2017-05-06, 09:52
Medlem
Det är hjärtat jag nojjar mig för , Kan ibland känna att jag får lite ont i bröstet och då går pulsen upp och blir hårdare pga svag ångest , Sen upplever jag dubbelslag lite då och då , Sen när jag lugnat ner mig och nästan håller på och somna så går ju pulsen ner och då blir den svag så jag inte känner den mer.
Då blir det att jag försöker känna pulsen men känner den inte ibland och det gör att ångesten blir starkare och pulsen ökar så jag känner den och då lugnar jag ner mig igen och håller på o somna , Så håller det på sådär ett par ggr tills jag inser att jag inte kommer dö och somnar.

Konstigt nog så känner jag mig tryggare med en snabb stark puls som jag känner och när den blir svagare så nojjar jag mig , Brukar ju vara tvärtom för folk.

Det har blivit värre sen en släkting i min ålder dog i sömnen pga hjärtat.

Har gjort EKG flera ggr i mitt liv och senast för 5 månader sen utan påvisat fel , Helt normalt EKG.

Förutom 1 gång då jag fick åka ambulans in till sjukhuset för att jag svimmade av hemma av oregelbunden puls som var oregelbunden pga att den låg på konstant 160+ , Ambulanspersonalen sa att jag svimmade av pga att hjärtat inte hann få in nytt blod för det slog för snabbt , Så jag såg stjärnor hela tiden och kunde inte gå utan att sätta mig ner för annars hade jag svimmat igen.
Hade druckit redbull i lite för stora mängder och sömnbrist på det, Och jag har även medicin för min ADHD , Elvanse , Livsfarlig kombination sa läkaren.
Fick pulssänkande läkemedel insprutat direkt i blodet på sjukhuset och blev kvar under övervakning.

Tror det är den där händelsen som skrämt upp mig , I övrigt har jag ett friskt hjärta har dom sagt.

Jag måste bryta det här jävla beteendet på nå vis , Tips?
Senast redigerad av Smeagoul 2017-05-06 kl. 09:54.
Citera
2017-05-06, 10:09
Medlem
ljusetssvins avatar
Sluta noja är mitt tips.
Saker man inte rår över är ingen ide att noja över.
Läs statistik över hur vanligt det INTE är att folk dör i sömnen.

Mindfullnes är bra också, läs lite böcker.
Citera
2017-05-06, 10:14
Medlem
herrcarlssons avatar
Precis som med panikångestattacker och fobier blir du inte kvitt problemet innan du börjar tänka i andra banor, och det kan vara svårt om nojjan är djupt rotad. Som ovan skriver så kan mindfullness med mycket övning ge goda resultat. Folk med liknande problem har fått stor hjälp med hypnotisk behandling.
Citera
2017-05-06, 10:23
Medlem
Tack för tipsen!

Tror ni KBT kan vara något oxå?

Kan va värt att prova hypnos
Citera
2017-05-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusetssvin
Sluta noja är mitt tips.

Egentligen så är jag dum i huvudet att jag nojjar så här..

Hade det varit nå farligt så hade jag ju redan varit död eftersom det här har pågått i flera månader.

Men jag har så svårt att bryta det här , Har dödsångest helt enkelt
Citera
2017-05-06, 10:36
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Egentligen så är jag dum i huvudet att jag nojjar så här..

Hade det varit nå farligt så hade jag ju redan varit död eftersom det här har pågått i flera månader.

Men jag har så svårt att bryta det här , Har dödsångest helt enkelt

Nja dum i huvudet vill jag inte påstå. Men jag antar att du fick denna ångesten efter du åkt in som du gjorde?
Det är som inget konstigt att man fastnar med tankarna i ett trauma som har skett och som var obehagligt.

Så jag tror KBT skulle vara nått för dig faktiskt.
Citera
2017-05-06, 10:46
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Tack för tipsen!

Tror ni KBT kan vara något oxå?

Kan va värt att prova hypnos

KBT är absolut något att tänka på och du har ju knappast något att förlora på att testa. Jag har själv testat både KBT och hypnos och har väl på ett eller annat sätt blivit hjälpt med båda metoderna.

