
Citera
2022-05-12, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Noterade att Avlyssningen (1974) dykt upp hos Cineasterna och den ska ju vara bra så den får det bli ikväll.

Erbjuder Cineasterna engelsk textning på den titeln? The Conversation fanns även hos Viaplay fram tills för ett tag sedan men dom har sunkigt nog bara svensk text på sina titlar, så jag avstod från att se om filmen, då just dialogen är en viktig och emellanåt medvetet halvt ohörbar del av handlingen, vilket gör att det var en film som jag tveklöst ville se med engelsk textning som återgav exakt det som sades.

Svenska översättningar brukar medvetet utelämna saker för att inte ha för mycket text på skärmen under för kort tid. Engelska textningar på engelskspråkiga brukar återspegla den exakta dialogen, vilket jag personligen föredrar.
Citera
2022-07-27, 19:30
Medlem
TheJackets avatar
Någon som testat att sideloada Cineasternas android app till en Android box med Android tv?
Citera
2022-08-01, 17:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Någon som testat att sideloada Cineasternas android app till en Android box med Android tv?
Jo, jag har det, , version 1.1.2, gick inte nå bra. Allt såg okej ut men finns ingen ikon, kan hitta den med apk-installer och manage apps men det enda jag kan göra är backup, går ej att starta eller ta bort.
Citera
2022-08-01, 17:49
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jo, jag har det, , version 1.1.2, gick inte nå bra. Allt såg okej ut men finns ingen ikon, kan hitta den med apk-installer och manage apps men det enda jag kan göra är backup, går ej att starta eller ta bort.

Ok tack!

Jag testade med. Lyckades installera men appen dog vid startup. Gick bra att avinstallera dock
Citera
2022-08-01, 17:49
Medlem
Älskade cineasterna så länge de fanns på mitt bibliotek, men tyvärr togs det bort.
Citera
2022-08-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakanrobert
Älskade cineasterna så länge de fanns på mitt bibliotek, men tyvärr togs det bort.
Det är väl bara att skaffa ett nytt lånekort från ett annat bibliotek som är anslutet till tjänsten?
Citera
2023-02-24, 20:03
Använder denna app nu, funkar ypperligt bra. Och utbudet är minst sagt intressant, utländska filmer, äldre. Överraskande många med högt IMDB-betyg. Hyrde Sökarna, Total Recall och Once upon a time in china, blandat kompott.

Har nån tips på dolda skatter bland utbudet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in