Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 10:02
  #1
Medlem
God Morgon

Äger en platta som jag köpt i andrahand så jag vet inte vad den tidigare ägaren lagt in för spionprogram/virus/trojaner/rootkits i plattan.

Det är en android 5.1.1 lollipop.

Den var inte rootad (iaf inte vad programvaran sa till mig när jag kollade med "root checker". Men det fanns en cachad app som heter "trebuchet" när jag köpte den och den appen tillhör väll bara rootade plattor ?

Jag har iaf rootat den med Kingroot.

Så vad kan jag använda för programvara/sätt för att vara 100% säker på att det inte finns något spionprogram i den ?

Vad kan jag analysera med för program ?

Är tacksam för alla ideer!
Citera
2017-05-05, 17:42
  #2
Medlem
Återställ plattan till ursprungsläget.
Citera
2017-05-14, 00:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
God Morgon

Äger en platta som jag köpt i andrahand så jag vet inte vad den tidigare ägaren lagt in för spionprogram/virus/trojaner/rootkits i plattan.

Det är en android 5.1.1 lollipop.

Den var inte rootad (iaf inte vad programvaran sa till mig när jag kollade med "root checker". Men det fanns en cachad app som heter "trebuchet" när jag köpte den och den appen tillhör väll bara rootade plattor ?

Jag har iaf rootat den med Kingroot.

Så vad kan jag använda för programvara/sätt för att vara 100% säker på att det inte finns något spionprogram i den ?

Vad kan jag analysera med för program ?

Är tacksam för alla ideer!

Fixade du plattan?

Gör en systemåterställning och sen rootar du den ifall du vill.
Citera
2017-05-21, 03:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Fixade du plattan?

Gör en systemåterställning och sen rootar du den ifall du vill.

Har gjort flera systemåterställnigar samt har wipe cache, hard reset och har rootat med kingroot.

Och så kör jag AFwall+ för att se in och utbundna ansutningar
Citera
2017-05-21, 05:03
  #5
Medlem
dobbelinas avatar
När du rootar, så öppnar du dörren för att kunna göra systemändringar.
Detta gör att virus eller trojaner har lättare att infektera din platta.
Detta är samma anledning,
till att man inte rekommenderar att surfa från ett administratörskonto på en dator.
Citera
2017-05-21, 14:50
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
När du rootar, så öppnar du dörren för att kunna göra systemändringar.
Detta gör att virus eller trojaner har lättare att infektera din platta.
Detta är samma anledning,
till att man inte rekommenderar att surfa från ett administratörskonto på en dator.
Tack för infon!

Jag hade funderat på att roota min men efter detta avstår jag. Inte värt det verkar det som.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback