Citat:
Ursprungligen postat av
Il.Malizia
Jovisst, samtidigt tror jag man lär sig båt/busstiderna ganska fort om man bor där.
På Rindö har man ju byggt en ny stadsdel i KA1 gamla lokaler vid Oskar-Fredriksborg.
Österskär är ju trevligt. Men finns ju lite dåliga sidor av Åkersberga som man undviker i Vaxholm.
Sen vet jag inte hur mycket mer utbud man har. Systembolag och matbutiker finns ju i Vaxholm. Ingen bio i Åkersberga vad jag vet. Direktbussen mellan Vaxholm och Täby C tar ju inte särskilt lång tid.
Håller med i allt. Vaxholmsbiografen är ganska mysig. Den var igång tidigt på 1900-talet och är en av Sveriges äldsta biografer. Då de körde stumfilmer.
Själv tycker jag Vaxön har en hel del gällande restauranger året runt. Vänner som bor i andra förorter gillar att gå ut och äta där när det är på besök. Strömming är givetvis den mest vanligaste rätten i Vaxholm pga strömmingfiskarna som var det vanligaste yrket ihop med militär på 1800-talet.
Det är ju få sommarstugor om några tror det och nästan bara permanentboende. Dock är det turister i Vaxholm en bra bit över turistsäsongen. Man hör ofta tyska, spanska och franska osv pga av vaxholmsbåtarna, tom på senhösten.
I övrigt finns det en leksaksbutik, konditorier/bageri, colorama, några bankkontor (kan vara praktiskt ibland även om man inte går till banken som förr direkt) och några roliga udda grejer som en chokladbutik och tapetserare. En viss typ av butiker är ju såklart överrepresenterade som Kobbar och Skär, men det är ändå en ganska bra butik för att vara en typisk turistbutik.
I övrigt så åker jag hellre till Arninge än Täby C som måste vara jordens tråkigaste galleria, de har mycket att lära av mall of scandinavia gällande restauranger vilket nästan är ett måste för mig om man skall orka med en galleria efter en stund. Praktiskt dock att de har mediamarkt och applebutiken. I övrigt är det en vånda att vara där enligt mig.
Rindö och Skarpö är vackert men det är ett mer speciellt boende. Det är mer omständigt om man alltid måste ta trafikfärjan, även om Castella och Nina åker ofta. Det är mer för de som vill ha renodlat öboende och är inte för alla.