• 1
  • 2
2018-08-08, 22:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamfarare
Jag vet att det var stämplat som en sjukdom förr, och jag har börjat fundera på om det ligger någonting i det. Visst är det normalt att ha nostalgi ibland, men nu pratar jag om överdriven och vara som beslukad av väldig ofta nostalgi till den grad att den påverkar momentet i "nuet" negativt och på så viss har en dålig influens på framtiden.

Jag har träffat folk som typ inte alls har någon nostagli, vissa med lite, vissa med medium.

Men när det kommer till väldigt hög så Tror ni det är en sjukdom eller något vid det stadiet?

Först av allt, en bra trådstart Ensamfarare! När jag såg rubriken förstod jag inte riktigt hur du tänkte. Men tråden har definitivt väckt en hel del funderingar hos mig och andra.

Har du själv några exempel på hur sjuklig nostalgi hos människor påverkar nuet negativt?
Citera
2018-08-08, 22:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Som vadå tänker du på? Jag frågar av nyfikenhet bara.
Bostadsfrågan, det finns inga bostäder för våra skattebetalare.
Nya arbetssätt, företaget där jag arbetar är konkurshotat tack vare, som det heter, modern styrning
Ett Sverige där det inte var eldstrider var, och varannan, dag.
Bilar som fortfarande gick att reparera utan datorer.
Möbler som byggdes för att hålla, inte som dagens folierade spånplattor.
Skolor där det faktiskt lärdes ut något.
Det behövdes inte larm och lås på varenda pinal.
Ett samhälle som inte exkluderade kunder som har kontanter.

Behöver jag fortsätta ?

Dessutom var vädret bättre förr, inga månader av ökenhetta.
Citera
2018-08-08, 23:54
Medlem
Jag tror nostalgi kan vara en positiv kraft så länge man inte vältrar sig i den för mycket. Nostalgi kan påminna en om värden som gått förlorade över en tid som man kanske behöver införliva igen i sitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in