Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-05, 20:33
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Såg precis ett klipp där en man tydligen hade suttit 4 och ett halvt år i fängelse för en kvinna ljög i rätten om våldtäkt. Hon erkände till slut att hon ljög om allt.

Straffet borde ju blivit typ 8 år i fängelse för henne tycker man.
Vad fick hon då?

2 månader!?!?! som hon får sitta av på helger!?!?!

Rättvist?

https://www.youtube.com/watch?v=CkLZ...ature=youtu.be
Citera
2017-05-05, 20:53
  #2
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ack ja västvärlden, där patriarkatet påstås vara så starkt, enligt feminsterna...bara där kan en kvinna förstöra en mans liv på 10 minuter utan konsekvenser opch utan att behöva några särskilt starka bevis.

Om vi har ett patriarkat här, gör det ett mycket kasst jobb.
Citera
2017-05-05, 20:56
  #3
Medlem
papercut-ninjas avatar
Kan ju räkna med ett rejält skadestånd i civil domstol, inte för att några pengar i världen kan ersätta fyra och ett halvt år av ditt liv, men hon lär inte kunna ta ut några stora banklån under resten av livet...
Citera
2017-05-05, 21:17
  #4
Medlem
Nej inte rättvist, men lite osäker på om man just kan anklaga feminismen för det. Kanske mer hur rättsstaten funkar/inte funkar. Finns säkert en massa fall där folk felaktigt dömts. En del dyker ju upp då och då, som t.ex. Quick, och nu Kevin-fallet.
Citera
2017-05-05, 21:28
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Nej inte rättvist, men lite osäker på om man just kan anklaga feminismen för det. Kanske mer hur rättsstaten funkar/inte funkar. Finns säkert en massa fall där folk felaktigt dömts. En del dyker ju upp då och då, som t.ex. Quick, och nu Kevin-fallet.

Så hade det omvända fungerat? dvs en man ljuger om sexuellt utnyttjande och kvinnan får 4,5 år i fängelse och sedan när han säger att han hittade på allt och då får mannen bara sitta av 2 månader och dessutom enbart på helgerna?

Om det hade varit så hade jag kunnat hålla med dig, att rättssystemet brister.

Men både du och jag vet att det är inte så riktigt.
Citera
2017-05-05, 21:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Så hade det omvända fungerat? dvs en man ljuger om sexuellt utnyttjande och kvinnan får 4,5 år i fängelse och sedan när han säger att han hittade på allt och då får mannen bara sitta av 2 månader och dessutom enbart på helgerna?

Om det hade varit så hade jag kunnat hålla med dig, att rättssystemet brister.

Men både du och jag vet att det är inte så riktigt.
Jo, när det gäller sexuella övergrepp, våldtäkt osv, så kan jag se denna skillnad. Men jag är fortfarande osäker på om det har med feminism att göra. Män är ju kraftigt överrepresenterade när det gäller våldtäkt, övergrepp, och brottslighet i övrigt. Alltså, är det verkligen feminismens fel? Feminismen som orsak till felaktiga domar? Denna typ av felaktiga domar måste väl funnits länge?
Citera
2017-05-05, 22:14
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Jo, när det gäller sexuella övergrepp, våldtäkt osv, så kan jag se denna skillnad. Men jag är fortfarande osäker på om det har med feminism att göra. Män är ju kraftigt överrepresenterade när det gäller våldtäkt, övergrepp, och brottslighet i övrigt. Alltså, är det verkligen feminismens fel? Feminismen som orsak till felaktiga domar? Denna typ av felaktiga domar måste väl funnits länge?

Jag kan förvisso hålla med dig, ett feministisk anspråk är ju jämställdhet (fast när man analyserar det är det en fruktansvärd ojämställdhet dom kräver) och det är det ju absolut inte.

Och ja, denna typ har nu funnits väldigt länge (kvinna ljuger, och rätten går på kvinnans ord men inte mannens) men det som jag reagerar mest på är vad denna kvinnan döms till. Det är det mest anmärkningsvärda enligt mig.

