• 1
  • 2
2017-05-06, 13:43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det går bra att betala räkningar kontant hos butiker anslutna till "Kassaservice", nackdelen är väl att det kostar 45kr per räkning. Personen ifråga kan ju också sätta in pengarna på sitt konto genom insättningsautomat om det känns obekvämt att ha cash hemma.
Problemet är fortfarande om det skulle ställa till det med eventuella bidrag samt misstanke om penningtvätt om det gäller större belopp.

Men bra tanke!
Citera
2017-05-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vet inte om det påverkar bostadsbidrag. Min "gut feeling" säger att det inte borde göra det men är inte 100%.
Försörjningsstöd är jag dock säker på.

Röstar fortfarande på "brevvarianten".
Du kan ju skicka med ett anonymt brev där du skriver att du känner till hennes situation och att pengarna verkligen är menade till henne.

Om vi pratar större summor så finns risken att banken slår larm om misstänkt penningtvätt om det dyker upp pengar på hennes konto som hon inte kan redogöra var de kommer ifrån. Detta kan potentiellt sätta henne i klistret och det bör du beakta.

Önskar att det fanns fler som dig därute!

Tack! Tänkvärda råd
Citera
2017-05-07, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpan
Ja till exempel så blir det ju svårt att köpa något över nätet eller betala räkningar med kontanter... och risken att bli bestulen och olust över att ha massa pengar hemma, det kanske känns osäkert

Men säg att jag ända skickar pengarna med bud eller rek, hon får ett kuvert med kontanter... jag kan se framför mig att hon kanske går med pengarna till polisen i tron att det är på något sätt skumma pengar... vad händer då? Behåller de pengarna tills vidare eller kommer de bara skratta... äsch jag vet inte
Du får väl lämna ett brev i kuvertet där du skriver att det är en gåva från en hemlig beundrare?
Citera
2017-05-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -lillerik-
Du får väl lämna ett brev i kuvertet där du skriver att det är en gåva från en hemlig beundrare?

hehe kanske det
Citera
2017-05-07, 20:44
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpan
Ja till exempel så blir det ju svårt att köpa något över nätet eller betala räkningar med kontanter... och risken att bli bestulen och olust över att ha massa pengar hemma, det kanske känns osäkert

Men säg att jag ända skickar pengarna med bud eller rek, hon får ett kuvert med kontanter... jag kan se framför mig att hon kanske går med pengarna till polisen i tron att det är på något sätt skumma pengar... vad händer då? Behåller de pengarna tills vidare eller kommer de bara skratta... äsch jag vet inte

Skriv en lapp och lägg i brevet med pengarna och förklara varför hon fått dem.
Hon kan väl sätta in pengarna på sitt eget konto när hon väl fått dem, om hon nu inte vill ha de i kontanter?
Hur svårt skall det vara?
Citera
2017-05-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Skriv en lapp och lägg i brevet med pengarna och förklara varför hon fått dem.
Hon kan väl sätta in pengarna på sitt eget konto när hon väl fått dem, om hon nu inte vill ha de i kontanter?
Hur svårt skall det vara?

ja jag vet ju inte säkert hur hon kommer tänka och reagera på detta, därför vill jag hitta på något som med största säkerhet går som jag vill. Vill inte riskera att kasta pengarna i sjön om hon nu skulle få för sig något, och jag vill heller inte orsaka oro eller annat obehag. Men jag får hitta på något bra att skriva, och hon får heller inte kunna lista ut att det är jag som är avsändaren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in