2017-05-05, 22:10
Medlem
Guzs avatar
En lite udda undran:
Jag går regelbundet på blodprov för en kronisk sjukdom. Nål sticks in, och sedan fylls 2-3 provrör snabbt.

Jag vet att en del provrör ha nåt slags gelé/vätska i bottnen, men i dag reagerade jag på en sak: ett av provrören verkade ha några blodröda fläckar på sig. Det var inte i botten utan slumpmässigt högre upp på rörväggen.

Innan jag hann reagera så var blodprovet taget, och jag tackade för mig och gick. (De hade brått och låg efter schemat.)

Jag frågar här av nyfikenhet, för jag minns inte att jag tidigare reagerat på att det skulle ha funnits blodröd vätska färdigt i nåt provrör förr, och verkligen inte att det funnits prickar på rörväggen högre upp - detta alltså INNAN röret fylldes med mitt blod.

Mitt minne är att vätskan/gelén i provrören brukar vara ljus och nästan genomskinlig.

Är det bara jag som inte tänkt på det förr, eller kan det varit nåt annat än vätska? Kan det varit nån missfärgning på utsidan av röret eller?

EDIT: Googlade mig fram till att tubtypen kallas "serum separating tubes", alltså serumseparerare. Men en bildgoogling visar - som jag trodde - att geléerna i dem brukar vara närmast genomskinliga.)
Senast redigerad av Guz 2017-05-05 kl. 22:14.
Citera
2017-05-05, 22:25
Medlem
Brokenbacks avatar
Jag tror de råkat använda ett rör som de försökt ta ett prov med tidigare, på en annan patient. Helt ofarligt för dig men en mikroskopisk risk att provet blir något missvisande, beroende på vilket test som skulle tas. Minns du vilken färg hatten på röret hade eller vilket prov det bad du skulle ta?
Citera
2017-05-05, 22:41
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Jag tror de råkat använda ett rör som de försökt ta ett prov med tidigare, på en annan patient. Helt ofarligt för dig men en mikroskopisk risk att provet blir något missvisande, beroende på vilket test som skulle tas. Minns du vilken färg hatten på röret hade eller vilket prov det bad du skulle ta?

Tyvärr minns jag inte färgen, och har inte kallelsen här.

Jo, jag föreställer mig att det inte kan åka blod "fel väg" vid blodprov, så det borde väl vara lugnt.

Men en fråga. Då man tar blodprov på det där sättet (vet inte vad det heter) där man först sticker i venen med ett slags "adapter" som man sedan trycker in flera provrör i: är det då alltid vakuum i provrören, och om det är det - borde inte provtagaren då märka om det är ett tidigare använt provrör man använder (som inte har kvar sin sugkraft?).
Citera
2017-05-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Men en fråga. Då man tar blodprov på det där sättet (vet inte vad det heter) där man först sticker i venen med ett slags "adapter" som man sedan trycker in flera provrör i: är det då alltid vakuum i provrören, och om det är det - borde inte provtagaren då märka om det är ett tidigare använt provrör man använder (som inte har kvar sin sugkraft?).
Jag gissar att du menar en venös provtagning, där man vanligtvis punkterar vena mediana cubiti och vena mediana. När man för in vacuumröret i hållaren skall rörets kork perforeras och provröret fyllas med blod.
Citera
2017-05-06, 11:58
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Jag gissar att du menar en venös provtagning, där man vanligtvis punkterar vena mediana cubiti och vena mediana. När man för in vacuumröret i hållaren skall rörets kork perforeras och provröret fyllas med blod.

Ok, det är så det kallas. Jo, det är proceduren. Men hur är det: om man för in ett redan använt vakuumrör, kommer det då att fyllas även om det inte är vacuum i det längre? (Det är förstås ett tryck i venen, men jag vet ju inte hur rören och förslutningen funkar).

Eller återanvänds vakuumrören, så att man steriliserar dem och förser dem med vakuum och förslutning på nytt? (Jag menar, det skulle ju förklara saken OM det fanns blod inne röret men ändå vakuum.)
Citera
2017-05-06, 12:44
Är vacuumet brutet så kommer man inte få fullt rör även om det går att fylla dem delvis. Låter som att ett av provrören var begagnat. Man har missat kärlet och när nålen dragits ut ändå
fått med någon droppe.

Det är ingen fara för din skull,men borde rendera en avvikelserapport. Slarvigt.
Citera
2017-05-06, 12:50
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Ok, det är så det kallas. Jo, det är proceduren. Men hur är det: om man för in ett redan använt vakuumrör, kommer det då att fyllas även om det inte är vacuum i det längre? (Det är förstås ett tryck i venen, men jag vet ju inte hur rören och förslutningen funkar).

Eller återanvänds vakuumrören, så att man steriliserar dem och förser dem med vakuum och förslutning på nytt? (Jag menar, det skulle ju förklara saken OM det fanns blod inne röret men ändå vakuum.)

Vacutainer-rör suger ut blodet och "mängden vacuum" bestämmer hur mycket. Det rinner så att säga inte från venen ner i röret. Det går bra att ta prover upp o ner till o med! - och nej, de återanvänds inte!
Citera
2017-05-11, 06:56
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Är vacuumet brutet så kommer man inte få fullt rör även om det går att fylla dem delvis. Låter som att ett av provrören var begagnat. Man har missat kärlet och när nålen dragits ut ändå
fått med någon droppe.

Det är ingen fara för din skull,men borde rendera en avvikelserapport. Slarvigt.

Ok, tack. Jag fick svar från labbet som menade att det kan ha varit något på utsidan av röret, men inte på insidan eftersom där är vakuum. Och att det inte är någon fara för mig (vilket jag i o f s inte trodde heller).

Deras svar bygger väl på antaganden, t.ex. att fyllandet av vakuumröret fungerade normalt (och att man därför vet att det var vakuum). Jag är ju lekman, så jag har ingen aning om en sköterska alltid skulle se skillnad mellan brutet vakuum och ett rör som fylls långsamt av andra skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in