Om man jämför så är ju ena rättegången helt utan bevis och mannen blir fälld och får 4,5 år i fängelse samt kvinnan med bevis (hennes eget erkännande) och hon får 2 månader och får sitta av det på helgerna).

Jag säger inte att det skall vara typ Sharia där 1 man är värd 2 i en rättegång typ. Men man kan undra varför bevis inte krävs för fällande dom.

Nu vet ja inte vilket land detta utspelar sig i (Nya Zealand eller Australien, Tasmanien eller vad?) men exempelvis i Australien (större städer) har ju feminismen växt sig väldigt starka och hela samhället speglar sig i detta.

Och apropå det så kan man undra varför feminism oftast är stark i större städer? det är sällan man hittar det i mindre städer...
Citera
2017-05-05, 22:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Nej inte rättvist, men lite osäker på om man just kan anklaga feminismen för det. Kanske mer hur rättsstaten funkar/inte funkar. Finns säkert en massa fall där folk felaktigt dömts. En del dyker ju upp då och då, som t.ex. Quick, och nu Kevin-fallet.

Det är ju för fan feminister som hyllar att man ska tro på "ALLA våldtäktsoffer"
Citera
2017-05-05, 22:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
Det är ju för fan feminister som hyllar att man ska tro på "ALLA våldtäktsoffer"
Ok. Den där kritiken kan jag köpa, eftersom jag tänker att det riskerar att urholka rättsäkerheten, i form av bevis, osv.
Ok, jag erkänner. En viss del av feminismen kan ha oförnuftiga förslag som missgynnar rättsäkerheten.
Citera
2017-05-05, 22:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag kan förvisso hålla med dig, ett feministisk anspråk är ju jämställdhet (fast när man analyserar det är det en fruktansvärd ojämställdhet dom kräver) och det är det ju absolut inte.

Och ja, denna typ har nu funnits väldigt länge (kvinna ljuger, och rätten går på kvinnans ord men inte mannens) men det som jag reagerar mest på är vad denna kvinnan döms till. Det är det mest anmärkningsvärda enligt mig.

Om man jämför så är ju ena rättegången helt utan bevis och mannen blir fälld och får 4,5 år i fängelse samt kvinnan med bevis (hennes eget erkännande) och hon får 2 månader och får sitta av det på helgerna).

Jag säger inte att det skall vara typ Sharia där 1 man är värd 2 i en rättegång typ. Men man kan undra varför bevis inte krävs för fällande dom.

Nu vet ja inte vilket land detta utspelar sig i (Nya Zealand eller Australien, Tasmanien eller vad?) men exempelvis i Australien (större städer) har ju feminismen växt sig väldigt starka och hela samhället speglar sig i detta.

Och apropå det så kan man undra varför feminism oftast är stark i större städer? det är sällan man hittar det i mindre städer...
Styrkan i städerna tror jag till stor del beror på att högskolor och universitet oftast är lokaliserade där, och att det inför val blir mer väljare som övertygas i valstugorna, då jag fått uppfattningen att det ute på mindre orter ofta inte är lika bred representation av partier i valstugorna. Kanske framför allt när det gäller mindre partier.

Kan hålla med att det borde tas större hänsyn till hur länge någon oskyldigt dömd suttit inne, när man utdömer straff mot den som felaktigt fått någon dömd. Som förbehåll för min åsikter i frågan får jag tillägga att jag inte är speciellt insatt utan utgår från att de exempel ni för upp är sanna och stämmer.
Citera
2017-05-05, 22:38
  #11
Medlem
che3s avatar
Det blev ju fel redan från början, myndigheterna borde redan då insett att hon ljög för vem fan vill knulla en sådan flodhäst och våldta finns ju inte på kartan.

Fläskisen får vara glad om hon får någon kuk alls.
Citera
2017-05-05, 22:49
  #12
Medlem
Det är ''bra'' att hon bara blev dömd till fängelse i två månader. Det uppmuntra andra kvinnor som har ljugit om våldtäkter att träda fram. Jag vet det suger som fan men ser hellre att oskyldiga GM frias än att lögnaktiga schlynor döms hårdare.
__________________
Senast redigerad av Dagis-Dropout 2017-05-05 kl. 23:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback