• 1
  • 2
2017-05-05, 18:53
Medlem
Om man vill ge en summa pengar till någon, utan att den kan få reda på vart den kommer ifrån. Hur ska man göra?

Problem ett att lösa är väl hur ska man få reda på personens kontonummer... om man frågar olika banker efter en viss person så känns det spontant som att sådant lämnar de inte ut?

Sen att skicka pengar till ett konto med hjälp av min egen internetbank, är jag skeptisk till för då kan väl personen fråga sin bank varifrån pengarna kommer? Fast med tanke på vad jag skrev i förra stycket så kanske de inte får lämna ut mina personuppgifter heller... vem vet vad som gäller?

Men om jag på något sätt får reda på kontonumret kan jag då bara gå in på banken med kontanter och be att de sätter in pengarna där? Eller om jag bara vet banken och inte numret, kan man då be dom sätta in pengarna så att X får dom utan att jag får reda på kontonumret?
Men sånt har det visst varit problem med, de misstänker att pengarna kommer från något kriminellt osv... men jag vill helt enkelt inte kunna kopplas ihop med denna överföring

Någon som har koll på vad som gäller?
Har ni några andra ideer om hur man kan gå tillväga?
Citera
2017-05-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpan
Om man vill ge en summa pengar till någon, utan att den kan få reda på vart den kommer ifrån. Hur ska man göra?

Problem ett att lösa är väl hur ska man få reda på personens kontonummer... om man frågar olika banker efter en viss person så känns det spontant som att sådant lämnar de inte ut?

Sen att skicka pengar till ett konto med hjälp av min egen internetbank, är jag skeptisk till för då kan väl personen fråga sin bank varifrån pengarna kommer? Fast med tanke på vad jag skrev i förra stycket så kanske de inte får lämna ut mina personuppgifter heller... vem vet vad som gäller?

Men om jag på något sätt får reda på kontonumret kan jag då bara gå in på banken med kontanter och be att de sätter in pengarna där? Eller om jag bara vet banken och inte numret, kan man då be dom sätta in pengarna så att X får dom utan att jag får reda på kontonumret?
Men sånt har det visst varit problem med, de misstänker att pengarna kommer från något kriminellt osv... men jag vill helt enkelt inte kunna kopplas ihop med denna överföring

Någon som har koll på vad som gäller?
Har ni några andra ideer om hur man kan gå tillväga?
Kontanter i brev?
Citera
2017-05-05, 19:13
Medlem
Va jag vet så får banker inte ens svara på frågan om en viss person är kund hos dem.

Nyfiken på varför du vill ge pengar till en viss person?
Citera
2017-05-05, 19:20
Medlem
321js avatar
http://www.spendon.se/Information/
Citera
2017-05-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Kontanter i brev?

Har tänkt samma, men känns för osäkert och det kanske blir obekvämt för personen att hantera kontanter
Citera
2017-05-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Va jag vet så får banker inte ens svara på frågan om en viss person är kund hos dem.

Nyfiken på varför du vill ge pengar till en viss person?

Det är en person som råkat ut för en massa skit och har fått det tufft ekonomiskt. Inte hennes fel utan hon har råkat ut för rötägg.

Hon skulle aldrig ta emot pengar av mig
Citera
2017-05-05, 21:52
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Har tänkt samma, men känns för osäkert och det kanske blir obekvämt för personen att hantera kontanter

Varför skulle det vara obekvämt att hantera kontanter?
Skicka ett rekommenderat brev alt. buda brevet med ups/FedEx, eller lägg brevet direkt i personens brevlåda?
Citera
2017-05-05, 22:34
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Det är en person som råkat ut för en massa skit och har fått det tufft ekonomiskt. Inte hennes fel utan hon har råkat ut för rötägg.

Hon skulle aldrig ta emot pengar av mig
Nu vet jag inte vilken summa det gäller men hon skulle eventuellt kunna råka illa ut om hon har någon typ av försörjningsstöd och hon helt plötsligt får in pengar på kontot (brukar behöva visa upp kontoutdrag för att få stöd).

Röstar på varianten med pengar i kuvert.

Heder åt dig som vill hjälpa en medmänniska!
Citera
2017-05-06, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Varför skulle det vara obekvämt att hantera kontanter?
Skicka ett rekommenderat brev alt. buda brevet med ups/FedEx, eller lägg brevet direkt i personens brevlåda?

Ja till exempel så blir det ju svårt att köpa något över nätet eller betala räkningar med kontanter... och risken att bli bestulen och olust över att ha massa pengar hemma, det kanske känns osäkert

Men säg att jag ända skickar pengarna med bud eller rek, hon får ett kuvert med kontanter... jag kan se framför mig att hon kanske går med pengarna till polisen i tron att det är på något sätt skumma pengar... vad händer då? Behåller de pengarna tills vidare eller kommer de bara skratta... äsch jag vet inte
Citera
2017-05-06, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu vet jag inte vilken summa det gäller men hon skulle eventuellt kunna råka illa ut om hon har någon typ av försörjningsstöd och hon helt plötsligt får in pengar på kontot (brukar behöva visa upp kontoutdrag för att få stöd).

Röstar på varianten med pengar i kuvert.

Heder åt dig som vill hjälpa en medmänniska!

ja det kanske är något att tänka på... hon har inte försörjningsstöd, möjligtvis bostadsbidrag, kan det påverkas?
Citera
2017-05-06, 01:22
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
ja det kanske är något att tänka på... hon har inte försörjningsstöd, möjligtvis bostadsbidrag, kan det påverkas?
Vet inte om det påverkar bostadsbidrag. Min "gut feeling" säger att det inte borde göra det men är inte 100%.
Försörjningsstöd är jag dock säker på.

Röstar fortfarande på "brevvarianten".
Du kan ju skicka med ett anonymt brev där du skriver att du känner till hennes situation och att pengarna verkligen är menade till henne.

Om vi pratar större summor så finns risken att banken slår larm om misstänkt penningtvätt om det dyker upp pengar på hennes konto som hon inte kan redogöra var de kommer ifrån. Detta kan potentiellt sätta henne i klistret och det bör du beakta.

Önskar att det fanns fler som dig därute!
Citera
2017-05-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ja till exempel så blir det ju svårt att köpa något över nätet eller betala räkningar med kontanter... och risken att bli bestulen och olust över att ha massa pengar hemma, det kanske känns osäkert

Men säg att jag ända skickar pengarna med bud eller rek, hon får ett kuvert med kontanter... jag kan se framför mig att hon kanske går med pengarna till polisen i tron att det är på något sätt skumma pengar... vad händer då? Behåller de pengarna tills vidare eller kommer de bara skratta... äsch jag vet inte

Det går bra att betala räkningar kontant hos butiker anslutna till "Kassaservice", nackdelen är väl att det kostar 45kr per räkning. Personen ifråga kan ju också sätta in pengarna på sitt konto genom insättningsautomat om det känns obekvämt att ha cash hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in