Det som verkligen fick mitt problem att ge med sig ordentligt var hypnos, och nu kommer säkert folk i tråden skriva "placebo" och "hokus pokus" men det är vetenskapligt rotat och det har hjälpt mig så kan bara tala för mig själv.
Citera
2017-05-06, 11:47
Medlem
Acceptera att du kommer att dö någon dag, att gå och oroa sig för det hela tiden är helt meningslöst.
Går du och oroar dig över att vara med i en trafikolycka eller att ramla och slå i bakhuvudet också? Risken är förmodligen betydligt mycket högre att det skulle ske än att ditt hjärta skulle sluta att slå i sömnen, och om det nu skulle göra det så kommer du inte ha en aning om det.
Citera
2017-05-06, 12:08
Medlem
Citat:
Det är hjärtat jag nojjar mig för , Kan ibland känna att jag får lite ont i bröstet och då går pulsen upp och blir hårdare pga svag ångest , Sen upplever jag dubbelslag lite då och då , Sen när jag lugnat ner mig och nästan håller på och somna så går ju pulsen ner och då blir den svag så jag inte känner den mer.
Då blir det att jag försöker känna pulsen men känner den inte ibland och det gör att ångesten blir starkare och pulsen ökar så jag känner den och då lugnar jag ner mig igen och håller på o somna , Så håller det på sådär ett par ggr tills jag inser att jag inte kommer dö och somnar.

Konstigt nog så känner jag mig tryggare med en snabb stark puls som jag känner och när den blir svagare så nojjar jag mig , Brukar ju vara tvärtom för folk.

Det har blivit värre sen en släkting i min ålder dog i sömnen pga hjärtat.

Har gjort EKG flera ggr i mitt liv och senast för 5 månader sen utan påvisat fel , Helt normalt EKG.

Förutom 1 gång då jag fick åka ambulans in till sjukhuset för att jag svimmade av hemma av oregelbunden puls som var oregelbunden pga att den låg på konstant 160+ , Ambulanspersonalen sa att jag svimmade av pga att hjärtat inte hann få in nytt blod för det slog för snabbt , Så jag såg stjärnor hela tiden och kunde inte gå utan att sätta mig ner för annars hade jag svimmat igen.
Hade druckit redbull i lite för stora mängder och sömnbrist på det, Och jag har även medicin för min ADHD , Elvanse , Livsfarlig kombination sa läkaren.
Fick pulssänkande läkemedel insprutat direkt i blodet på sjukhuset och blev kvar under övervakning.

Tror det är den där händelsen som skrämt upp mig , I övrigt har jag ett friskt hjärta har dom sagt.

Jag måste bryta det här jävla beteendet på nå vis , Tips?

Citat:
Ursprungligen postat av ljusetssvin
Sluta noja är mitt tips.

Tips på bra böcker?

Jag skulle säga att vi kommer alla att dö, det är naturligt. Acceptera att du kommer försvinna och oro:a dig inte. Det roliga är att vi inte behöver göra något annat än att dö. Vi behöver inte äta, sova etc då om vi inte gör det så finns vi fortfarande. Det enda i livet vi bör göra är att dö. Lycka till.
Citera
2017-05-08, 19:39
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Tips på bra böcker?

Jag skulle säga att vi kommer alla att dö, det är naturligt. Acceptera att du kommer försvinna och oro:a dig inte. Det roliga är att vi inte behöver göra något annat än att dö. Vi behöver inte äta, sova etc då om vi inte gör det så finns vi fortfarande. Det enda i livet vi bör göra är att dö. Lycka till.

Russ Harris, Lyckofällan och Klas Hallberg Hedra mysteriet är två böcker som jag läst i just det ämnet.
Lyckofällan är mer djupgående i ämnet och gav mig mest men även exempel 2 är helt klart läsvärt men lite kort.
Dessa böcker har fått mig att förstå att saker som jag inte kan ändra på accepterar jag, jag accepterar ALLA känslor och lägger inget värde i dessa, typ.
Så mycket enklare att leva då men det är bättre att läsa böckerna själv för jag har svårt att förklara här då jag är dyslektiker och har svårt att få ut orden från min hjärna till tangenterna.
Finns på Bokus och kostar inte många kronor...
Citera
2017-05-08, 21:25
Medlem
Overklighetss avatar
Hellre dö i sömnen än när man är vaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in